szerző: PjotrHoldon át - Bittner Meenakshi Dóra indiai előadása - a MOHA Esteken 2013. december 21. (szombat) 20h, Moha - Budapest
”Fürtös hajadból mind kihulltak a gonddal tűzött virágok, Szemfestéked is elkenődött, még bokacsengettyűd is Elvesztetted a keskeny erdei úton, mégse javaslom Azt, hogy visszafordulj, és kutakodj a vaksötétben, Mert Hari megtalálta, ott van most is a lótuszkezében, Vissza is adja egy táncért, megtetézve maréknyi jázminvirággal.„
Vidyapati (1352-1448)
A kísérleti produkció a Bharatanatyam dél-indiai klasszikus tánc művészetét használja, társítja és általánosítja, a rítus lényegéhez Bittner Meenakshi Dóra táncművész szólótáncában, melyet videó-festészettel ötvöz. Stílusában lecsupaszított teret, koncentrált tiszta esztétikát céloz meg úgy, hogy megközelítése eredeti látószöget nyújt.
A Bharatanatyam kifejezés szanszkrit szavak kompozíciója, bhava (érzelmek), raga (dallam), tala (ritmus) és natyam (tánc). E táncforma két fő alkotó eleme - a nritta - avagy tiszta tánc, melyet a nyak és a szem finom mozgását ellenpontozó erőteljes lépések, hajlások és virtuóz, eleven lábmunka jellemez, illetve - az abhinaya - amely arcjáték és kézmozdulatok speciális gesztusnyelve az érzelmek kifejezésére.
A különleges archaikus színészi játékban képzett táncos, egyszer arcát kölcsönzi a holdnak, melyen titokzatos mosoly ragyog, másszor áttűnik rajta a félszeg emberi mosoly is, mely szorongással teli, hogy ezután újra felmutassa a harmonikus, törvényszerű arcot, mely végtelen mozgástól és erőtől áthatott. A táncos szolgál és ezáltal beépül egy magas esztétikájú rendbe, amely mintha épp feltárulkozni kívánna.