hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
film [film]  2015. szeptember 29. kedd   04:27
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Oscar-díjas filmek a Müpában: Zsigmond Vilmos retrospektív


  A 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik kiemelt eseményeként nyílt tárlat áprilisban az Oscar-díjas magyar operatőr, Zsigmond Vilmos eddig sehol nem látott fényképeiből. A Müpamozi jövő hét elején induló sorozata a 85 éves operatőr pályájának meghatározó filmjeit vetíti újra. A vetítéssorozat szeptember 28-án Spielberg klasszikusával, a Harmadik típusú találkozásokkal indul.
  
  Zsigmond Vilmos egy tavalyi interjújában azt mondta, sikerének titka többek közt, hogy jókor került Hollywoodba. Az ´56-os forradalom után egykori filmművészetis iskolatársával és barátjával, Kovács Lászlóval úgy döntöttek, Amerikában kezdenek új életet, nyelvtudás és tapasztalat nélkül azonban sokáig a filmgyártás közelébe se kerültek. Az 1971-ben leforgatott első nagyjátékfilmje – a Peter Fondával forgatott A bérmunkás – után azonban sorra jöttek a felkérések Hollywood legnevesebb rendezőitől. A Müpamozi Zsigmond Vilmos retrospektív sorra veszi az operatőr páratlan karrierjének legfontosabb mérföldköveit jelentő filmeket, amik jól érzékeltetik termékeny és sikeres pályájának meghökkentő sokszínűségét.
  
  A Müpa Zsigmond Vilmos filmjeit bemutató sorozatának első darabja a Harmadik típusú találkozások, az a film, amellyel elnyerte a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat 1978-ban. Spielberg ikonikus sci-fije négy évtized múltán is alapműnek számít a tudományos-fantasztikus filmek körében. A Zsigmond által teremtett fények, színek és kompozíciók kultusz értékű vizuális nyomot hagytak a filmtörténelemben és a nézőkben egyaránt. A Michael Cimino rendezte A szarvasvadász saját bevallása szerint egyik kedvenc munkája, olyan tökéletes alkotás, ami csak egyszer adatik meg az életben. Amikor 1979-ben a nyugat-berlini filmfesztiválon bemutatták, a Szovjetunió és természetesen a szocialista országok képviselői tüntetőleg kivonultak a vetítésről, és visszavonták filmjeiket a programból. A mai napig az egyik legnagyobb hatású vietnámi háborús drámaként jegyzett film szereposztása ma is megállná a helyét: Robert De Niro mellett az épp szárnyait bontogató Meryl Streep és a zseniális Christopher Walken látható. A film 29 díjat gyűjtött be, 9 Oscar jelölésből ötöt váltott díjra, a Golden Globe-on és a BAFTA-n (a Brit Filmakadémia díjátadója) is elismerték. Utóbbin a legjobb operatőri munkáért Zsigmond Vilmos vehette át a díjat. Robert Altman kosztümös filmjében, a Warren Beatty és Julie Christie főszereplésével készült McCabe és Mrs. Millerben Zsigmond Vilmos látványos és nehéz operatőri feladatot kapott. Sajátos kameramozgásával, varióval, speciális szűrőkkel roppant erős vizuális atmoszférát teremtett, ami még Stanley Kubricket is lenyűgözte. Bár a McCabe és Mrs. Millerben új alapokra helyezte a western-fotográfiát, de Michael Cimino újabb filmjében még ezt is sikerült meghaladnia. A mennyország kapuja tökéletes bizonyítéka Zsigmond egyedülálló látásmódjának, amely során úgy fotografál hatalmas terekben mozgó - táncoló, görkorcsolyázó - embereket, hogy közben a néző is részese legyen a mozgásélménynek. Bár mind Zsigmond, mind Cimino remekműnek tartotta az elkészült alkotást, a fogadtatás messze elmaradt a várttól. Viszont - talán éppen a látvány rendkívülisége miatt - a mai napig élő filmtörténeti különlegesség. Ezért aztán 2012-ben digitálisan restaurálták, és be is mutatták a Velencei Filmfesztivál Velencei klasszikusok szekciójában. A Mel Gibson és Jodie Foster főszereplésével készült Maverick merőben eltér az addig forgatott filmjeitől. Sokkal több a közelkép, az arcok, a gesztusok nagyon látszanak, a kamera sokkal szűkebb terekben forgolódik, mint azt Zsigmond Vilmos az előző westernjeiben tette. Ördögien izgalmas poros, füstös, párás képsorokat alkotott, ha úgy tetszik, a történetbe épített „szűrőkkel” operál végig a filmben. Persze ettől a westernkomédia nem vált filmtörténeti klasszikussá, de kitűnően példázza, hogy a klasszikus műfajokra épülő komédiák, bohózatok, paródiák csak akkor működnek jól, ha a filmcsinálók ismerik, tisztelik, s közben kreatívan újrafogalmazzák az eredetit. A sorozat zárófilmje a Brian De Palma rendezte Fekete dália sorrendben a harmadik Oscar jelölést hozta meg Zsigmondnak. A film műfaja neo noir, amely felidézi a ´40-es, ´50-es évek jellegzetes műfaját, a film noirt, úgy, hogy közben az eredetitől eltérő módon nem fekete-fehérben, hanem színesben forog. A Zsigmond Vilmos által felépített látványvilág magáért beszél: a képek elmozdulnak monokróm irányba, úgy színes, hogy közben egy kicsit fekete-fehér. A filmkockák világa az adott jelenet meghatározó alapszínéhez igazodik. Néha kicsit beégeti a képet, néha szürke, néha kicsit napszítta, néha a barnult fotók hangulatát idézi.
  
  A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A házigazda ezúttal is Réz András lesz, akitől a vetítések alkalmával sok érdekességet tudhatunk meg a filmekről.
  A sorozat a Magyar Filmalap támogatásával valósul meg.
  
  A sorozat filmjei:
  
  Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind; 1977)
  2015. szeptember 28. 19:00 Előadóterem
  
  A szarvasvadász (The Deer Hunter; 1978)
  2015. október 19. 19:00 Előadóterem
  
  McCabe és Mrs. Miller (McCabe & Mrs Miller; 1971)
  2015. október 26. 19:00 Előadóterem
  
  A mennyország kapuja (Heaven´s Gate; 1980)
  2015. november 9. 19:00 Előadóterem
  
  Maverick (1994)
  2015. november 23. 19:00 Előadóterem
  
  Fekete Dália (The Black Dahlia; 2006)
  2015. december 7. 19:00 Előadóterem



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. január 26.
The Moon City Masters (USA)
2025. január 28.
Turmion Kätilöt, King Satan: finn industrial metal est az Analogban
2025. február 1.
Republic 35
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Paddington Peruban mától a mozikban!
Korhatáros ifjúsági vígjáték érkezik franciaországból a magyar mozikba
Újabb francia film főszerepében Goztola Lorent Kristina
Cannes-i győztes, AI-t firtató sci-fivel kezdi az évet a Pannónia Entertainment!
Gyűrűk Ura napokkal kezdi 2025-öt is a Pannónia
Exhibition on Screen: 200 éves a londoni Nemzeti Galéria
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
 kiemelt 
Night Flight Orchestra: februárban a Dürerben landol az éjszakai diszkójárat
  
Végre újra Budapesten lép fel a The Night Flight Orchestra! A kemény metal bandák, így a Soilwork és az Arch Enemy zenészei által alapított csapat hihetetlenül meggyőző módon képes megidézni ´80-as évek AOR zenekarainak világát, úgyhogy február 13-án igazi retro hangulat, diszkógömbök és kozmikus dallamok várnak minket a Dürer Kertben

Február 5-én a Gólyában Punk és Hardcore őrület
Pörgős rock-diszkót hoz Budapestre a Royal Republic
AOR őrület: februárban visszatér Budapestre a Hardline!
Turmion Kätilöt, King Satan: finn industrial metal est az Analogban
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 kiscsillag    jude law    harvester    craig taborn    Üllői Úti fuck    blood incantation    rocktusa    texas in july    rock    a38    normandie    fueled by fire    merzbow    dimebag darrell    kosztolányi dezső    twin temple    babák    koncert    antal nimród    jean michel jarre    zöld darázs 3d    rock the nation    strokes    antropofagus    ossian  

r41
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!