hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2015. február 17. kedd   04:45
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Konvenciót bontanak az improvizáció hősei


  Február 22-én egy koncerten kettőt hall a publikum: fellép az angol származású, elképesztően sokoldalú, örökké újat kereső gitáros és zeneszerző, Fred Frith, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli avantgárd szcéna legendás alakja, aki Budapestre hosszú kihagyás után, triója élén tér vissza. A közös koncert második felében Hauschka, a düsseldorfi illetőségű, zongorát és előítéleteket bontó és preparáló hangszerzseni játszik.
  
  Ezen az estén a fellépők segítségével elkezdünk lebontani olyan előítéleteket, hogyan kell szólnia egy zongorának, gitárnak. Fred Frith angol gitáros, zeneszerző, a kétrészes koncert első főszereplője már a hatvanas években aktív volt az avantgárd zenei színtéren, és úgy tűnik, bő négy évtizeddel pályakezdése után sem fogyott még ki a zenei ötletekből. A szabad improvizáció megszállottja a rock, a jazz és a klasszikus zene komódjának minden létező fiókját kihúzogatta. Diákként bluest játszott, később a Henry Cow rockegyüttesben, majd kísérletező kedve a hetvenes évek végén a tengerentúlra hajtotta. Igazi legendává a Guitar Solos című 1974-es lemeze avatta, illetve a róla szóló, díjnyertes dokumentumfilm, a Step Across the Border. Különféle zenei helyzetekben mindig kiderül róla, hogy az improvizáció milyen fontos számára. Az Ensemble Modern és Iva Bittová, az Arditti Vonósnégyes és a Rova Saxophone Quartet, John Zorn és Robert Wyatt között ő az egyetlen kapocs: már mindegyikükkel dolgozott. A zenei folyamat minden részében tud kreatív lenni, sőt, ezt a képességét tovább is adja: Baselben és Oaklandben zeneakadémiai tanár. Budapestre hosszú kihagyás után, hagyományos dob–basszus ritmusszekcióval érkezik, de ez senkit ne tévesszen meg, hiszen a felállás csak névleg tűnik szokványosnak – a hatás viszont korántsem lesz az!
  
  A második felvonásban nemcsak előítéleteinket, hanem a zongorát is megbontja Hauschka, polgári nevén Volker Bertelmann. A preparált zongora első pillantásra meghaladott eszköznek tűnhet, hiszen a preparálást főként a szintetizátorok tömeges elterjedése előtt – a múlt század középső évtizedeiben – alkalmazták a szerzők olyan hangzások előállítására, amelyre más instrumentum nem lett volt alkalmas. A szintetizátor azonban, amilyen sebesen felívelő karriert futott be, olyan gyorsan el is tűnt a komolyzenéből, űrt hagyva maga után. Hauschka kortárs „hangszerbontása” tehát helyénvaló törekvés, ami olyan instrumentumot épít fel, amely az elektronikus jeltovábbítás segítségével, zengetők, késleltetők, hangmodulátorok és más eszközök alkalmazásával meglepő, mégis hamar otthonossá váló zenei folyamatokat hoz létre. Hauschka művei, melyek hatása és mondanivalója egyaránt sokrétű, nehezen hasonlíthatók bárki más zenei világához, bár azok hallatán sokakban felrémlik olyan modern klasszikusok, mint Erik Satie, valamint Henry Cowell vagy az Aphex Twin sziluettje. Hauschka viszont nem is lehetne markánsabban 21. századi alkotó, fantasztikus ábrázoló és hangulatfestő képességét számtalan filmzenéje is demonstrálja. Müpa-beli koncertjén legújabb, Abandoned City című lemeze kerül terítékre.
  
  2015. február 22.
  Fred Frith Trio / Hauschka (USA, D)
  Müpa, Fesztivál Színház



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
2024. május 12.
Budapest Garden Party: Zenei - Gasztrofesztivál
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Játékszín Podcasting - Menopauza és ami mögötte van!
A Thália Színház a 2024/2025-ös évadban közönségkedvenc előadásokkal készül
Hiánypótló ritkaságok és műfajteremtő zenészek a negyedik Liszt Ünnep első programjai közt
Ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt
Kuriózumok a Főapátsági orgonahangverseny-sorozaton Pannonhalmán a Bazilika800 emlékévben
Mi komolyan vesszük a könnyűzenét is - Áprilisban jazzel folytatódik a Semmi komoly, ősztől pedig új helyszínre is költözik
Európa egyik legjobbja Pannonhalmán – Nagyböjti koncertsorozat a Capella Savariával
Elfajzott művészet II.
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Esti Kornél a Budapest Parkban
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 sick room    aaron eckhart    chelsea grin    deathcore    gyémánt bálint    draconian    oliva    tasters    muse    neochrome    cancer bats    russell crowe    the man-eating tree    maradék    the inspector cluzo    S X    hatóságilag tilos    3 inches of blood    thaurorod    eva longoria    g.m.t.    suszter    kishúg    kiss of the dolls    agnostic front  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!