szerző: BarnaDream Theater 2014. július 26., Budapest Park
A progresszív metal egyik legnagyobb zenekara, az amerikai Dream Theater már számos alkalommal adott koncertet nálunk. Népes és nagyon hűséges rajongótáboruk számára mindig egy újabb csodás élmény az éppen aktuális fellépés, így most is felfokozott várakozás előzte meg a Budapest Parkban lezajlott kellemes nyári esti programot.
Ezúttal előzenekarok nélkül, kizárólag a bostoni banda jó három órás előadása képezte a programot. A három blokkra osztott koncerten természetesen új és régi nóták is bőven szerepeltek, a kezdő másfél órás részben az újabb keltezésű szerzemények kaptak helyet. Nagy hangsúlyt kapott ebben a tavalyi Dream Theater című album, amelyről elhangzott a The Enemy Inside, a The Looking Glass, az Along For The Ride és a remek animációs kisfilmmel kísért instrumentális Enigma Machine. A vetítés amúgy végig látványos volt, és mindig alkalmazkodott a dalokhoz. Az első felvonásban még az A Dramatic Turn Of Events-ről hallhattuk a Breaking All Illusions-t és az On The Backs Of Angels-t, a Black Clouds And Silver Linings-ról a The Shattered Fortress-t, valamint egy régebbi nótaként a Falling Into Infinity-ről a Trial Of Tears-t. Jómagam inkább a régebbi Dream Theater számokat szeretem, de a nívós vetítéssel együtt még ezeket az újabb számokat is élvezetes volt végighallgatni. Már megszokhattuk, hogy a produkciójukhoz hozzátartozik a tökéletes hangzás és a végtelenül professzionális hangszeres teljesítmény. A vezéregyéniség John Petrucci szikáran szórta a riffeket és a szólókat, a csendesen háttérbe húzódó John Myung hozta a precíz basszusfutamokat, a már tökéletesen beilleszkedett Mike Mangini fölényes magabiztossággal ütötte a bonyolult dobtémákat, a szakállas varázsló Jordan Rudess látványosan és hangsúlyosan szerepelt a szinti futamaival, valamint az instrumentális részeknél rendre a színpadról eltűnő James LaBrie alapvetően megbízhatóan énekelt. James hangja szokott általában a legkritikusabb pontja lenni a zenekari produkciónak, és bár most sem volt teljesen tökéletes, de szerintem teljesen korrekt volt a teljesítménye. Na meg a szett első részében viselt Sons Of Anarchy pólója miatt kap egy plusz piros pontot. A zenekar több szólóval is kényeztette a hallgatóságot, és mind a dob-, szinti- és gitárszólók is teljesen élvezhetőek voltak: jól voltak felépítve és szerencsére nem nyújtották túl hosszúra a virtuóz magánszámokat. A népes közönség egyébként végig átszellemülten figyelte a muzsikusok produkcióját, de leginkább a koncert második felére jött meg a hangjuk, ahogy előkerültek a régebbi nóták.
Az első blokk utáni negyedórás szünetben vicces, szórakoztató videókat vetítettek, majd érkezett a második felvonás az idén húsz éves Awake album dalaival. Eljátszották a The Mirror-t, a Lie-t, a Lifting Shadows Off A Dream-et, a Scarred-et és a megbabonázóan szép részekkel tarkított Space-Dye Vest-et. A kiváló albumidézés után pedig az új lemez gigaeposzával, a jó 22 perces Illumination Theory-val zárták a második blokkot. A végső, harmadik koncertrész a szintén jubileumi, idén 15 éves Metropolis Pt. 2: Scenes From A Memory lemeznek állított emléket. Nekem ez a kedvenc kiadványom tőlük, így különösen jól esett négy szerzeményt hallani erről a magával ragadó, kidolgozott történetet megzenésítő albumról. Az Overture 1928 és a The Dance Of Eternity instrumentális futamai mellett a Strange Déja Vu és az epikus, kitörölhetetlen dallamokkal felvértezett Finally Free kényeztette hallójáratainkat és késztette a jelenlévők nagy részét az együtt éneklésre. Én azt sem bántam volna, ha az egész lemezt eljátsszák az elejétől a végéig. De itt szakadt vége a monumentális, három órás Dream Theater előadásnak, amellyel minden résztvevő elégedett lehetett.
A Dream Theater ezúttal is egy kiváló koncerttel ajándékozta meg a hazai híveit, a szokásukhoz híven egy remekül megdörrenő, hibátlan hangszeres játékkal tarkított, kimerítő játékidejű fellépést adott a kvintett. Mivel a zenekar rendszeresen vissza szokott térni hozzánk, így biztosan számíthatunk legközelebbi felbukkanásukra és az ezzel járó megbízhatóan minőségi produkciójukra.