szerző: BarnaPain Of Salvation, Árstíðir, Anneke Van Giersbergen 2013. április 7., Budapest, Club 202
A Pain Of Salvation általában útba ejti hazánkat az éppen aktuális turnéja során és ezúttal sem hagyták cserben a magyar rajongókat. A mostani körút különlegessége abban rejlett, hogy teljesen akusztikus hangszerelésben lehetett meghallgatni a szerzeményeiket.
A főbanda előtt az ex-The Gathering-es Anneke Van Giersbergen és az izlandi Árstíðir szórakoztatta a jelenlévőket. Ez az este azonban nem a hagyományos, szokványos koncertélményre alapozott, inkább egy színházi előadás jellegét sugallta. A színpadon egy ´70-es évek divatjában berendezett nappali tárult a nézők elé és ez a hangulatos díszlet adott helyet az este fellépőinek számára. A jól megalkotott miliő egy különleges pluszt adott a produkcióhoz, teljesen más volt egy korhű bútorzattal, tapétával és Jimi Hendrix poszterrel ellátott környezetben látni a zenészeket. Daniel Gildenlöw rövid felvezető szövege után kis meglepetésre a bájos hangú Anneke nyitotta meg az este zenei felhozatalát. Anneke-t mindig öröm látni és hallgatni, állandóan sugárzik a hölgyből a kedvesség és a vidámság. A jó fél órás szettje nagy részében egyedül adta elő dalait egy akusztikus gitárral, melyben a szólóanyaga mellett (4 Years, Yalin, Beautiful One, Circles) játszott The Gathering dalokat (My Electricity, Locked Away) és feldolgozásokat is (Cindy Lauper-től a Time After Time-ot, valamint a U2-tól a Drowning Man-t).
Az izlandi srácok is besegítettek egy dalnál, akik a kellemes, de rövid Anneke koncert után egyből bele is kezdtek a bő 40 perces fellépésükbe. A 2008-ban alakult Árstíðir muzsikája inkább a klasszikus zenéhez áll közel, mint a progresszív rock-hoz, ami persze nem baj. Az eddig két albumot kiadó hattagú brigádban találunk csellóst és hegedűst is, valamint mindegyik északi fiatalember kiváló énekhanggal rendelkezik, amelyet több ízben megcsillogtattak. Az a capella számuk erre jó bizonyítékul szolgált. Az Anneke-vel előadott ős-Anathema dal (Everwake) mellett Daniel mester is beugrott hozzájuk a Road Salt című Pain Of Salvation nótára és összességében egy hangulatos zenei produkcióval szórakoztatták a közönséget.
Egy rövid szünetet követően színpadra állt Daniel Gildenlöw vezetésével a Pain Of Salvation és egy minden igényt kielégítő, több mint két órás koncertet adtak az értő közönségnek. Nehéz követni, hogy éppen ki zenél Daniel mellett a csapatban. A mostani kísérői Gustaf Hielm basszusgitáros, Leó Margarit dobos, Roger Öjersson gitáros, valamint az emós hajszerkezettel bíró Daniel Karlsson szintis voltak. A Falling Home cím új dallal kezdődő 130 perces fellépés nagyon oldott hangulatban zajlott, Daniel sok esetben sztorizott, viccelődött a számok között és a közönséggel is kétoldalú interakciót folytatott. A technikusuk is kulcsszerepet kapott a hangulat alakításában, nem csak szinte számonként cserélte Daniel gitárját, hanem egy-egy pohár borral is kiszolgálta a zenészeket. Az oldott hangulat néha a zene rovására ment, például az egyik dal harmadszori kezdésre sikerült csak megfelelően. Ám ezek a hibák nem csorbították az élményt, itt tényleg az előadás közvetlen, meghitt hangulatán volt a hangsúly. Az eljátszott dalokat tekintve sok albumukat érintették, hallhattunk nótát a Road Salt albumokról (Linoleum, To The Shoreline, No Way, She Likes To Hide, koncertet záró össznépi 1979), a Be-ről (Diffidentia, Iter Impius), a Scarsick-ről (Disco Queen, Spitfall, Mrs. Modern Mother Mary) és a Remedy Lane-ről (Second Love, Chain Sling). De volt három The Perfect Element Part 1-os dal (Ashes, The Perfect Element, King Of Loss) és egy Entropia-s szerzemény (Stress) a négy feldolgozás mellett. A Holy Diver-t swing-jazz verzióban adták elő, a Help Me Make It Through The Night című Kris Kristofferson nótához pedig Anneke csatlakozott. A Dust In The Wind című Kansas dal és a Lou Reed által jegyzett Perfect Day is remekül szólalt meg, így tényleg elégedettek lehettünk a gigantikus hosszúságú koncert végeztével.
Egy abszolút különleges koncertélménnyel gazdagodhattak a résztvevők, a zenekarok egy családias hangulatú előadást prezentáltak a résztvevőknek. A Pain Of Salvation a játékidő tekintetében is kitett magáért, ismét egy különösen színvonalas estével ajándékozták meg a rajongókat. A legközelebbi turnén is számíthatunk budapesti állomásra, amire remélhetőleg már egy új albummal felvértezve érkeznek Daniel-ék.