szerző: Multimedia ConcertsKraftwerk koncert Budapesten 2004 május 25, Budapest Sportaréna
Dream, Can, Hiba
Nemcsak a Kraftwerk rajongók de a professzionális gépzenét általában kedvelők is örülhetnek, hiszen a klasszikus csapat 2004 május 25-én a Budapest Sportarénában koncertezik! Ez a zene tisztán a 60-as évek befolyása alatt, keleti érzéssel tarkított ´karcos´ hangzás hegedűvel és bongóval. Érdekes ez a különösebben túl-rendezés nélküli, sok furcsa effektet, zajt magába foglaló zene, aminek a Krafwerk köszönheti sikerét.
Ha igazán szeretnénk megérteni azt a történetet, amitől a ´legenda´ kialakult, akkor meg kell értenünk Németországot a hatvanas évek végén. Ekkor még a zenei élet nem tért vissza a normális kerékvágásba. A legtöbb német együttes angol vagy amerikai számokat játszott apróbb kiegészítésekkel. Egy új nyugat-német generáció élt a hidegháború árnyékában és a kelet-nyugati feszültségben. Társadalmi szükséglet volt újra feléleszteni a német kulturális identitást, ennek köszönhető az új hullám a zenében valamint a filmes világban. Három fő induló csapat volt: a Tangerine Dream, a Can és a Hiba! A könyvjelző nem létezik.
Ralf Hütter (orgona) és Florian Schneider-Esleben (fafúvosók), Remschied-ben (Düsseldorf mellett), a Művészeti Akadémián (Kunstakademie) találkoztak először. Mind a ketten korábban már tanultak klasszikus zenét és folytatták tanulmányaikat a Düsseldorfi Konzervatóriumban. Ők improvizatív zenét is tanultak akkoriban Düsseldorfban, amikor a kísérleti elektronikus zene, azaz egy merőben másfajta stílus vonzotta őket. Megalakították saját együttesüket, az Organisation-t. Több helyen részt vettek különböző előadásokon művészeti galériákban, egyetemeken. Az együttes a Kraftwerk (erőmű) nevet 1970-ben vette fel, ekkor csatlakozott hozzájuk Basil Hammoud (vokál); Fred Monics (dob); Butch Hauf (basszus).
Tone Float
Első albumuk a Tone Float önbizalmat adott a csapatnak és egyre több élő koncertet is vállaltak Németországban. A koncerteket általában egy olyan plakáttal hirdették, amin egy piros-fehér bóján kívül egy meztelen nő is pózolt. Egy idő után már csak trióként folytatták a koncertezést, de ekkor Michael Rother (gitár) és Eberhardt Krahnemann (basszus) csatlakozott hozzájuk egy-egy alkalommal. Az első két album elsősorban belföldi elismerést hozott az együttesnek. Akkoriban kezdték építgetni nemzetközi hírnevüket. Távol tartották magukat a másoktól átvett stílustól, azon voltak, hogy megtartsák azokat az elemeket, amelyek megkülönböztették őket minden hasonló próbálkozástól. Ennek köszönhető, hogy az ipari és elektronikus zene meghatározó alkotóiként tartják őket számon mind a mai napig.
Az első ´igazi´, jelentősebb Németországon kívüli koncert februárban, egy kétnapos német zenei fesztiválon volt Párizs egyik külvárosában (Théatre de LOuest Parisien; Boulogne-Billancourt), amelyet egy francia magazin szervezett (Actuel). Az első nap a Kraftwerk és a Guru Guru szerepelt, míg másnap a Tangerine Dream, Ash Ra Tempel és Klaus Schulze. Több részt is filmre vettek és leadták a francia tévében.
Ebben az évben adta ki a Ralf - Florian duó billentyűs, vonós, fúvós, ütős és elektronikus hangszerekkel előadott, május és júliusban elkészült ´Ralf and/und Florian´ albumot. Wolfgang Flür (elektronikus dob) és Klaus Roeder (gitár, hegedű, billentyű) ebben az évben csatlakoztak a csapathoz. Az 1974-es Autobahn hozta meg a Kraftwerk nagy áttörését és alapozta meg hírnevüket a modern számítógépes zene úttörőiként. A fő szám Autobahn, több mint 22 perces, kísérlet összekapcsolni a monotonitást és egy hosszú autóút unalmasságát. A szám egyik szerkesztett változata UK és a US Top 10 lett.
Computer World
1975-ben Klaus Roeder távozása után Karl Bartos csatlakozott a csapathoz, aki novemberben már részt vett a Radioaktivitat album elkészítésében, ami a légtérben található rádióhullámok hangzásán, hangjain alapul. A Radioactivity angol verziója 1976 januárjában jelent meg. Az Autobahn nagy sikerének köszönhetően1975-ben újra kiadták a Ralf&Florian lemezt.
1977 első negyedévében aztán egy másik nagy sikerű album jelent meg, a Trans Europa Express. Ezen utóbbi munkáik nagyban befolyásolták az akkori angol ´újhullámos´ generációt is. Többek között a Human League, a Tubeway Army (Gary Numan), a Depeche Mode, az OMD, David Bowie vállalta fel nyilvánosan, hogy csodálója az együttesnek, és hogy munkájára hatott a Kraftwerk vilga. 1978. március 29-én tűnt fel először a Die Roboter a német tévében és mutatkozott be a közönségnek. Április 7-én jön ki a Die Mensh Machine album és beköszöntött a robotos korszak amit elkönyvelhetünk, mint az audio-vizuális pop-rock zenének valaha született legsikeresebb ötvözete. A The Model kislemezük 1982-ben elérte a UK toplista csúcsát és szintén sláger lett a Neon Lights és a régebbi Showroom Dummies. Ez a lemez meghatározó lett az összes további munka és stílus szempontjából.
Az 1981-es a Computer World album témája a számítógépek szerepe a jövőben. Óriási siker volt, különösen a Pocket Calculator című szám, amelyikben Ralf arról énekel, hogyan tud az ő számológépe zenélni. Ez a szám későbbiekben koncert-kedvenc is lett! A tagok a színpad szélén játszottak ahova odaengedték a közönséget is. A másik hasonló nagyságú sláger a Computer Love lett. Elkezdték a Computer World koncert sorozatot. A Computer World folytatásaként akarták elkészíteni a Technopop albumot, ami végülis soha nem került kiadásra. Noha elkezdték és sokat dolgoztak rajta, de a munka többször is félbeszakadt különböző okok miatt (egyik fő ok: Ralf-nak volt egy kerékpáros balesete, amely olyan súlyos volt, hogy két napig feküdt kómában) így végül feladták az egészet. Később az Electric Cafe lemezen jelentek meg azok a számok, amelyek a félbemaradt album miatt nem kerültek a nyilvánosság elé.
Tour de France Soundtracks
1983-ban a Breakdance című filmben hallható Tour De France jelent meg, amelyet már a Technopop lemezre elképzeltek, és amelynek témája az a bizonyos nagy kerékpárverseny. Az 1986-os Electric Cafe jóval erősebb és keményebb hangzást mutatott be, mint az eddigi munkák. Több video is készült a számokról.
1990 februárban a januárban kilépett Wolfgang Flür helyett Fritz Hilpert lépett be, akivel a csapat Olaszországban négy koncertet adott. Még ebben az évben Karl Bartos távozott a zenekarból. A legjobb, legismertebb számok 1991 júniusában a The Mix című dupla lemezen jelentek meg, főként a dallamosabb popzenei piacot megcélozva. Júliusban Fernando Abrantes érkezett Karl helyett, majd ő is ment, helyette Henning Schmitz jött augusztusban, akivel a csapat ősszel a Mix Tour keretében a Budapest Sportcsarnokban is fellépett. 1997 nyarán újabb élő fellépésre szánták el magukat, amit igen nagy érdeklődés kísért. Ez volt a Tribal Gathering (törzsi gyűlés). A Tribal Gathering-et követően még két koncertet adott a zenekar: október 16. - Linz és október 18 - Kalsruhe. Utána egy kiterjedtebb világturnéba kezdtek 1998-ban. A koncerteken már sejteni lehetett egy új lemez megjelenését, három új szám el is hangzott (de csak az Expo2000 kerül kiadásra később, amely viszont a koncerteken nem hangzott el...), aztán végül mégsem lett belőle album a rajongók nagy bánatára.
1998-ban Ralf és Flórián a 30 éves fennállásukat ünnepelték. 1999 novemberben bemutatták az új robotokat, amikkel új stílus ígérkezett. 2002-ben a robotok újra berobbantak a német és az angol tévéműsorokba (Top of the Pops) és ugyanebben az évben koncertertezni indulnak Belgiumba, Párizsba, Luxemburgba és Japánba. A következő évben Új- Zéland és Ausztrália adott helyet koncertjeiknek. Még ebben az évben elkészítették a Tour de France videóklipjét, amit a Francia televizió 100 éves tiszteletére tartott Soiree du Centenaire du Tour de France című műsorban mutattak be először.
Legújabb albumuk tavaly augusztusban jelent meg Tour de France Soundtracks címmel. A május 25-i Budapest Sportarénában rendezendő koncertre jegyek országszerte kaphatók a Ticketpro jegyhálózatán keresztül.
Kraftwerkológia
Albumok:
1969 Tone Float 1971 Kraftwerk 1 1972 Kraftwerk 2 1973 Ralf and Florian 1974 Autobahn 1975 Radio-Aktivitat [German] 1975 Radio-Aktivity 1977 Trans-Europa Express [German] 1977 Trans-Europe Express 1978 Die Mensch Maschine [German] 1978 The Men-Machine 1981 Computer Welt [German] 1981 Computer World [7 Track] 1981 Computer World 1983 Techno Pop [Not Released] 1986 Electric Cafe [German] 1986 Electric Cafe 2003 Radio-Activity [Australian Tour Edition] 2003 Trans-Europe Express [Australian Tour Edition] 2003 Computer World [Australian Tour Edition] 2003 The Men-Machine [Australian Tour Edition] 2003 Tour de France Soundracks
EP-k, maxik:
1983 Tour de France [EP] 1986 Musique Non-Stop 1990 Trans-Europe Express [12 single]
Videók, interjúk:
1990 Kraftwerk in Concert [live] 1991 Computertour 1991 Enregistree Live a LOlmpia, Paris, 6.7.1981