hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
kultúra [kiállítás]  2017. december 4. hétfő   19:06
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
EGY/KOR - Különutak és kivonulás a konszolidáció idején
2017. december 6. - 2018. január 28. Műcsarnok

  Visszatekintés Blaskó János, Gadányi Jenő, Jakobovits Miklós, Karátson Gábor, illetve Bocz Gyula, Cerovszki Iván, Csutoros Sándor, Dombay Győző, Lisziák Elek, Ócsai Károly, Szeift Béla művészetére
  
  A politikával átitatott korszakokban a művészet szerepe és a művészek helyzete kiszolgáltatott. Így volt ez a Rákosi, Kádár (és Ceaușescu) nevével fémjelzett időszakban is, melyet a Műcsarnok most bemutatott, öt – egymással szorosan összefüggő – kiállítása megidéz. A kiállítások „félárnyékban” maradt életműveket emelnek újra a fénybe, hogy megvizsgálják az akkori művészet helyzetét, az alkotók egzisztenciális tereit, művészeti és életstratégiáit, különös tekintettel a kívülállás és az ellenállás egyedi formáira.
  
  A kommunista kultúrpolitika, a „nemlétező cenzúra” működése olyan helyzetet teremtett, amelynek egyik legfontosabb sajátossága a művészeti mező folyamatosságában rejlett. Ez nem ragadható meg sem a merev szembenállásban, sem pusztán a „hivatalos – nem hivatalos” képzőművészeti közeg szétválasztásával; sokkal inkább a két szféra közötti stratégiai játszmák feltérképezésével, amelyekkel a hatalom a művészet és az alkotók számára aktuálisan kimért teret próbálta szélesíteni, illetve szűkíteni. Az a szemlélet, amely a korszak művészeti életét politikai-ideológiai szinten kétpólusúnak látja, leegyszerűsít, és így hozzájárul ahhoz, hogy teljes életművek máig homályban maradhassanak. Hiszen a legtöbb alkotó ekkor keletkezett műveit nem szerencsés – és sok esetben nem is lehet – az akkori ideológiai, politikai kategóriák szűk keretei közé szorítani. Igaz, a korszak művészetpolitikája a hivatalosan elvárt és a nemkívánatos képzőművészeti teljesítmények megítélését elsősorban a realista és az absztrakt ábrázolásmód szembeállítására élezte ki. A politikai diktátumok ellenében keletkező művek megszületését azonban a folyamatos kontroll ellenére sem tudták minden esetben megakadályozni; de a hivatalos művészetpolitika mindent elkövetett, hogy a (politikai okokból) nem kívánatosnak minősített alkotásokat és alkotókat kizárja a köztudatból, vagy legalábbis a kulturális propagandából való kirekesztéssel, azaz elhallgatással ítéljen halálra műveket és művészeket.
  
  A konszolidációként summázott korszakban számos alkotó látszatra semleges, valójában azonban morális állásfoglalást rejtő és termékeny lehetőségeket nyitó különutakra lépett. A Műcsarnok jelen kiállítása ezt a sokfelé tartó áramlatot igyekszik visszahelyezni a közelmúlt magyar művészetének térképére.
  
  Az öt kiállításhoz közös katalógus készül, amely közread bő illusztrációval egy-egy tanulmányt a kurátoroktól, Szeifert Judit bevezetőjét, amely a művészpályák lehetőségeit elemzi a Rákosi-Kádár-korban, illetve Jankovics Marcel visszaemlékezését a Pannónia Filmstúdióra, számos különutat járó művész menedékhelyére.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2018. február 23.
Tony Hadley (UK / Ex Spandau Ballet ) Budapesten! (Dürer Kert - Budapest)
2018. február 28.
CROWHURST a Robotban
2018. március 4.
Újra Marco Mendoza Band koncert
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Derkó2018 - Képzőművészeti ösztöndíjasok pályázati kiállítása
Várkonyi Mátyás-Miklós Tibor: Sztárcsinálók
”A ki nem mondott és meg nem élhető feszültségek drámája”
Liszt Ferenc Kamarazenekar
Eötvös Péter: Senza sangue / Bartók: A kékszakállú herceg vára
Gwendolyn Masin, Darko Brlek, Balázs János és a Cziffra Fesztivál Kamarazenekara nyitja az idei Cziffra Fesztivált
„Döbbenetes élmény”: az „évad legjobb koncertjét” adta a magyar zenekar New Yorkban
Fülei Balázs és Fazil Say hangversenye
 kiemelt 
Axel Rudi Pell októberben Budapesten
  
A több mint három évtizedes szólókarrierrel rendelkező német gitáros, Axel Rudi Pell március 23-án adja ki új lemezét, amely már a 17

Bison és a LLNN a Robotban
Stick Men a Budapest Jazz Clubban
CROWHURST a Robotban
Orphaned Land a Durer Kertben
 friss hozzászólások 

Kreator, Vader, Dagoba (1)
Richie Kotzen (1)
Interjú Petrás Jánossal az Europica zenekar születéséről (2)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 audioplanet    oasis    steven soderbergh    tales of evening    gro fraas    lendvai lilla    be’lakor    savages    warren riker    drech mihály    whispered    the tartuffe plan    the karate kid    thin lizzy    képzelt város    blues juniors    tales of evening    shadowside    sweat & tears    artifact    jorn lande    travolta    avenged sevenfold    judie jay    nailed to obscurity  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2018 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!