hosting: Hunet
r36
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2004. március 26. péntek   17:31
nincsen hozzászólás

szerző: András
The Gathering, Symphony
2004 március 14, Wigwam

  Ötödször lépett fel hazánkban a The Gathering és nagy öröm volt látni, hogy még ennyi alkalom után is milyen sokan kíváncsiak a holland zenekar koncertjére. A kapunyitás előtti percekben már hosszan kígyózó sor minden magyarázatnál ékesebben bizonyítja, hogy bár vannak, akik elfordultak a csapattól, amikor változni kezdett a muzsikájuk három nagylemezzel ezelőtt, a többség kitart, és új emberek is felfedezik maguknak ezt a páratlan zenei világot. A Gathering ma már tényleg több, más, mint az egykori atmoszférikus metal-zenekar, de akik eljöttek ezen az estén, azokat úgysem skatulyák, kategóriák foglalkoztatják. A Gathering kialakította helyét a kortárs zenei palettán, a közönség pedig rájuk talált ezen a helyen is.
  
  Az estét a magyar Symphony nyitotta, akik szórólapjukon doom/death metalként definiálják magukat, és kiállásuk is ezt támasztja alá, azonban amikor megszólalnak a hangszereik, ennél gazdagabb kép rajzolódik róluk a hallgató elé. Érdekes a koncepciójuk és nem is vallanak vele szégyent, instrumentális zenéjükkel épp eleget mondanak ahhoz, hogy ne hiányoljuk belőle az énekhangot. Valóban a doom/death metal hagyományaira építkező zene ez, de annál gördülékenyebb, fülbemászóbb, és ezért nagyban „felelnek” a gitárosok és a hegedűslány hangszereiből előbújó dallamok. Dalaik érett, kerek kompozíciók; színpadi rutinjukat pedig remélhetőleg számos fellépés alkalmával növelhetik még. A legfontosabb, a zene iránti szeretetük és alázatuk vitathatatlan, és különleges igényességgel vezetik elő produkciójukat, ez nyilvánult meg az intró alatt négy lány által bemutatott fényzsonglőr-mutatványban is. Érdemes figyelni a koncertjeiket és keresni Illusion című bemutatkozó CD-jüket.

  21 óra után néhány perccel a The Big Sleep-pel kezdetét vette a Gathering közel két órás varázslata. Többé-kevésbé a Sleepy Buildings lemezre felkerült dalokat szólaltatták meg ezen az estén is, az ott hallhatókhoz hasonló verziókban, néhányat elhagyva közülük, amiknek a helyére főként a Souvenirs albumról illesztettek be pár tételt. Hangszerelés tekintetében nem oszlott külön akusztikus és „elektromos” blokkra a program (néhányan ezt várták), de ez nem is volt baj: olyan kerek egész volt ez a koncert, ami sehogyan sem lehetett volna jobb. Hiába hagytak ki számos „slágert”, hiányérzet nem maradhatott senkiben: az első perctől az utolsóig olyan kivételes, intim hangulat uralkodott a Wigwamban, ami sokkal felejthetetlenebbé tette ezt az estét, mint néhány személyes- vagy közönségkedvenc elhangzása. Másrészt pedig igen gazdag pályafutásuk legtöbb korszakát megidézték: az elsőlemezes Stonegarden 2003-as verziója éppen úgy felcsendült, mint a These Good People vagy a Broken Glass a Souvenirs-ről. Ez a koncert tényleg attól volt különleges, hogy teljes egészében milyen ünnepélyes hangulatot teremtett, de ha muszáj lenne, abszolút csúcspontként talán az In Motion Part II-t és a Travel-t emelném ki. Nem szabad azonban megfeledkezni a Black Light District-ről sem: amit ebben a dalban műveltek a középrésznél, az a zenei transz olyan továbbfokozhatatlan megvalósulása volt, amire az 1970-es években is alig néhány pszichedelikus banda volt képes.

  Akkora energia áradt szét azokban a percekben, amekkorát tényleg csak a legnagyobb zenék képesek felszabadítani. Úgy gondolom, aki azon a - főleg régebben gyakran emlegetett, de ma is fel-felbukkanó - véleményen van, ami szerint a Gathering kizárólag Annekéről szól, nagyot téved, és ennek ékes bizonyítékául szolgáltak ezek a katartikus pillanatok is. Egyszerűen nem szabad elmenni amellett, hogy milyen izgalmasan hangszerelt dalokat írnak, és mennyi különleges eszközt vonultatnak fel játékukban, de főleg nem szabad átsiklani a végeredmény felett: a Gathering mai muzsikája egyedülálló elegye a hetvenes évek invenciózus pszichedelikus zenéinek és a modern hangzásoknak, izgalmas és élményszámba menő, közben pedig mélységesen emberi is, talán azért, mert minden nagyszerűsége ellenére is szerény marad. Aki pedig ilyen hozzáállással közelít a zenéléshez, mindig olyan örömmel is muzsikál, ami aztán átsugároz a közönségre is, és épp ez történt itt is: zenész és zenehallgató arcán, akármerre néztem, ugyanazt az egészen különleges, megilletődéssel vegyes felszabadultságot láttam, amit magam is éreztem.
  
  A zenekart nemrég elhagyta Hugo Prinsen Geerligs basszusgitáros, helyére egy mosolygós lány érkezett, néhány dalban pedig Anneke is gitárt ragadott, bár ennek szerepe szinte minimális volt. Éppen elég is az, amit énekesként tesz: nemcsak előadja, meg is éli a dalokat, ez az arcára van írva, benne van minden gesztusában. A két Rutten játékát is egyaránt élvezet hallgatni és látni: a dobos Hans igazi szenvedéllyel üt, a gitáros René pedig egyszerre visszahúzódó és mégis magával ragadó önfeledtséggel zenél. Kiállásával, szerénységével, viselkedésével a King Crimson-os Robert Fripp-et is eszembe juttatta (bár azért jóval többet mozog, mint a mester). A billentyűs Frank Boeijen a legvisszafogottabb, de azért a végén, amikor kiálltak meghajolni, az ő szemében is ugyanazt láttam, mint a többiekében: az ilyen alkalmakért zenél az ember, amikor látja, érzi, hogy megérinti az embereket, amit tesz. A rajongó pedig az ilyen alkalmakért jár koncertekre, amikor valami olyat kap, amit máshol hiába is keresne.
  
  Kivételes zenei világot vállalt fel az utóbbi években a Gathering, kivételes formában is fejezik ki, és ez az este is kivételes volt, egyszeri, megismételhetetlen, sőt semmivel sem pótolható élmény.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Concerto Music

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 renata rosa    living dead army    gorgoroth    la dispute    scott weiland    mad caddies    cherry bomb     j.j. abrams    gama bomb    amber heard    super 8    kerekes band    superego    rhapsody of fire    bootsie    psycho mutants    the ghost inside            oliver stone    gama bomb    dave grohl    a38 hajó    a nyugtalanság kor    demjén ferenc    claps for caroline  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!