lemezajánló [kislemez] 2004. május 16. vasárnap 12:23
nincsen hozzászólás
szerző: kishellEleven Hold: A Párna mélyén
A székesfehérvári vonatkozású Eleven Hold második, Leszálltunk, hogy felférj című nagylemezéhez kiadott második maxija a Párna mélyén címet kapta. A zenekar a kislemezhez és a televíziók által már játszott videokliphez rögzítette az újrahangszerelt - ez esetben hegedűvel kibővített - Párna mélyén című dalt, mely a nagylemez egyik legsikeresebb darabja.
Szövegében és zenéjében remekül eltalált számról van szó, ahogy a lemezen Nap (ének) elmondja, ez a dal arról szól, hogy mikor meghalunk, és a túlvilágon felébredünk, rájövünk, hogy mindaz, ami addig történt velünk, csak álom volt. De az ottani álmoskönyvet fellapozva megtudhatjuk, mi is volt az a sok-sok hülyeség, amit összeálmodtunk.
Az Eleven Hold szövegeiben mindig megjelenik a földi világ bűnössége, annak hívságai ellen való lázadás - egyfajta szentimentális érzés határozza meg a zenét (”A földi élet nem rejt szépet”). Ennek hatására születhetett az álmoskönyv dala. Egészen messzire kalandozhatunk, a létezés valódi értékei felé haladva ismerjük meg az olyan képességekre való hajlandóság erényeit, mint a megértés, a lemondás és az elfogadás. Afféle modern hittérítőkként hirdetik az egymás iránti szeretet csodáját. Ez a lemez mégis inkább csak kiragad egy gondolatot, vagy érzést ebből az egyszerű életfilozófiából - azt, hogy nem muszáj mindig megfelelnünk a világ elvárásainak, fontosabb, hogy magunkkal legyünk tisztában.
A szerzői kiadáshoz képest csodaszép lemezekkel lepi meg rajongóit az Eleven Hold. A karton és a műanyag tok nagyon természetes hatást és szép külsőt kölcsönöz a kiadványnak. Az ezüstszínű korongot csupán a rajzolt lemezcím és egy sün díszíti.
A külső borítón látható, kissé kellemetlenül szürreális, ám annál inkább odaillő és érzéseinket fokozó kép Jarolics Tamás festőművész munkája.
Belül szembetűnő (a sün mellett) a szokatlanul sok médiatámogató logója, ami feltehetően a zene értéke mellett a menedzsment gondoskodását is visszatükrözi. Sajátos berögződéseim kicsit elkeserítettek, mikor a számlistán végigfutott a szemem, ugyanis a lemez tartalmazza a Párna mélyén című dal censored, azaz cenzúrázott verzióját, illetve a No meg a bor radio editjét, azaz rádióváltozatát, ami valamilyen szinten mégis a megalkuvás egy jele - azonban a két szám meghallgatása után valamennyire megnyugodtam. Vagy csak nyugtatom magam - a dalok üzenete így is megmarad, hiszen lényegi változás nem történt.
A lemezt számítógépbe helyezve rögtön egy szépen rajzolt menüvel találjuk magunkat szemben - a keretprogram nyújt lehetőséget a klip és a werkfilm lejátszására. Gondosan mellékelték a lejátszáshoz szükséges, legújabb DivX avi codecet is.
Zenei lejátszóban más a helyzet, tudomást sem kell vennünk a multimédia tartalomról, nincs a szokásos idegesítő sistergés az első sávon, rögtön a zenére koncentrálhatunk.
Elindul a jól ismert akusztikus hangzású gitár, majd Nap mondja az imaszerű bevezető szöveget, és ami a nagylemezen található verzióhoz képest új, hogy megszólal Joós Zsófi (hegedű és vokál) hegedűje, ami aztán csodálatosan tiszta hangzásával, éles kontúrjaival és a lány tehetségével rengeteget dob a számon. Úgy szépíti meg, hogy szinte semmit sem változtat a belsőnkben végbemenő változáson, ami a vájt fülű hallgatónak is könnyen okozhat meglepetést, azt az illúziót keltve, hogy az eredeti verziót hallja. Aztán persze indíthatjuk elölről, mert betelni nem lehet vele. Egészen addig így gondoltam, míg meg nem hallgattam a dal akusztikus verzióját, ahol viszont a húrokon, a néhány akkordon és Nap hangján kívül más nem szólal meg. És mégis felemelő. Vagy porba sújtó? Minél többször hallgatod meg, annál kevésbé lehetsz biztos benne, hogy imádod, vagy gyűlölöd-e ezt a keserű-édes hangot. És már nem is tudod, melyikkel nem tudsz betelni.
A dalnak ez a két verziója rögtön két dolgot vetít elénk. Az egyik, hogy hegedűvel kiegészítve is érdemes koncerten játszani a Párna mélyént, a másik pedig, hogy van jövője az unplugged fellépéseknek is.
A Ring for my dear crow klipjét már régóta játsszák a TV-k, ez a dal mégis most került fel erre a korongra - a nagylemezen még magyarul hallhattuk.
A No meg a borral sincs semmi baj, a radio edit feltűnő és áldásos hatása, hogy leszedték azt a csúnya peremező effektet, ami eddig ráúszott a szövegre a dal vége felé. A klip kissé elborult képekkel indít, nagyjából, mintha Jézust látnánk egy villamosszékbe szíjazva, majd egészen jó hangulatban ér véget, a zenészek ugrálnak és látszik, hogy élvezik azt, amit csinálnak. Érdemes utána végignézni a hozzá készült werkfilmet, ha esetleg nem értenénk a mondanivalót, vagy egyszerűen csak többet kívánunk megtudni a forgatás körülményeiről.
A zenekart kívülálló hallgatói általában az énekes hangja miatt bírálják - annyira elrugaszkodott és merész módon közelíti meg a grunge-t, hogy az elsőre már szinte visszataszító. Szerintem azonban becsülendő, hogy hangjának ez a fajta „kiterjesztése” egyáltalán eszébe jutott, és hogy meri ezt vállalni a lemezeken és a színpadon is. Ha egy kicsit megpróbáljuk befogadni, nagyon őszintének és kedvesnek fogjuk találni.
A Párna mélyén című maxi erényeit összegezve azt mondhatom, hogy nagyon jól ragadták meg a dal témáját, megérdemli a külön korongon való megjelenést. Rosszat szólni semmiképp sem lehet róla.
1. A párna mélyén (uncensored) 2. A párna mélyén (censored) 3. No meg a bor (radio edit) 4. Ring for my dear crow 5. A párna mélyén (acoustic demo)