hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2016. március 22. kedd   16:12
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Világot járt magyarok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon


  Világszerte kedvelt magyar zenekarok, együttesek, a hazai kultúra nemzetközi híre iránt elkötelezett szólisták – a főváros nevezetes koncerttermeiben. Ha az április 8. és 24. között 36. alkalommal megrendezendő Budapesti Tavaszi Fesztiválról van szó, a megszokott programnak gondolhatnánk fellépésüket, azonban ennél sokkal érdekesebbet ígér a műsor: Kim Kashkashian és a Budapesti Fesztiválzenekar Bartók Béla utolsó versenyművét, a Nemzeti Filharmonikusok Rachmaninov első, koncertpódiumon ritkán hallható operáját játssza. A Ránki–Klukon zongorista házaspár a 150 éve született Erik Satie művészetének szenteli estjét, az Európa-szerte kedvelt Kodály Vonósnégyes alma materének színpadán teszi tiszteletét egy izgalmasnak ígérkező koncert erejéig, a Pécsi Balett pedig egy közel harmincéves álmot vált valóra a Faust, az elkárhozott című balett bemutatójával.
  
  A fesztivál április 8-i nyitókoncertjén a Budapesti Fesztivál vendégeként olyan művészt üdvözölhetünk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, aki ezernyi szállal kötődik a magyar kultúrához. Az örmény származású brácsaművész, Kim Kashkashian mesterei között tartja számon Kurtág Györgyöt és Rados Ferencet, és elhivatott tolmácsolója a 20. századi új zenének. Ezen belül is rendkívül sokat tett a mélyhegedűre szerző magyar komponisták népszerűsítéséért: művet mutatott be Eötvös Pétertől, 2013-ban pedig Ligeti és Kurtág munkáiból összeállított lemezével nyert Grammy-díjat. Játékával Bartók Béla utolsó, befejezetlen – ám a szerző által lényegében elkészültnek nyilvánított – művét, a Brácsaversenyt a tanítvány, Serly Tibor eredeti rekonstrukciójában hallhatjuk. A koncert második részében az elcsendesített fényű hangversenyteremben Czakó Zsolt látványjátéka ad újszerű keretet John Adams pszichedelikus és meghökkentő képzetekben is bővelkedő, Harmonielehre című munkájának.
  
  A Nemzeti Filharmonikusok április 12-i koncertjének csillaga, az izraeli származású Shai Wosner már fiatalon beoltatott a magyar zenével, egyik mestere ugyanis a magyar származású zeneszerző, André Hajdu volt. A világ talán legismertebb zeneművészeti iskolájából, a Juilliardból indult a pályafutása, amely során olyan világhírű együttesekkel lépett fel, mint a Chicagói Szimfonikus Zenekar, a Clevelandi Szimfonikusok vagy a Bécsi Filharmonikus Zenekar. 2013-ban Jelek, játékok, üzenetek címmel Bartók, Kurtág és Janáček műveiből készített lemezfelvételt. Nagy sikerű, Jennifer Koh hegedűművésszel közös sorozatát, a Bridge to Beethovent a 2015/2016-os koncertszezonban is folytatja, nem meglepő tehát, hogy a fesztiválon is Beethoven III. zongoraversenyének szólistájaként hallható. A koncert második felében Rachmaninov fiatalkori, egyfelvonásos operája, az Aleko csendül fel a szerző munkásságát alaposan ismerő Kocsis Zoltán vezényletével. Az opera a cigányság és a Besszarábiában élő oroszok kapcsolatáról szól Puskin verses elbeszélése, a Cigányok nyomán. (Ez utóbbi mű hatására született a Carmen is, hiszen a Puskin-mű egyfajta előképnek tekinthető Prosper Mérimée novellájához, amely Bizet-t komponálásra ihlette.) Az Aleko címszerepét napjaink egyik legkeresettebb orosz basszistája, Dmitrij Uljanov kelti életre.
  
  Az április 15-i koncertnek számos kiemelkedő szereplője van: az egyik maga Erik Satie, a huszadik század egyik legérdekesebb alkotója, akinek életműve – az egyre szaporodó popkulturális feldolgozásoknak köszönhetően – évtizedek óta reneszánszát éli. A 150 éve született „nagy melankolikus” művei olyan elmélyültséget és rugalmas látásmódot kívánnak, amivel a pianistaduóként mindenkinél több hazai elismeréssel bíró – dupla Kossuth-díjas és kettős Liszt-díjas – Klukon Edit és Ránki Dezső bizonyosan rendelkezik. Ha mindez nem lenne elég meggyőző, a koncert figyelemre méltó szereplője a nem szokványos terepnek tekinthető többzongorás műfaj is, ráadásul a stílus egyik legkiválóbb hazai művelője, Dukay Barnabás zeneszerző is „tiszteletét teszi” az esten egy Satie-átiratán keresztül.
  
  A nemzetközi hírű Kodály Vonósnégyes hanglemezre vette többek között Haydn, Beethoven és Schubert összes kvartettjét, a felvételek kedvező nemzetközi sajtóvisszhangot váltottak ki. Az április 21-i koncerten a vonósnégyes elsőrangú vendégművészekkel együtt lép a Zeneakadémia színpadára: a Berlini Filharmonikusok első fúvósaival, Wenzel Fuchs klarinétművésszel és Andrej Žust kürtművésszel, a szintén Németországban fellépő és tanító Bogányi Bence fagottművésszel, valamint Fejérvári Zsolttal, a Budapesti Fesztiválzenekar nagybőgőművészével.
  
  Liszt inspirálta a nemzetközi zenei életben elektronikus zenei munkásságáról is ismert Stockhausen-tanítvány, Dubrovay László szerzeményét Faust, az elkárhozott címmel. A küzdve-vívódva kutató jellem, Faust alakja a zeneirodalomban is visszatérő téma: Liszt Faust-szimfóniája, Boito Mefistofele és Busoni Doktor Faust című operája kitűnő példa erre. Dubrovay 1987-ben komponálta meg balettjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A zenei színgazdagsággal és újszerű hangeffektusokkal kísérletező szerző ebbe a művébe a kortárs zenei eszköztár minden általa használt elemét belesűrítette. Közel harminc év után a tavaszi fesztiválon valósul meg a komponista eredeti elképzelése: először láthatja a közönség színpadon a táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával. Az előadáson közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.
  
  
  Budapesti Fesztiválzenekar – a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje
  2016. április 8.
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik: Kim Kashkashian – brácsa
  Látvány: Czakó Zsolt
  Vezényel: David Robertson
  
  Műsor:
  Liszt: II. magyar rapszódia
  Bartók: Brácsaverseny, Sz. 120, BB 128
  John Adams: Harmonielehre
  
  Beethoven és Rachmaninov a Nemzeti Filharmonikusokkal
  2016. április 12.
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik:
  Shai Wosner – zongora, Dimitrij Uljanov (Aleko), Alekszander Mihajlov (Egy fiatal cigány), Karine Babajanyan (Zemfira), Alekszander Roszlavecs (Zemfira apja), Lehőcz Andrea (Öreg cigányasszony) – ének, Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
  
  Vezényel:
  Kocsis Zoltán
  
  Műsor:
  Beethoven: III. (c-moll) zongoraverseny, op. 37
  Rachmaninov: Aleko – koncertszerű előadás
  
  Ránki Dezső és Klukon Edit zongorakoncertje a 150 éve született Erik Satie tiszteletére
  2016. április 15.
  Pesti Vigadó – Díszterem
  
  Műsor:
  Satie–Dukay Barnabás: Deuxième pièce du Nazaréen (A Názáreti második darabja) – hangszeres responsorium két zongorára
  Satie: Aperçus désagréables (Kellemetlen pillantások) – zongorára, négy kézre
  Satie: En habit de cheval (Lovaglóruhában) – zongorára, négy kézre
  Satie: Trois petites pièces montées (Három apró töltött darab) – zongorára, négy kézre
  Satie: Trois morceaux en forme de poire (Három darab körte formában) – zongorára, négy kézre
  Satie: Socrate (Szókratész) – szimfonikus dráma, John Cage kétzongorás átirata
  
  A Kodály Vonósnégyes és vendégei
  2016. április 21.
  Zeneakadémia – Nagyterem
  
  Közreműködik:
  Fejérvári Zsolt – nagybőgő, Wenzel Fuchs – klarinét, Bogányi Bence – fagott, Andrej Žust – kürt
  A vonósnégyes tagjai:
  Falvay Attila, Bangó Ferenc – hegedű, Fejérvári János – brácsa, Éder György – cselló
  
  Műsor:
  Richard Strauss: Till Eulenspiegel – egy kicsit máshogy!
  Mozart-Tarkmann: Per questa bella mano
  Smetana: E-moll vonósnégyes
  Schubert: F-dúr oktett, D. 803
  
  Dubrovay László: Faust, az elkárhozott - bemutató
  2016. április 22., 19.30
  Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik: Pécsi Balett, Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar
  Díszlet, jelmez: Molnár Zsuzsa
  Koreográfia: Vincze Balázs
  Vezényel: Záborszky Kálmán



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 marion cotillard    a lány és a farkas    diamond edge    metz    the dark knight rises    reese witherspoon    james cameron    besh o drom    kool and the gang    shape of despair    devourment    frenk    platon karataev    ticketportal    abraham lincoln    a thousand suns    the killers    deadstar assembly    coldplay    emile hirsch    fridvalszki mark    wrong side of the wall    data animal    claps for caroline    demonical  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!