hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
előzetes [buli]  2014. április 17. csütörtök   04:37
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
The Coup (USA), Dokkerman & The Turkeying Fellaz
2014. május 22., csütörtök 20h, A38

  Ez minden túlzás nélkül poptörténeti pillanat lesz: a világ egyik legjobb hiphopzenekara, a kevesek által ismert, de a műfajra óriási hatást gyakorló The Coup első magyarországi koncertjét adja az A38 Hajón. Üde funkok, sodró groove-ok, zseniális szövegek, és a politikailag leginkább elkötelezett frontember, aki valaha megfordult a hajón. A nyugati part legzseniálisabb mikrofonfrizura-barkó összeállításának büszke tulajdonosa, Boots Riley, akinek baráti-zenésztársi köre Tupac Shakurtól Tom Morellón át az Atari Teenage Riotos Alec Empire-ig húzódik. Ha táncolnál végkimerülésig a Kommunista kiáltvány oldschool Funky Town-verziójára, ha hallani akarod, milyen, amikor a Sex Machine találkozik A tőkével, akkor a Coup koncertje kihagyhatatlan!
  
  The Coup – ez a két szó a hiphop-szakértők szemében egyet jelent a kilencvenes évek legzseniálisabb, bár kereskedelmileg kevésbé sikeres, de elképesztő hatású és fantasztikusan változatos lemezeivel, a csodás oldszkúl funk hangmintákkal, a vad grúvokkal és a marón gunyoros, eszméletlenül szellemes, társadalmilag rendkívül elkötelezett szövegekkel. És természetesen a zenekaralapító Boots Riley-val, aki jóformán egymaga tolja a Coup néha sajnos el-elakadó szekerét immár húsz éve.
  
  Riley – bár Chicagóban született és egy ideig családjával Detroitban élt – a kaliforniai Oaklandben nőtt fel, itt ragadt rá a fekete emberjogi mozgalom radikális szárnyának ideológiája, és itt spannolt le a későbbi Thug Life tagjaival, köztük Tupac Shakurral. Riley messze a legintellektuálisabb volt közöttük, nem ragadta magával a G-funkos menőzés, mindig is megmarad a nagyon vicces és kegyetlenül kritikus politikai rapnél. Valami hasonlót művelt, amit pár évvel azelőtt New York-ban a Public Enemy kezdett el, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a Coup számai nem a szikár, lecsupaszított ritmikára, hanem a 70-es évek nagyzenekaros funkjának gazdag hangszerelésére és húzós groove-jaira épültek, és eszméletlenül táncolhatók voltak.
  
  Tulajdonképpen érthetetlen, hogy a Coupból miért nem lett gigantikus világsiker. Valószínűleg azért, mert a rádiók visszariadtak attól, hogy a dance chartokat olyan számokkal rakják tele, amiknek a szövege „egy ügyvezető kinyírásának ötmillió módját” ecsetelte. És hát az sem segített, hogy Riley nem kímélte az „elnyomó rezsimbe” szerinte túlságosan is beilleszkedő Jessie Jacksont.
  
  A sors iróniája, hogy a Coupnak az országos ismertséget nem zseniális számai vagy provokatív szövegei hozták meg, hanem egy nem tervezett botrány: 2001 júniusában ugyanis olyan lemezborítót terveztettek, amin Riley, állandó zenekari társával, a szkreccsmester-vokalista Pam The Funkstresszel éppen felrobbantja a World Trade Centert. Szeptember 11. után aztán a média felkapta a még meg sem jelent lemezt, pontosabban annak borítóját, és az országos sokk, gyász és felháborodás közepén a kiadó elcsúsztatta a lemezmegjelenést és természetesen újraterveztette a Party Music (azaz Bulizene, de éppígy érthető Pártzenének is) borítóját. Bár a Coup némi hadakozás után visszavonulót fújt és elnézést kért, Rileyra azért rászállt az FBI. Később ezt meg is énekelte legutóbbi lemezén: „Mondjátok meg a nemzetbiztonságnak, hogy én vagyok a bomba!”
  
  Am a poilitikai viharok mit sem változattak azon, hogy a Coup lényegében összes lemezét euforikus fogadtatásban részesítette a szak- (értsd: zenei, és nem politikai) sajtó. Az első albumtól, a Kill My Landlordtól a tavalyelőtti konceptlemezig, a Sorry to Bother You-ig csak úgy röpködtek „az év albuma”, a „tökéletes”, „zseniális”, „rendkívüli” és egyéb jelzők. És valóban: a Coup minden egyes albuma tökéletes tánclemez, félelmetes tudatossággal, humorral, eleganciával és változatosággal megszerkesztve, ugyanakkor mindegyik egy-egy harsány kiáltvány az igazságtalanság, a kapitalizmus és a bürokrácia ellen. A Stereogum nemes egyszerűséggel „nemzeti kincsnek” nevezte Boots Rileyt, a Pitchfork szerint pedig a Coup lemezei tökéletesen igazolják, hogy „a forradalom csípőből jön”, mármint a csípőrázásból.
  
  A tökéletes funk-hiphop lemezek mellett Boots Rileynek még igazán remek, és természetesen nem politikamentes mellékprojektekre is jutott ideje. A Rage Against The Machine – szintén híresen balos – Tom Morellójával például létrehozta a Street Sweeper Social Club nevú power funk együttest, dolgozott együtt a Primus-agytröszt Les Claypoollal, 9/11 tizedik évfordulóján énekelt a New York-i anarchista punkbrigád, a Star Fucking Hipsters félreérthetetlen, 9/11 ´til Infinity című számában, emellett részt vett az Occupyban, aminek eredményeként közös, a mozgalmat támogató számot írt az Atari Teenage Riottal.
  
  Boots Riley megállíthatatlan. Zseniális lemezeket megjelentető, zseniális koncerteket adó zenekarának élén először jön Budapestre, hogy megrengesse – ha nem is a világot, de legalább az A38 Hajót, és bebizonyítsa, hogy a forradalom valóban a csípőrázással kedődik.
  
  A zenekar tagjai
  Boots Riley: rap, ének
  Silk-E: ének
  LJ: billentyűsök
  B´nai Rebelfront: gitár
  Pam The Funkstress: lemezjátszók
  JJ Jungle: basszusgitár
  Hassan Hurd: dob
  
  Lemezek
  Kill My Landlord, 1993
  Geocide & Juice, 1994
  Steal This Album, 1998
  Party Music, 2001
  Pick a Bigger Weapon, 2006
  Sorry to Bother You, 2012
  
  Az előzenekar, a Dokkerman and the Turkeying Fellaz egy deep funk revival zenekar. Számaikban az itthon már csak DJ-k által pörgetett koszos ritmusokat hasznosítják újra, és lehelnek életet a régi funk, afrobeat és trash/garage beat ütemekbe. Recsegős gitár, szakadt orgona, egymondatos szövegek. Táncolni kötelező!
  
  Tagok
  The Flame: MC
  Michelberger Tamás: billentyűsök
  Sághy Bálint: gitár
  Nagy Illés: ütősök, MC
  El Balogh Krisztián: ütősök
  Jenei Miklós: basszusgitár
  Lior Paz: szaxofon
  Songoro Fatime: szaxofon
  Tóth Bence: trombita
  Zimon Péter: dob
  
  Belépő: 3000 Ft, elővételben: 2500 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve személyesen az A38 Hajón.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó helyszín: 

A38 Hajó - Budapest

 programajánló: 
2024. július 13.
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
2024. július 14.
A Thievery Corporation újra Budapesten
2024. június 11. - 2024. július 15.
Rockmaraton 2024
 a rovat legfrissebb cikkei: 
TÁBOR FESZTIVÁL - Ahol az offprogramok is levesznek a lábadról
Ilyet még nem látott Keszthely! Edda Művek és Caramel koncert a legendás Kastélyparkban
Nem gondoltad volna, hogy ennyire jól áll a Carson Comának a mulatós - itt a Frida Kahlo remix EP
Queensrÿche Budapesten: a debütáló EP-t és a Warning lemezt is eljátsszák a 2025-ös koncerten!
Nemzetközi sztárok a hétvégén a Budapest Parkban
The Amity Affliction: klasszis lemezével tér vissza az ausztrál metalcore csapat
Thy Art Is Murder, Fit For A King, Knosis: nyári katlan-core a Barba Negrában
Hatebreed + Crowbar a Durer Kertben
Rengeteg sztárfellépő, ingyenes terasz koncertek és meglepetés programok - 10 éves lett az Akvárium Klub!
 kiemelt 
Queensrÿche Budapesten: a debütáló EP-t és a Warning lemezt is eljátsszák a 2025-ös koncerten!
  
2025 elején Budapestre is befut a Queensrÿche The Origins nevű turnéja, ami idén tavasszal indult

The Amity Affliction: klasszis lemezével tér vissza az ausztrál metalcore csapat
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Rockmaraton 2024
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 bleeding through    tommy lee jones    stefan kaufmann    czank ninetta    for good    warner bros.    locust on the saddle    bárka színház    skeletonwitch    nina hagen    fishing on orfű    hajdu zsolt    karma to burn    bermuda rock band    barba negra track    lies    brandon flowers    shyamalan    aws    pilinszky jános    timberlake    jane’s addiction    a diktátor    nvyllund    blasted mechanism  

r47
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!