szerző: PjotrÁtrium NézőKépző – Az iskolai történelemoktatáshoz kapcsolódó komplex művészeti képzés
A sorozat célja, hogy a történelemoktatáshoz kapcsolódóan a középiskolák 9-12. évfolyama alaposabban megismerkedhessen egy-egy művészeti ág és a történelem kapcsolatával egy-egy kiválasztott kapcsolódási ponton keresztül. A vizuális művészetek, a film, a színház és a zene az egyes korszakokba illeszkedve értelmezik a történelmi eseményeket, gondolkodásmódokat. A négy alkalomból álló sorozat kiegészítéseként egy plusz programot is ajánlunk: egy angol nyelvű – a mindennapi élethelyzetekre, szituációkra épülő – improvizációs színházi előadást. Az előadás alapszintű angol szókészletre épül, így könnyen érthető lesz az angol nyelvet tanuló diákok számára.
A programsorozat alatt hosszú távú együttműködést szeretnénk kialakítani az iskolákkal, a pedagógusokkal, az egyes osztályokkal és a gyerekekkel. A visszatérő osztályok, egymásra épülő programok kialakításával az is a célunk, hogy végigkísérjük a diákok felnőtté válásának utolsó lépéseit, és a mai történelemértelmezés eszközeivel segítsünk nekik belépni a színház, a kortárs kultúra világába.
A programsorozat módszertani alapelvei: A programok összeállításánál fontos szempont volt, hogy a diákokat kritikai gondolkodásra, a kapott információk értő és kreatív feldolgozására ösztönözzük. Minden új tudás a már megszerzett tudásbázis rendszerébe, hálózatába kapcsolódik be, ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a programok kerettantervbe illeszthetőségére. A programok nagy létszámú csoportokkal kerülnek lebonyolításra, de hangsúlyt fektetünk rá, hogy monologizáló ismeretátadás helyett a kreatív, önálló gondolkozást serkentő kérdésfeltevéseket helyezzük a programok fókuszába. A tanulást egy személyes folyamatnak tekintjük, ezért a projekt fontos elemei a tanároknak szóló oktatási segédanyagok, melyek elősegítik a téma osztálytermi körülmények között történő kiscsoportos feldolgozását.
A programsorozat egyes alkalmai módszertani megközelítésükben változatos képet mutatnak – a különböző szempontrendszerek, vizsgálati módszerek megismerése a diákok látókörének bővülését szolgálja. A témákat nem megkérdőjelezhetetlen tények halmazaként, lezárt és kerek történetekként tálaljuk, mert az eltérő nézeteket, szempontokat bemutatva önálló véleményalkotásra és további kutatásokra szeretnék ösztönözni a diákokat.
A programok szerkezeti felépítése: Minden programon az adott korszakkal foglalkozó szakember és egy kortárs művész értelmezi a történelmi eseményeket, kulturális jelenségeket. Az első blokkban a diákoknak lehetőségük lesz tudományos eszközökkel megvizsgálni a kérdéskört, míg a másodikban a művészeti reflexió segítségével helyezhetik el a tanultakat saját mindennapi világuk tapasztalatainak rendszerében. A programok figyelembe veszik a kerettantervben foglalt korosztály-specifikus célkitűzéseket.
Minden alkalmat kiegészít egy-egy oktatási segédanyag, amely részletesen kidolgozott óravázlattal segíti a téma további feldolgozását. Az oktatási segédanyag a tanároknak szóló háttérinformációkon túl a kerettantervbe illeszkedő feladatokat és megoldókulcsot tartalmaz. A tananyagok minőségét Hudáky Rita több éves szakmai tapasztalata garantálja.
A programsorozat állomásai (rövid bemutatás):
1) Az ókori Egyiptom és a vizuális művészetek – 9. évfolyam
A program fókusza: az ókori Egyiptom halottkultusza
- A halottak felkészítésének és a balzsamozás folyamatának interaktív bemutatása
- A piramisépítészet Hérodotosz szövegeiben – hangjáték
- A halott útja az alvilágban – VJ show Karcis Gáborral az újbirodalmi sírfeliratok, ábrázolások és a Halottak könyvének felhasználásával
2) Amerika felfedezése és filmművészet – 10. évfolyam
A program fókusza: a dél-amerikai prekolumbián civilizációk bemutatása az európaiak érkezése előtt, és a gyarmatosítás
- Az Azték birodalom felépítése és kulturális rendszere egy európai szemével – Hernán Cortés levelei alapján előadást tart Vassányi Miklós
- Fila Zsófi filmrendező Amerika felfedezését feldolgozó filmekből készült montázsfilmje
3) Reformkor és színház – 11. évfolyam
A program fókusza: Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című darabjának és Szabó Borbála mai átiratának összehasonlító vizsgálata
- A Csongor és Tünde a reformkor színházi és irodalmi világában
- Szabó Borbála kortárs adaptációja, a darabban megfogalmazott kérdések és problémák értelmezése kortárs közegben
- Beavató színházi előadás a darabban szereplő színészekkel, a rendezővel (Magács Lászlóval) és az írónővel (Szabó Borbálával)
4) A huszadik század és a zene – 12. évfolyam
Az előadás fókusza: A századforduló és a huszadik század világképe
- A kor történelmi eseményeinek, társadalmi változásainak és filozófiai irányzatainak leképeződése a művészetben és a kultúrában. Múltidézés és mítoszteremtés Wagner és Nietzsche világában – beszélgetés Romhányi Török Gáborral.
- Zene és költészet harmóniája Wagner műveiben – interaktív előadás Selmeczy György zongoraművésszel
+1) Angol nyelvű improvizációs színház
Az előadás fókusza: Az idegen nyelv használata egyszerű élethelyzetekben és az önkifejezés eszközeként színházi szituációban
- A program a Scallabouche Company társulat illetve annak vezetője, Aelxis Latham közreműködésével valósul meg.
- A társulat tagjai több évtizedes gyakorlattal rendelkeznek az improvizációs színházban, ezért könnyen megtalálják a hangot az idegen nyelven még bizonytalanul beszélő diákokkal is.
A projektben résztvevő alkotók névsora: Börcsök Enikő, Dohy Anna, Feczesin Kristóf, Fila Zsófia, Hudáky Rita, Karcis Gábor, Alexis Latham, Magács László, Mikecz Estilla, Mrkobrad Marko, Prohászka Fanni, Romhányi Török Gábor, Selmeczi György, Szabó Borbála, Vassányi Miklós