magazin [asztaltársaság] 2017. november 2. csütörtök 04:45
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrA két legősibb hangszer találkozása, Rost Andrea és Vigh Andrea ének-hárfaestje a Zeneakadémián
Az MVM Koncertek egyik legkülönlegesebb koncertje kerül megrendezésre 2017. november 21-én a Zeneakadémia Nagytermében: Rost Andrea Kossuth- és Prima Primissima-díjas operaénekes és Vigh Andrea Liszt- és Prima-díjas hárfaművész közös estjén az opera és hárfairodalom legszebb műveiből hallhatnak válogatást az érdeklődők. A koncert műsora finom érzékkel került kiválasztásra a barokk és romantika legnagyobb mestereinek alkotásaiból: Gluck, Händel, Bellini, Donizetti, Csajkovszkij, Verdi és Puccini művei lesznek hallhatók az igazi kuriózumnak számító hangversenyen.
A két “hangszer”, a több mint 5000 éves múltra visszatekintő hárfa és az emberiséggel egyidős énekhang nem mindennapi találkozása különleges élményt ígér a hangversenyre ellátogató közönségnek.
2017. november 21. (kedd), 19.30 óra – Zeneakadémia Nagyterem
Rost Andrea és Vigh Andrea ének–hárfaest
Gluck: „Che farò senz’Euridice?” – Orfeo áriája az Orfeo és Euridice c. operából
Händel: „Ombra mai fu” – Xerxes áriája a Xerxes című operából
Händel: C-dúr chaconne, HWV 484, John Thomas: The Minstrel´s Adieu to his Native Land
Bellini: „Oh! quante volte ti chiedo” – Júlia áriája a Rómeó és Júlia című operából
Bellini: „Casta Diva…” – Norma áriája a Norma című operából ***
Donizetti: „Prendi, per me sei libero” – Adina áriája a Szerelmi bájital című operából
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lamermoori Lucia című operából
Donizetti–Mosshammer: Hárfa szóló a Lammermoori Lucia című operából
Walter-Kühne: Fantázia Csajkovszkij Anyegin című operájának témáira
Verdi: „È strano, è strano!” – Violetta áriája a Traviata című operából
Puccini: „Vissi d´arte” – Tosca imája a Tosca című operából
Rost Andrea Budapesten született, zenei tanulmányait a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte Bende Zsolt növendékeként. Még főiskolás volt, amikor a Magyar Állami Operaház ösztöndíjasaként elénekelte Júlia szerepét Gounod: Rómeó és Júlia című operájában, Gulyás Dénes rendezésében. 1989-ban első helyezést ért el Európa egyik legrangosabb énekversenyén, a Mirjam Helin Nemzetközi Énekversenyen. Diplomája megszerzése után nem sokkal, 1991-ben, a Wiener Staatsoper magánénekese lett, ahol összes fontos szerepében megismerhette a bécsi közönség: Zerlinától és Adinától kezdve, Susannán és Lammermoori Lucián át egészen Violetta parádés szerepalakításáig. Operaházi szerepei mellett számos koncerten is hallhatta őt Bécs zeneértő közönsége. A Milánói Scalába maga Riccardo Muti hívta meg az énekesnőt a Rigoletto 1994-es bemutatójára. Gilda szerepében olyan átütő nemzetközi sikert aratott, hogy azóta is a Scala állandó visszatérő vendége. 1995-ben, a Scala évadnyitó Varázsfuvola premierjén már ünnepelt sztárként lépett színpadra. Milánóban Mozart Figaro házasságának Susannája, majd Verdi Traviatájának Violettája követte a sort. A Salzburgi Ünnepi Játékokon is számos produkcióban lépett közönség elé, és a legnagyobb karmesterekkel dolgozott együtt. Richard Strauss Az árnyék nélküli asszony című művéből a Sólyom szerepét Solti György vezényletével énekelte, míg Drusillát Monteverdi Poppea megkoronázása című operájából Nikolaus Harnoncourtdirigálásában adta elő. Salzburgban ismét Riccardo Muti karmesteri pálcája alatt énekelte Violettát Verdi Traviatájával, de dolgozott Claudio Abbadóval is, amikor Muszorgszkij Borisz Gondunovjában énekelte Xenia szerepét. A párizsi Opéra Bastille-ban Susannát, Gildát és Lammermoori Lucia mellett Offenbach: Hoffmann meséiben Antoniát alakította. A londoni Royal Opera House-ban Susannaként debütált a Figaró házasságában, majd Violettát énekelt nagy sikerrel. Koncertszerű előadásban énekelte el Donizetti: Elisabeth című operájának címszerepét, mely egyben világpremier is volt. Legutóbb a Lammermoori Lucia londoni bemutatóján énekelte a címszerepet. 2002 márciusában – szintén Los Angelesben – Pamina szerepében volt hallható, majd 2005-ben ismét ezt a szerepet énekelte Washingtonban. A madridi Teatro Realmeghívására Poulenc A karmeliták beszélgetései című operájában Blanche szerepét énekelte 2006-ban. Amerikában a chicagói Lyric Operában több ízben is vendégszerepelt, ahol Zerlinát, Gildát, Violettát, Giuliettát és Michaelát énekelt. A New York-i Metropolitanben először 1996-ban lépett a közönség elé Adina szerepében, a Szerelmi bájitalban, később ugyanitt Gildát, Luciát és Violettát énekelt; legutóbb 2006-ban Mozart: Figaro házassága című operájában énekelte Susanna szerepét. A Washingtoni Nemzeti Operában Antonia szerepét énekelte a Hoffmann meséiben, és ugyanebben a produkcióban lépett a Los Angeles-i közönség elé.
A Magyar Állami Operaházban 2009-2010-ben Fischer Ádám vezénylete alatt énekli Euridiké szerepét Haydn: A filozófus lelke, avagy Orfeusz és Euridiké c. operájában. 2013. nyarán Budapesten debütált Puccini Pillangókisasszonyában, mely egy új fejezetet nyitott a művésznő karrierjében.
2013 szeptemberében először énekel a dél-amerikai földrészen. Sao Pauloban lép fel Mozart: Don Giovannijában. Donna Anna szerepét a Magyar Állami Operaházban, Padovában és Tokyoban is énekli a 2014/2015-ös évadban. Az évad további szerepei budapesti dalszínházban: Nedda (Bajazzók) Margit (Gounod: Faust) Koncert és dalénekesként a világ minden ismert és fontos koncertpódiumának vendége volt. A londoni Wigmoor Hall, a zürichi Tonhalle, vagy a bécsi Musikverein ugyanúgy helyszíne volt koncertjeinek, mint a los angelesi Hollywood Bowl vagy a tokyoi Suntory Hall. Számos CD és DVD felvételen működött közre. Az új műfajok iránti nyitottsága jegyében pedig nemrégiben több hangoskönyvhöz kölcsönözte beszédhangját.
Díjak, elismerések: Székely Mihály – emlékplakett (2011), Bartók Béla – emlékdíj (2006), Special Achievement Award (2005), Kossuth-díj (2004), Prima Primissima (2003), Obersovszky – emlékplakett (2003), Érdemes Művész (1999), Hallhatatlanok Társulata, Örökös tag (1998), Liszt-díj (1997), Budapest díszpolgára, Kőbánya díszpolgára, Szolnok díszpolgára, Csepel díszpolgára, Budaörs díszpolgára
Vigh Andrea Liszt- és Prima Díjas hárfaművésznő 1996 óta tanít a Zeneakadémián, 2013-tól a Zeneakadémia rektora. Tíz szólólemeze jelent meg, többségében a német Capriccio Kiadó gondozásában. 1993-tól 1996-ig közreműködője a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyeinek. Pódiumra lépett a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Solti György által vezetett európai turnén, a Bartók-évforduló alkalmából rendezett hangversenyeken (New York – Carnegie Hall). 1994-ben a ZDF „Die Beste” című műsorába kapott meghívást „Hárfaversenyek” című lemeze jóvoltából. 1993 óta évente tart szólóestet a Zeneakadémián. 1997-ben Kocsis Zoltán dirigálásával, a Budapesti Fesztiválzenekar kíséretével adott hangversenyt, 2003-ban zenekari szólóestje volt a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. 2005-ben a Téli Ünnepi Esteken Tokody Ilonával, majd Marton Évával koncertezett. Számos TV-felvétel örökítette meg játékát. 2006-ban DVD-felvételt készített (Hungaroton) Mozart fuvola-hárfaversenyéből Drahos Béla fuvolaművésszel és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával. A walesi, az arles-i, a belgrádi, a gödöllői, a szegedi nemzetközi hárfaverseny zsűrijének tagja. 2010-ben japán turnén vett részt Onczay Csaba gordonkaművésszel. 2012-ben Brüsszelben adott szólóestet, és mesterkurzust tartott a Brüsszeli Zeneakadémián. 2014-ben Japánban, Szapporóban, a Kitara Hallban szóló hárfakoncertet tartott, 2016-ban pedig Perényi Miklóssal adott hangversenyt. A Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál alapítója (1999) és művészeti vezetője.