hosting: Hunet
r35
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2004. május 1. szombat   16:15
nincsen hozzászólás

szerző: András
Living Colour
2004 március 29, A38

  A koncertek szempontjából már-már mesébe illő március végére is jutott egy szenzáció: a Living Colour budapesti fellépése. Az évekig tartó hallgatás után újjáéledt banda az örömteli összeállást követően megjelent Collideoscope turnéjával eljött Magyarországra, és megcsinálta a happy end-et a hónap elején az Opeth által megkezdett történethez. Pedig eleinte kétségesnek látszott a végkimenet: a kapunyitáskor a nagyérdeműt csak néhány lézengő képviselte. Mire azonban színpadra lépett a kvartett, jóra fordult minden: a szépen egyenletesen szivárgó közönség kellemes tömeggé duzzadt, a Living Colour pedig laza két és fél órában bemutatta, miért is bőven elég, ha előzenekarok nélkül, egyedül lépnek színpadra. Azért, mert teljesen felesleges lenne bármivel is köríteni, kiegészíteni vagy előkészíteni azt, amit Living Colour-nek hívnak. Abban ugyanis egymagában benne van annyi minden, hogy amúgy sem győzi az ember kapkodni a fejét, kézben tartani az állát, és amikor visszagondol rá, hogy mi minden is történt a két és fél óra alatt, még azon is elcsodálkozik, hogy egyáltalán ilyen rövid időbe belefért az egész. Akár zeneileg, akár hangulatilag, akár emberileg nézve a dolgot.
  
  Mi fért tehát bele ebbe a két és fél órába? Az esszenciája annak, amit a Living Colour képviselt és képvisel. Az, ami miatt annak hívják őket, aminek; az, amiért benne van az új lemezük címében is az utalás a kaleidoszkópra: a határokat nem ismerő, végtelenül színes, de mégsem harsány, hanem éppen hogy harmonikus összképet mutató zene. Volt itt a szó legszorosabb értelmében vett sláger (Cult of Personality), „tüskésebb” darab óriási jammeléssel (Sacred Ground), kristálytiszta, egyszerűségében gyönyörű dal (Flying), dob-bőgő felállásban előadott nóta az Asian Dub Foundation-t megszégyenítő zenei alapokkal és George Bush terrorizmusáról értekező szöveggel. Volt elképesztő dobszóló sampler alapokra, közönségénekeltetés (vagy -ordíttatás: Elvis is Dead), elektronikával vegyített modern rock (In Your Name), ökörködés a jamaikai színekben pompázó, rasztákkal díszített sapkában nem éppen kívánatos testét ringató turnémenedzserrel, hard rock, reggae, dub, funky, meg amit akartok (akartunk). Voltak régi dalok (pl. Glamour Boys, Time´s Up, Ignorance is Bliss) és velük teljesen egyenértékű újak (Operation Mind Control, A ? of When, stb.). Sőt, volt kisebb incidens is: egy magát túl jól érző rajongó előbb a koncertet nem Darkest Hour-módra élvezni próbálókkal, majd a biztonságiakkal és a zenekarral is kénytelen volt egyeztetni a szórakozásról kialakított álláspontját. Azt megértem, hogy nem vagyunk egyformák, de azt az életben soha nem fogom megbocsátani ennek a jógyereknek, hogy miatta félbehagyta a csapat az A ? of When-t, ami pont az egyik kedvencem. Ez az egész persze egy légypiszoknyi dolog ahhoz képest, amivel a Living Colour elhalmozott azon az estén, úgyhogy inkább legyen is róluk szó.

  Az érem egyik oldala az, hogy zenészfenoménekről van szó, akiket nem lehet hasonlítgatni senkihez, mást hozzájuk meg egyszerűen nem szabad. A koncert előtt elkezdtem számolgatni a gitáros Vernon Reid mikrofonja mögött U alakban elrendezett pedálokat, de nagyvenvalahánynál inkább feladtam a dolgot. Átkalandozott hát a tekintetem Doug Wimbish bőgős területére, ott azonban már neki sem kezdtem a fenti műveletnek. Ő ugyan valamivel alulmaradt Vernon-nal szemben a torzítók számát nézve, viszont 8 darab basszusgitárt használt, plusz egy elektromos nagybőgőt. A dobos Will Calhoun szerelésével kapcsolatban pedig még mindig nem tudom kiverni a fejemből a kérdést, hogy mi a fenéből is készültek azok az átlátszó neonzöld meg -piros színű cinek. Aztán a teljes hangszerparkhoz tartozott még két laptop is a széleken, amikről valószínűleg a Marsra szállás is levezényelhető lett volna. Eddig a „száraz” tények. Az éremnek azonban van másik oldala is, és az értékét ez jelzi igazán. Ez pedig az, hogy ezen az őrületes felszerelésen nem valami öncélú őrjöngést vezettek elő, hanem szívből jövő, finom csavarásokkal, improvizatív részekkel, izgalmas szólókkal fűszerezett örömzenét. Nem ragadtak hozzá a kütyüikhez, nem a pedáljaikat nézegették, hanem mozogtak, pörögtek, s végig ott volt a szemükben, hogy az élteti őket, hogy játszhatnak, meg az, hogy a közönség micsoda kitörő lelkesedéssel reagál, és nem az, hogy milyen sok eszközt használnak. Mert ezek tényleg csak eszközök, a Living Colour pedig az emberről szól: arról a négyről, aki zenél (az énekes Corey Glover az előzőekben kimaradt, mert az ő eszköze egyszerűen az aranyból öntött torka, de énekesként ugyanolyan zseni, mint a többiek a hangszereiken), és arról a rengetegről, akik hallgatják ezt a zenét.
  
  Akik hallgatják, azok pedig a banda nevéhez és zenéjéhez méltóan színes társaságot alkotnak: popzenésztől metalmuzsikusig, tizenhatévestől negyvenesig, elborult zenerajongótól a zenekart a klipek révén megismerő MTV-nézőig, Entombed-pólóstól a divatdiktátorig mindenkivel lehetett találkozni az A38 gyomrában, és még ennél is jobb volt látni, hogy (majdnem) mindegyikük egyforma örömmel, felszabadultsággal tudott együtt bulizni a Living Colour-rel. A távozást azért annyira nem kellett volna elsietni: a pár perc alatt, amíg a színpadról levonult zenekar kérette magát, jópáran elhúzták a csíkot, kimaradva így a ráadásban a Hendrix-féle Cross Town Traffic-ből kibontakozó What´s Your Favorite Color?-ből, de azért még így is rendesen harsogott a publikum felől a kérdésre adott egyértelmű válasz.
  
  Elképesztő, hogy mi minden történt ezen a koncerten, olyan kiadós, olyan ámulatba ejtő volt, hogy egyes pillanatai még napok múlva is ott motoszkáltak bennem. Utána egész héten Living Colour-dalok jártak az eszemben, és azóta is kísér az az érzés, amiben benne van az egésznek az öröme, és az a tudat, hogy gyarapodtam tőle, több lettem, jól esett, sőt hasznomra is vált. Ez az, ami miatt újra szeretném átélni. Ugye lesz rá módom?



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

A38

 programajánló: 
2024. április 25.
Amit még sohasem láthattál a Parkból - a kulisszák mögé enged betekintést a Blahalouisiana vadonatúj live session videója
2024. április 26.
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
Esti Kornél a Budapest Parkban
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 soulburners    dj mike reem    weezer    krist novoselic    kovács attila    veil of maya    amputated    the iron maidens    az adósság    godflesh    coffins    green hornet    twin cobra    tom hardy    life of agony    deep inside    negura bunget    dead men tell no tales    murderdolls    gotthard    pat metheny    rotten tomatoes    moby dick    barba negra track    stereomilk  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!