hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
kultúra [fesztivál]  2016. március 2. szerda   16:14
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Határsértő művészek, formabontó produkciók a Budapesti Tavaszi Fesztiválon


  Kortárssal házasított Brandenburgi versenyek a Grammy-jelölt Uri Caine és a Svéd Kamarazenekar előadásában. Myung-whun Chung, az egyik legnevesebb német lemezcéget Szöulba csábító koreai karmester a milánói Scala zenekara élén von párhuzamot Mahler és Mozart remekművei között. Az „egyszemélyes” osztrák ütőegyüttes, Martin Grubinger a virtuóz Percussive Planet Ensemble társaságában állítja csatarendbe a Carmina Burana hangjegyeit. És ha mindez nem lenne elég csábító ajánlat, az egyedi technikájú ütőhangszeres, Horváth Kornél és Lantos Zoltán hegedűművész Wu Wei kínai szájorgonistával ad koncertet a Bálnában. Az április 8-án induló 36. Budapesti Tavaszi Fesztivál több mint két héten át ad otthont a formabontó teljesítményeknek.
  
  A jazz-zongoristaként és klasszikus mesterművek műfajforgató átdolgozójaként is egyaránt ismert amerikai Uri Caine 2015 őszén meglepő projekttel állt elő. A Svéd Kamarazenekarral közös Brandenburg-projektben az európai zene egyik mérföldkövét, Bach Brandenburgi versenyeit hat kortárs zeneszerző külön erre az alkalomra komponált zenei kommentárjaival, illetve átdolgozásaival együtt szólaltatják meg. A projekt első világturnéján Steve Mackey és Uri Caine kompozíciói alkotnak párokat a barokk mester munkájával, ez a produkció hallható április 13-án a Zeneakadémia Nagytermében.
  
  A karizmatikus koreai dirigens, Myung-whun Chung nevével fémjelzett április 14-i koncert többek között szintén szokatlan kapcsolódásaival hívja fel a figyelmet magára. Mahler nagyszabású szimfóniát többnyire nem szokás dalszínházakhoz kötni, holott szerzőjük életében meghatározó szerepet játszottak azok a nagyhírű operaházak, ahol zeneigazgatói vagy karmesteri posztot töltött be. A milánói Scala zenekara ezúttal a mahleri repertoár egyik csúcsteljesítményét, az V. szimfóniát szólaltatja meg egy Mozart-mű társaságában: a párosítás csak első pillantásra tűnik furcsának, hiszen a g-moll szimfónia legalább annyira kiemelt helyet tudhat magáénak a dallamgéniusz művei között, amennyire népszerűvé vált a Mahler-mű, és főképp annak emlékezetes Adagietto tétele. A budapesti közönség tehát ismét Mahler-interpretátorként hallhatja az egyik legjelentősebb távol-keleti dirigenst, aki lemezfelvételre csábította a dél-koreai fővárosba az egyik legtekintélyesebb német kiadót, és akinek közel egy évtizednyi zeneigazgatósága alatt – tavalyi, váratlan lemondásáig – sokak szerint soha nem látott fejlődésen ment keresztül a Szöuli Filharmonikus Zenekar.
  
  Ha választhatnánk, melyik pultnak van egy zenekarban a legváltozatosabb munkája, az ütőhangszeresek minden bizonnyal eséllyel pályáznának a titulusért: akár egy súlyos láncot kell beleejteni egy tálba a megfelelő hanghatásért, akár egzotikus fúvós hangszereket megszólaltatni, egy ütősnek mindig készen kell állnia a legszokatlanabb kihívásokra is. Lehetne-e találni hát formabontóbb egyéniséget a Tavaszi Fesztiválon az örökvidám ütőhangszeres virtuóznál, Martin Grubingernél, aki 2014-es koncertje előtt is valóságos hangszerekké változtatta a Müpa falait? Minden arra utal, hasonló élményben lehet részünk április 24-én is a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az osztrák művész a nemrég Ennio Morriconéval turnézó debreceni Kodály Kórus, valamint a Percussive Planet Ensemble és a Magyar Rádió Gyermekkórusa társaságában adja elő a 20. századi zene örökzöld kórusművét, a Carmina Buranát. A műsoron a fenomenális török zongoraművész-zeneszerző, Fazil Say két évvel ezelőtt Lübeckben bemutatott új műve is helyet kap.
  
  A legendás Trio Stendhal egykori tagja, a különleges és egyedi technikájának köszönhetően ütőhangszeresként világhírűvé vált Horváth Kornél és a hegedűs Lantos Zoltán néhány évvel ezelőtt Kölnben, a Múzeumok éjszakáján adott először koncertet a briliáns kínai szájorgona-játékossal, Wu Wei-jel. Az esemény jelentőségét talán éppen az adta: olyan művészek találkoztak, akiket sokkal jobban érdekelt a szabad alkotás határtalansága, mint a műfaji korlátok tiszteletben tartása. Találkozásukból a kínai, a magyar, az európai és az indiai zene markáns elemeiből építkező, újszerű zenei szövet jött létre – egy földrészeken átívelő világzenei produkció. Mindhárom művész markáns egyéniség, közös előadásuk – nem is beszélve a kínai szájorgonáról – igazi kuriózumnak számít, amellyel Magyarországon először a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége találkozhat április 23-án a Bálnában.
  
  Brandenburg-projekt
  2016. április 13., 19.30
  Zeneakadémia – Nagyterem
  
  A Svéd Kamarazenekar egészen újszerű projektjében Bach Brandenburgi versenyeit hat kortárs zeneszerző – Brett Dean, Uri Caine, Anders Hillborg, Steven Mackey, Olga Neuwirth és Mark-Anthony Turnage – külön erre az alkalomra komponált zenei kommentárjaival, illetve átdolgozásaival együtt szólaltatják meg, érzékeltetve, hogy a közel háromszáz éves művek még ma is eleven erővel hatnak zenei gondolkodásunkra.
  
  Közreműködik: Uri Caine – zongora, Håkan Hardenberger – trombita, Fiona Kelly – fuvola, Mårten Larsson – oboa, Katarina Andreasson – hegedű, Björn Gäfvert – csembaló, Svéd Kamarazenekar (koncertmester: Antje Weithaas)
  Vezényel: Thomas Dausgaard
  
  Műsor:
  J. S. Bach: 2. (F-dúr) Brandenburgi verseny, BWV 1047
  Steven Mackey: Triceros – trombitára, hegedűre, fuvolára, oboára, csembalóra és vonósokra
  J. S. Bach: 5. (D-dúr) Brandenburgi verseny, BWV 1050
  Uri Caine: Hamsa – zongorára, hegedűre, fuvolára és vonósokra
  
  Myung-whun Chung és az Orchestra Filarmonica della Scala
  2016. április 14., 19.30
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  A világ operajátszásának egyik központja a milánói Scala. A nagyhírű ház zenekara ezúttal a szimfonikus repertoár két csúcsdarabját szólaltatja meg, a karmester az a Myung-whun Chung lesz, akit a budapesti közönség egy nagyszerű Mahler-tolmácsolásáról már jól ismerhet.
  
   A koreai dirigens zongoristaként kezdte pályafutását, a moszkvai Csajkovszkij Zongoraversenyen 1974-ben második díjat nyert. Tanulmányait New Yorkban folytatta, majd Carlo Maria Giulini asszisztenseként végleg a karmesterség iránt kötelezte el magát. Túlzás nélkül állítható, hogy az elmúlt három évtizedben – az Egyesült Államoktól Európán át Ázsiáig – a világ valamennyi jelentős szimfonikus zenekarával dolgozott. Számos díj és kitüntetés birtokosa. Elkötelezetten hívja fel a közvélemény figyelmét a humanitárius és ökológiai problémákra.
  
  Műsor:
  Mozart: g-moll szimfónia, K. 550
  Mahler: V. (cisz-moll) szimfónia
  
  
  Carmina Burana – Martin Grubinger és a Percussive Planet Ensemble
  2016. április 24., 19.30
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Az osztrák karmester és kóruskarnagy, Heinz Ferlesch a 20. századi zene örökzöld darabját, a Carmina Buranát ütőhangszeres virtuózok népes társaságában adja elő, köztük Martin Grubingerrel, aki 2014-ben már elvarázsolta a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönségét.
  
  A fenomenális zongoraművész-zeneszerző, Fazil Say új művének bemutatója két éve volt Lübeckben. A Harangok című darab ugyanúgy Edgar Allan Poe versére született, mint egy másik zongorista-zeneszerző, Rachmaninov száz évvel ezelőtt írt kompozíciója, a hangszerelés tekintetében viszont a Carmina Burana párdarabja. Az ütőhangszerek arzenálját a lübecki premieren is Martin Grubinger és a Percussive Planet Ensemble szólaltatta meg. Az est dirigense, Heinz Ferlesch az elmúlt évtizedben elsősorban barokk művek előadásával hívta fel magára a zenei világ figyelmét. Szívesen tűzi 2002-ben alapított együttesének (Barucco) műsorára Bach és Händel monumentális kompozícióit.
  
  Közreműködik: Laura Aikin, Iris Vermillion, Antonio Giovannini, Adrian Eröd – ének, Ferhan Önder, Ferzan Önder – zongora, Kodály Kórus Debrecen, a Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató: Matos László)
  Vezényel: Heinz Ferlesch
  
  Műsor:
  Fazil Say: The Bells
  Orff: Carmina Burana
  
  Wu Wei, Horváth Kornél és Lantos Zoltán koncertje
  2016. április 23., 20.00
  Bálna Budapest – Event Hall
  
  Horváth Kornél és Lantos Zoltán néhány évvel ezelőtt Kölnben, a Múzeumok éjszakáján adott először koncertet a briliáns kínai szájorgona-játékossal, Wu Wei-jel. Találkozásukból a kínai, a magyar, az európai és az indiai zene markáns elemeiből építkező, újszerű zenei szövet jött létre – egy földrészeket átívelő világzenei produkció.
  
   Horváth Kornélt különleges és egyedi ütéstechnikájának köszönhetően ma a világ egyik legeredetibb ütőhangszereseként tartják számon. Zenei szemléletmódját a magyar és a kelet-európai tradicionális ritmusvilág mellett az afro, a latin és az indiai zene, valamint a jazz formálta.
  
   A hegedűs Lantos Zoltán a világ számos zenekultúrájában otthon érezheti magát, játékában szívesen alkalmaz olyan új technológiákat, amelyek újabb dimenziókat nyithatnak a zenei imagináció számára.
  
   Mindhárom művész markáns egyéniség. Közös produkciójuk igazi kuriózumnak számít, amellyel Magyarországon először a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége találkozhat.
  
  Közreműködik: Wu Wei – szájorgona, Horváth Kornél – ütőhangszerek, Lantos Zoltán – hegedű



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2020. szeptember 23.
Tony MacAlpine
2020. október 18.
Axel Rudi Pell: jubileumi lemez, 2020-ban koncert
2020. október 19.
Helloween United - 2020-ban a Sportarenaban (Papp László Budapest Sportaréna)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Ingyenes kiállítás nyílik Montse Valdés képeivel
Hobo: Halj meg és nagy leszel - Nyárzáró est
SÁNDY / KONOK – Metszéspontok | Családtörténeti kiállítás
Kihirdették a Central European String Quartet
II. Képzőművészeti Nemzeti Szalon
Derkó 2020 | Képzőművészeti ösztöndíjasok pályázati kiállítása
Szabadjáték
Kosovo mon Amour – háborús trash hat részben
 kiemelt 
The Dead Daises Glenn Hughes-zal, 2021. Barba Negra
  
Újabb fejezetéhez érkezett a Dead Daisies története, ami a korábbiaknál is kalandosabb éveket ígér

Fleshgod Apocalypse, Ex Deo 2021
Deep Purple klasszikusokkal, Ian Paice Budapesten
Jethro Tull – The Prog Years 21
Pineapple Thief az A38-on
 friss hozzászólások 

Elkészült a MegaHertz első albuma (1)
Exopop: A szakadék mélyén (1)
Végighallgatható a Lemurian Folk Songs új lemeze (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 warrel dane    eat me!    hail    serenity    die hard    royal thunder    heidrik    morgan freeman    hollow haze    burzum    felemelkedés    atlasz gábor    invader    negativeart.hu    ereb altor    make do and mend    ad astra    serj tankian    redneck zömbiez    krízis    mr2    pat metheny    jeff bridges    d.o.c.    story of the year  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2020 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!