szerző: PjotrOrgonapárbaj - Ronny Krippner és Dirk Elsemann a MÜPÁban
A Müpa január 27-i Orgonapárbaján témajavaslatra is lehetősége nyílik a hallgatóságnak: a szünetben bárki bedobhatja a kosárba kedvenc zenei témáját. A két „ellenfél”, Ronny Krippner és Dirk Elsemann ezzel is szeretnék hangsúlyozni, hogy a nagy múltra visszatekintő műfaj kifejezetten hangsúlyos eleme az improvizáció. A világon egyedülálló Orgonapárbaj sorozat következő koncertjén olyan mestereknek állítanak emléket, mint Purcell, Bach, Liszt és Reger, valamint debütál a sorozat új műsorvezetője, Tompos Kátya színművésznő.
A művészek közti versengés hagyománya a régmúltban gyökerezik, ám a zenetörténet egyik leghíresebb párbajára végül nem került sor: 1717-ben a híres francia virtuóz, Louis Marchand Drezdában vendégeskedett, de az anekdota szerint inába szállt a bátorsága, hallván leendő ellenfelét, Bachot hangszerén gyakorolni. Domenico Scarlatti és Händel között azonban a meghiúsult eset előtt tíz évvel megvalósult a megmérettetés: csembalón döntetlenre sikerült a viadal, orgonán pedig a német komponista bizonyult jobbnak. A sort hosszasan folytathatnánk, sőt, a Müpában is lassan hagyománya van a nemes versengésnek: eddig Thierry Escaich és Wolfgang Seifen, Fassang László és Thierry Escaich, valamint Karosi Bálint és Sietze de Vries mérte össze az erejét.
A január 27-i orgonapárbaj, Ronny Krippner és Dirk Elsemann koncertje olyan nagy mestereknek állít emléket, mint Purcell, Bach, Liszt és Reger. Krippner Regensburgban és Exeterben folytatott tanulmányokat, Londonban templomi orgonista, továbbá tanít is a brit fővárosban, valamint Birminghamben – az improvizáció műfajáról DVD-t is készített. Elsemann pedig az első budapesti párbajozó, Wolfgang Seifen növendéke volt, nála sajátította el az improvizáció mesterségét. Jelenleg a Berlini Művészeti Egyetem improvizáció tanára, és a sorozatot szerkesztő Fassang László szerint „lélegzetelállítóan természetes fölénnyel” kezeli hangszerét.
A párbaj felépítése szétfeszíti a koncertek hagyományos kereteit, hiszen a pódium közepén, egy emelvényen található az orgona, a lépcsőfokok megmászásának szimbolikus jelentősége is van: a két párbajozó két külön páholyban foglal helyet a színpad jobb és bal oldalán, a szünet után pedig helyet cserélnek. A párbajsegédek a szinkrontolmácsoláson kívül egyéb feladatokban is közreműködnek. Az estet további show-elemek is tarkítják: a sorrendet és a témákat dobókockával sorsolják, a művészeknek stopperórával is kell improvizálniuk, továbbá ugyancsak kihívást jelentő feladat hangfelvételről bejátszott témák azonnali folytatása. Izgalomban tehát nem lesz hiány!
A mostani párbaj jelentős újítása továbbá, hogy a műsorvezető szerepét nem zenetörténész, de még csak nem is klasszikus zenész alakítja majd, hanem a Jászai Mari-díjas ifjú színművésznő, Tompos Kátya. Fassang László szerint „jelenléte hidat képez a laikus közönség és az orgonista szereplők között. Egyben üzenetet is hordoz: az orgona bárki számára megközelíthető, megismerhető, megszerethető.”
2015. január 27. // Orgonapárbaj – új generáció
Ronny Krippner (GB) és Dirk Elsemann (D)
MÜPA