hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2016. december 15. csütörtök   13:55
nincsen hozzászólás

szerző: Morello
Amon Amarth, Grand Magus
2016. december 6, Barba Negra klub

  Ha esetleg az Amon Amarth énekese, Johan Hegg egy mikulás sapkával a fején lépett volna ma a Barba Negra színpadára, bátran mondhattuk volna, hogy a ´Mitulát báti hotta´ ezt a koncertet. Ilyen színpadi szerkó ráadásul illett is volna Hegg bozontos fizimiskájához, a rajongók biztosan sokféle vágyat sorolnának fel neki, milyen setlist-et húzzon elő a puttonyból. Az Amon Amarth viszont már bejáratott koncertprogrammal érkezett hozzánk, így a kíváncsiskodók részére bár nem szolgáltak meglepetéssel, azért mindenképpen elsőrangú produkcióra számíthattunk tőlük.
  A svéd csapat elérte azt a szintet, ami a death metal stíluson, annak népszerűségi lehetőségein, korlátain immár túlmutat. Az alapvetően durva műfajnak mindig is volt egy lélektani üvegplafonja, ami az efféle hörgős, agresszív, rádióban leadhatatlan zenekarok lehetőségeit eleve behatárolták. Sok más próbálkozó közül az Amon Amarth jutott el oda, hogy sikerült kitágítaniuk a műfajuk kereteit olyan módon, hogy olyan érdeklődőket is sikerült megszólítaniuk, akik számára korábban elképzelhetetlen volt, hogy hörgős zenék iránt is rajongjanak.
  Mindez nem csak az Amon Amarth jellegzetes koncepciójának, a mindig izgalmas nordikus, vikinges tematikának köszönhető. Hanem hogy a továbbra is minden aspektusból death metalnak tekinthető zenei világukat sikerült annyira dallamossá, annyira magával ragadóvá tenniük, nem mellesleg remek dalszerzői vénával, hogy még a dallamos heavy metal rajongói is képesek szeretni a nótáikat (legyünk őszinték, itt-ott akár egy jó torkú heavy metal énekest is simán a himnikus dallamok mögé lehetne hallani. Ez megint a csapat dalszerzési vénájának és ötletes témázgatásainak nagy elismerése). Bár vannak olyan régebbi, klasszikus death metal csapatok, akiknek a neve mindenki számára ismerősen cseng, az Amon Amarth viszont a műfaj tágíthatatlannak vélt határait is képes volt tágítani, ezáltal sokkal színesebb rajongói kört tudhat maga mögött.
  
  Az idei Rockmaratonon már bemutatta új lemezét a csapat, mindezt gigantikus színpadképpel, így a mostani koncert inkább csak egy jutalomjátékot jelentett. Az előzenekarként hozott Grand Magus viszont jó választás volt, mert sokan biztosan az ő nevük miatt váltottak jegyet a koncertre. Úgy vettem észre, a szintén svéd trió eléggé megosztja a hallgatóságot: egyesek szuperlatívuszokban, a legizgalmasabb svéd heavy metal bandák között emlegetik őket, mások szerint viszont egyáltalán nem olyan nagy durranás a Grand Magus zenéje és élő teljesítménye. Mivel én még egyáltalán nem láttam őket, kíváncsian vártam, végül mely véleménnyel tudok egyetérteni.
  Nos, végül nekem is azt kellett mondanom, a Grand Magus-ból pont a mágia hiányzott... Jellemzően középtempós vagy éppen lassabb heavy metaljuk nem volt éppenséggel rossz, de teljesen el is ment a hallgató nélkül anélkül, hogy bármi megmaradt volna belőle. Még egy komolyabb színpadi jelenlét, amely felizzítja a nézőtér hangulatát, esetleg megmenthette volna a dolgot, de sajnos e téren is teljesen átlagos volt a csapat.
  A trió szépen kiállt a színpadra és zenélt. Ennyi maradt meg a Grand Magus koncertjéből. JB Christoffersson hangja valahogy élőben nem az igazi, érződik rajta, hogy távol áll egy igazán képzett énekhangtól. Közel sem volt persze vállalhatatlan, de az átlagból még így sem emelkedett ki. Számomra kicsit csalódásnak hatott ez a koncert, de lehet hogy csak azért, mert többet vártam. Aki kívül-belül ismeri a Grand Magus diszkográfiát, az egész biztosan jól szórakozott a kedvenc nóták felidézésével.
  
  Az Amon Amarth-ban épp az a lendület van meg, ami a Grand Magus-ból hiányzott. Ők ha színpadra robbannak, akkor egyszerűen nincs megállás. Nem csak az általában gyors, harapós nótáiknak köszönhető mindez, hanem a csapat valóban él a színpadon. Ezúttal nem kaptunk egy akkora viking hajót, mint a Maratonon, hanem egy izzó szemű viking sisak formálta a színpadképet, ahol az oldalt lévő emelvényekre szintén fel tudtak lépdelni a zenészek, hogy még inkább uralmuk alatt tartsák a közönséget.
  Hogy manapság éli-e legerősebb korszakát az Amon Amarth, vagy a csúcson már azért valamennyivel túljutottak, arról megoszlanak a véleményem. A mai setlist viszont bebizonyította, hogy így, hogy lényegében az utolsó 4-5 nagylemezről válogatták az elhangzott dalok elsöprő többségét, egyszerűen lehetetlen volt üresjáratot találni a produkcióban. Még a közmegegyezés szerint (szerintem is) kicsit halványabbra sikerült legújabb Jomsviking albumról is sikerült pont azokat a nótákat kiválogatni, amelyek masszívan tartották a színvonalat a többi, ma már akár kultikusnak is nevezhető nóták között. És az, hogy 2005, 2010 utáni szerzeményeket van merszem kultikusnak nevezni, szerintem mindent elmond az Amon Amarth-ról. Ereje teljében van bizony ez a csapat!
  
  Egy régi nagy klasszikussal, a The Pursuit Of Vikings-szel indítottak, a rajongóknak ennél nagyobb örömöt persze nem is okozhattak volna. Be is indult rögtön a vad tombolás. Majd pedig az utóbbi évek csúcspontjait kezdték el sorolni, jött a melódia-hegyekben bővelkedő As Loke Falls, majd pedig a legutolsó album szerzeményei, amelyek – ahogy említettem – egyáltalán nem lógtak ki a sorból. A First Kill, a The Way Of Vikings és az At Dawn´s First Light abszolút működtek élőben, egy pillanatra sem hagyott alább a lendület. Az is lehet, hogy az eleinte kissé fintorgó rajongóknak több hallgatás után végül beértek ezek a dalok is, így koncerten már hasonló ováció fogadta az új számokat, mint a korábbi albumok nagy kedvenceit.
  Fontos részévé vált a koncertprogramnak a Cry Of The Black Birds a 2006-os With Oden On Our Side albumról, a Deceiver Of The Gods pedig egyszerűen elsöprő volt. Az utolsó lemez talán legemlékezetesebb tétele, az On A Sea Of Blood ugyancsak hengerelt, nem volt hiba a produkcióban. A Surtur Rising korongról előszedett Destroyer Of The Universe is működött, a legtávolabbra pedig a Death In Fire-rel merészkedett vissza az időben a banda, egészen 2002-ig.
  
  Bár nyilván érezhető egy folyamatos fejlődés, dalszerkesztési finomodás a csapaton, ezek a korai nóták is jól mutatják, hogy egyáltalán nincsenek ma sem távol azoktól a motívumoktól, amiket már régóta használnak. Vagyis egyrészről a régi dalok egyáltalán nem lógnak ki a programból, másrészről pedig elpuhulással, a zeneiparnak való letérdeléssel sem vádolható az Amon Amarth, mert nem adták fel a jellegzetes stílusukat. Talán 1-2 még korábbi, 2000-es évek elején vagy azt megelőzően született szerzemény is színesíthette volna a programjukat, de ezt már tényleg csak az ínyencségekre vágyó rajongó mondatja velem.
  A Jomsviking albumot idézte fel a One Thousand Burning Arrows, innentől pedig olyan slágerek kaptak helyet, mint a zseniális Father Of The Wolf, a With Oden On Our Side-ról származó Runes To My Memory és a gyors, zúzós War Of The Gods. Illetve a végére pedig az új lemez leginkább ököllengetésre ingerlő slágere, a Raise Your Horns, illetve az ezeddig méltatlanul mellőzött Twilight Of The Thunder God album két legfontosabb tétele, a Guardians Of Asgaard és a Twilight Of The Thunder God.
  
  Az Amon Amarth egy vérbeli koncertzenekar, akik nem csak a számok lehető legprecízebb interpretálására törekednek, hanem a körítésre is mindig adtak. A viking sisakot formáló színpadképen túl többször is a deszkákra lépett olykor két talpig beöltözött, marcona viking és hol ádáz csatát vívva ütlegelték egymást karddal és pajzzsal felszerelve, hol zászlót lengettek, hol egy kifeszített íjjal pásztázták a közönséget, mint stílszerűen a One Thousand Burning Arrows-nál. Régebben volt divat az Amon Amarth-nál efféle színpadi csatározás, egy ideje nem láttunk már hasonlót, így jó volt, hogy újra előszedték az ötletet.
  A csapat természetesen maximálisan odatette magát, de ezt már megszokhattuk. Az új dobos, Jocke Wallgren sajnos teljesen eltűnt a dobszerkó mögött, de a gitárosok, különösen a mindvégig nagy átéléssel játszó Olavi Mikkonen azért alaposat zúztak a színpadon. Azért ők se fiatalodnak, ritkulnak már a hajak, az Amon Amarth-ra jellemző csodaszép propellerezés már azért nem olyan látványos, mint egykoron.
  A csapat frontján Johan Hegg természetesen van annyira markáns jelenség, hogy elvigye a hátán az egész produkciót, könnyen etette a tenyeréből a közönséget. A mindvégig csillogó szemű, vidám mosolyaiból én arra következtetek, hogy valójában egy jókedélyű, laza, mókás figura bújik meg a torzonborz szakáll és ápolatlan haj mögött. A marcona viking közönség felé áradó hálája ugyanis ezt mutatta.
  Jól összeállított programmal, telt ház előtt remek koncertet adott ismét az Amon Amarth. Nem véletlenül válnak lassanként ha nem is a legismertebb, de kétségtelenül a legnagyobb közönséget megmozgató death metal zenekarrá. Nem tudom eldönteni, hogy csak épp a legütősebb számokat válogatták most össze a legutolsó Jomsviking albumról, vagy pedig tényleg kellene még néhány hallgatás a lemeznek, hogy felzárkózhasson az előzőkhöz. Szerintem teszek vele még pár próbát.
  


Kulcsszavak:
  amon amarth     grand magus 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó cikkek: 

Amon Amarth + Behemoth a Barba Negra-ban

A Behemoth és a Bleed From Within lép fel az Amon Amarth előtt

Nyáron újra eljön hozzánk az Amon Amarth

Vikings & Lionhearts Tour 2022 (Amon Amarth, Machine Head, The Halo Effect)

Vikings & Lionhearts: Amon Amarth & Machine Head

 programajánló: 
2024. október 30.
Glenn Hughes és a Győri Filharmonikusok ősszel: már csak pár jegy maradt a szimfonikus koncertre
2024. november 1.
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater (Papp László Budapest Sportaréna)
Dream Theater: vinylen adja ki újra életművét az ősszel Budapesten játszó progmetal zenekar (Papp László Budapest Sportaréna)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Omara Portuondo a kubai zene legendájának búcsú fellépése - Homenaje al Buena Vista Social Club
Tomboló energiák éjszakája: Des Rocs és Moon Fever az Analog Hallban
Our Last Night és Normandie közös bulija felrázta Budapestet!
Northlane, Novelists, Ten56. - A metalcore újjászületése a Dürerben
Quimby a Budapest Parkban
Overkill, Angelus Apatrida, One Machine
Havok, Dust Bolt
Ignite és Rise Against a Budapest Parkban
Metalcore műfajok találkozása az Akváriumban: The Amity Affliction és Emmure
Lenny Kravitz az Arénában
Rockmaraton 2024 (2. rész)
Rockmaraton 2024 (1. rész)
Knosis, Fit for a King, Thy Art is Murder vs Barba Negra
 kiemelt 
Falling In Reverse + Hollywood Undead
  
Megváltozott a metalzene világa, újonnan felbukkanó sztárcsapatok formálják a műfajt

Jövő héten érkezik Budapestre a Dream Theater
Két ikonikus zenekar egy estén- Simple Plan és The Offspring a MVM Dome-ban!
TARJA – Dark Christmas Tour 2024
Parkway Drive koncert 2025-ben Budapesten!
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 red riding hood    csak kép    enrico rava    atomic playboyz    james franco    social free face    jürgen von knoblauch    our last night    southern oracle            blur    the lightning thief    attila    vam design center    perfect symmetry    dark tranquillity    blood for blood    the smurfs movie    zöld lámpás    zaporozsec    dead end    catheine zeta-jones    morbid angel    lowbau    harloch  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!