hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2003. november 20. csütörtök   14:19
nincsen hozzászólás

szerző: Rossika
Dimmu Borgir, Hypocrisy, Norther
2003 október 17, Petőfi Csarnok

  Norther

   Számtalan alkalommal jártam már a Pecsában, számtalan jobbnál-jobb és néha rossz koncertet végigéltem már a csarnok falai közt, sőt azt hittem idén a Biohazard bulit már nem lesz képes überelni semmi, de tévedtem. Október 17-én egy felejthetetlen, fergeteges koncertben volt része a Ligetbe kilátogatóknak. A Dimmu Borgir látogatott el hazánkba a finn Norther és a svéd Hypocrisy társaságában, s skandinávokhoz méltó produkcióval örvendeztettek meg minket.
  
  Megmondom őszintén a Norther nem tartozik a kedvenceim közé, de kellemesen csalódtam bennük. Az egy órás sorbanállás kb. 2000 fanatikus érkezett a koncertre után első utam a söröspulthoz vezetett, s szerencsére már a kezemben tarthattam a frissítő nedüt mire a finnek belekezdtek a zenélésbe. Az énekes Petri Lindroos mintha a Gyűrűk Ura egyik epizódszerepéből lépett volna elő, még a füle is hegyes volt egy picit vagy csak úgy tűnt s félmeztelen, nem éppen halálra sportolt alakjával tényleg misztikus lényként mozgott a színpadon. Nagy durvulás nem volt, de a lassan érkező metalrajongók már nagyban küldték a headbanget a színpad előtt. A zene kellemes dallamokkal unott szintijátékkal Planman részéről átszőtt death/black keverékként jellemezhető, ideális volt tehát arra, hogy ráhangolódjunk eme stílus atmoszférájára.
  
  Lenyomták, többek között, a Betrayed-et, melyben Petri arról mesél milyen érzés, ha az ember elhagyatott, ha nincs kire támaszkodnia, egyedül kell szembenéznie a problémákkal, a halállal. Nagyon penge kis szólót is leküld a szám közepén, majd picit agresszívebben, fájdalmait dühödtebben kifejezve -...burning me inside...”, azaz ...belűlről éget...- adja tudtunkra, hogy kénytelen lesz erőszakosabb eszközökhöz nyúlni, ha nem változik meg gyökeresen a helyzet. Az új album címadó dalát, a Mirror Of Madness-t is leküldték. Ebben az őrület tükrével” folytat beszélgetést, mintegy saját énjének egy másik verziójával. Nagyon érdekes mondanivalókkal átszőtt dal ez is többek között nagyon tetszik az a gondolata, hogy a tükör a gyengeségeinket sokkal jobban visszaadja, mint a jó tulajdonságainkat s Kristian Kride” Ranta egy remek gitárszólóval is megörvendeztet minket. Érdemes még megemlíteni, hogy a régebbi Unleash Hell nótát is leküldték, a jelenlévők legnagyobb örömére.

  Hypocrisy, Dimmu Borgir 1.

  Másodikként, a részemről hatalmas tehetségekként számon tartott Hypocrisy lépett a színpadra. Az utóbbi évek fergeteges albumainak The Final Chapter (1997), Into The Abyss (2000)... köszönhetően, s a hihetetlen precíz, tökéletes hangzás miatt már mindenki kiváncsi volt rájuk, s igazi metalünnep volt kialakulóban. Peter Tägtgren - vokál/gitár - , Mikael Hedlund basszusgitár - s a magyar gyökerekkel büszkélkedő Lars Szőke dob hatalmas ujjongásban részesültek, s a hálás közönségnek is köszönhetően eszméletlen súlyos koncertet küldtek le.
  
  Nem véltem felfedezni koncepciót a számok egymásutániságában, de az bizonyára mindenkinek feltűnt, hogy nem koncentráltak egy-egy albumra, hanem mindegyikről játszottak, s ezáltal szerintem igen változatosra sikerült az előadás. Elsősorban persze a tavalyi Catch 22-t vették elő, de a The Final Chapter-ről és a Hypocrisy korongokról is hallhattunk frenetikus számokat. A tempó nem volt egetrengető, de a súlyosság, és a hibátlan játék feledtette ezt. Igaz, hogy a többség már a Dimmu-t várta, de hatalmas pörgés volt végig a kűzdőtéren. Néha a fejrázásoktól szinte semmit nem láttam, de azt hiszem egy ilyen koncertnek erről kell szólnia. Mindenki élvezte, együtt mozgott az egész társaság, felejthetetlen élmény volt.
  
  Végül eljött a pillanat, s nagyjából negyed óra várakozás után ennyi idő telt el amíg sikerült a közönségnek előcsalogatnia a norvég királyokat” végre a porondon” volt a Dimmu Borgir. Érdekes, s eddig én sem tudtam nemrég mesélte egy rajongó -, hogy az együttes, nevét, egy izlandi lávamezőről kapta. Talán az elmúlás, a pusztítás ihlette a tagokat, hogy ezt a nevet válasszák, de ami biztos az az, hogy a zene amit produkáltak az pusztított rendesen.

  Dimmu Borgir 2.

  Kegyetlen jól szólt a cucc, az egész épület beleremegett minden egyes riffbe, az agyamban zakatolt Nicholas Barker dobjátéka, s Shagrath (alapító tag ) éneke kegyetlenebb volt, mint valaha. A 90-es évek elején alakult csapat számtalan tagcserén esett át, az alapítók közül a már említett Shagrathon kívül, csak a gitáros Erkekjetter Silenoz tagja a mai csapatnak is, a többiek jöttek-mentek, de a Dimmu hangzás mindig is megmaradt a maga egyéniségében. Többen magukat igazi black-metal rajongónak valló, zenekedvelő fiatalok nem tartják méltónak azt, hogy a Dimmu Borgir-t a black neves képviselőjeként emlegessék, hisz úgy gondolják, a nagy felhajtás ami a bandát körülveszi, a Nuclear Blast kiadó belépése a csapat életébe, mind olyan fontos tényezők, melyek eltéríthetik, s el is térítik a bandát a helyes útról, s a blackmetal szellemiségébe nem illő dolgokat visznek az együttes életébe. Ennek ellenére én úgy gondolom, hogy nagyon profi, a stílusnak megfelelően igényes és élvezhető zenét játszik a csapat, s ha valakinek nem tetszik akkor nem kell lejönni megnézni.
  
  Elsősorban a legújabb korong dalaira koncentráltak a srácok, a Death Cult Armageddon-ról majdnem mindent lenyomtak. Kíváncsi voltam, hogy az albumon hallható nagyzenekari részeket, hogyan oldják meg élő produkcióban, de szerintem nem sikerült rosszul, s az élvezhetőség sem szenvedett csorbát. Utoljára Bécsben láttam fellépni a norvégokat, s Barker játéka ott is magával ragadt, ezért csalódva vettem tudomásul, hogy a színpadot állandóan átjáró füsttől, teljesítményét egyáltalán nem lehetett figyelemmel kísérni. A hangzásban azért lejött, hogy ez a hatalmas ember milyen vér profin pörgeti a cuccokat, s az állandó zakatolásban egyetlen apró hibát sem lehetett felfedezni.

  Dimmu Borgir 3.

  A hangulat eszméletlen volt, az egész terem egyként őrjöngött, a látvány meg hihetetlen volt. Nem is gondoltam volna, hogy a Pecsa technikája ilyesmire képes úgy látszik, eddig nem volt aki megmutassa de olyan fényhatások, fényjátékok kísérték a koncertet, hogy csak úgy bámult az ember. Néha olyan érzésem volt, mintha tényleg megnyílna a föld alattunk s a pokol tűzcsóvái csapdosnák Sargathék lábát.
  
  A megannyi jobbnál-jobb dal között azért voltak régebbi darabok is. A kedvenc albumomról a Puritanical Euphoric Misanthropia-ról a Kings Og The Carnival Creation, az Enthrone Darkness Triumphant-ról pedig az Entrance halálutazása” a ...Soul(s) on departure six six six...” indítással aratott egetrengető sikert. A Kings...-ben is olyan elementáris erővel áradt felénk a Dimmu vikingeket idéző agresszivitása, hogy a hátamon felállt a szőr. Voltak olyan pillanatok, amikor csak álltam, és úgy éreztem ez az a pillanat, amiért érdemes élni. S amikor megszólal Simen Hestncs tiszta hangjával, akkor gondolkodik el az ember azon, hogy egy ilyen tudású vokalista miért elégszik meg azzal, hogy néha egy-egy témát elénekel, s egyébként pedig nem mellékesen ebben is tökéleteset nyújt - csak a basszusokkal foglalkozik. Bevallom, hogy az Arcturus: La Masquerade... albuma is a kedvenceim közé tartozik, hisz úgy gondolom Simen hangja egyedülálló, s a Dimmunak rengeteg előnye származik abból, hogy ő is ezt a bandát erősíti. Nem tudok jelzőket találni arra, hogy micsoda élmény volt a Dimmu játéka, s megannyi társammal együtt milyen eufórikus hangulatban tomboltuk végig a produkciót.
  
  Úgy vélem az ilyen koncerteket szokták az Év koncertje” címszóval illetni, s akinek nem volt lehetősége lelátogatni a Pecsába aznap, annak csak annyit mondhatok, hogy ez bizonyára pótolhatatlan élmény lesz számukra.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Concerto Music

Dimmu Borgir fotók

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
Omara Portuondo a kubai zene legendájának búcsú fellépése - Homenaje al Buena Vista Social Club
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 doro pesch    blended brew    spirit of pink floyd show    s-modell    taking dawn    jarboe    the dead lay waiting    blake lively    wagner    thy art is murder    adam young    weezer    die toten hosen    true grit    the dead south    batman    superhero    infected mushroom    brainstorm    heathen    mena suvari    halocene    rock the nation    venom prison    arkhorrl  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!