magazin [skandalum] 2013. március 20. szerda 06:06
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrTelt házzal és parázs vitákkal zárult a Party/Trend/Kultúra 2013 konferencia
Bő egy hete ért véget hazánk első szakmai konferenciája a magyar partykultúráról. A rendezvény egész napos nyitott érdeklődés mellett valósult meg a Cinema Hall falain belül.
Március 8-án került megrendezésre a Party / Trend / Kultúra 2013 konferencia, ahol elismert iparági személyiségek vizsgálták meg a partykultúra legfontosabb területeit – legyen szó szervezésről, médiáról, marketingről, vagy éppen a kultúrán belüli releváns üzleti modellekről. Külföldi berkekben évről-évre több hasonló témájú konferencia is megrendezésre kerül, mint pl. az Amsterdam Dance Event, vagy a Berlin Music Days, Magyarországon pedig ez volt az első hasonló tematikájú szervezés. Az eseménynek a Cinema Hall adott otthont, a résztvevők a szórakozóhely „Green Room” nevű termében élvezhették az egész napos fejtágítást.
A konferenciát Czimmer Tamás a Soudhead főszerkesztője nyitotta meg és a hazai partykultúra rövid történetét vette górcső alá a szervezések színvonala és az azokhoz kapcsolódó kommunikációs- és marketing aktivitás alapján. Az előadás nem pusztán a múlt- és a jelen felülvizsgálata volt, hanem egy recept is a kortárs partyszervező szakmának. Utána Lolátka Olga a Rise FM volt programigazgatója beszélt a magyar partizók zenehallgatási szokásairól. A 90-es években született nemzedék fiataljai már kevés időt töltenek zenei portálokon, tudásuk felszínes; a tartalmi megítélés helyett pedig sokkal inkább a trendkövető magatartás érvényesül náluk - derült ki az előadásból. A hosszabb prezentáció vége egy összefogásra felszólító kérés volt a szervezők, művészek, szponzorok és összességében a szakmai szereplők felé.
Az underground partykultúrára épülő üzleti modellt Kántor István, a Technokunst rezidense és az Aktrecords lemezbolt vezetője vette górcső alá. A prezentáció során megtudhattuk, hogy milyen gyökeres változásokat hozott a dot-com robbanás a lemezkiadók és a zenei szakma számára. A lemezkiadóknál történő kommunikáció az online színterekre tolódott át, ezzel megváltoztatva egy egész iparágat.
Kelemen László a Mito kommunikációs ügynökség munkatársa az online kommunikáció és a zenei kampányok témakörben tartott prezentációt, amely a Vodafone által létrehozott hangtérkép projekten keresztül világított rá a hasonló kezdeményezésekben rejlő lehetőségekre. Az előadás nem pusztán izgalmas, számszerű alátámasztása volt Magyarország legnagyobb zenei kampányának, hanem azt is megmutatta, hogy van értelme és létjogosultsága a zenei kommunikációs aktivitásnak.
Lobenwein Norbert a Volt Fesztivál és a Balaton Sound főszervezője az elektronikus zene és a fesztiválok kapcsolatának több aspektusára mutatott rá. Feltárta a hazai fesztiválokon megfigyelhető irányzatokat és tapasztalatokat, ahol többek között arról is szó esett, hogy a kortárs trendek szerint a nagyszínpadon már nem csak együttesek, hanem DJ-k is sikerrel szórakoztatják a bulizni vágyókat.
Salamon Gergő prezentációjában a 2010-ben megalakult Burn Studio platformmal kapcsolatos tapasztalatokról és a márka Kelet-Európai tevékenységéről beszélt. Az előadásban választ kaptunk olyan kérdésekre, hogy miképpen kapcsolható össze egy brand és egy szórakoztató iparág, illetve hogyan működhet együtt egy multi az elektronikus zene képviselőivel.
A délutáni előadássorozatot Laki László indította, aki a party-és fesztiválszervezés politikai vonatkozásait és aktuális elvárásait vizsgálta prezentációjában – meglehetősen szarkasztikus stílusban.
A nap utolsó előadását Huszár Gerzson tartotta, aki a mobil applikációk partykultúrában betöltött szerepéről beszélt. Saját tapasztalataira alapozva fölvázolta a jövőbeni lehetőségeket és betekintést nyújtott a technikai részletekbe is.
Az előadásokat követő kerekasztal beszélgetések három fő szálon futottak. Megvitatásra került a partykultúra és média kapcsolata, amelyben a szereplők megvizsgálták a zenei újságírás kulturális- és történeti gyökereit és arra a kérdésre is választ kerestek, hogy vajon mi lehet a jövője- és szerepe 2013-ban a zenei médiumoknak. A legforróbb hangulatú beszélgetés a partykultúra és szponzoráció kapcsolatáról szólt, amelyben a Hyperspace- és Bónusz fesztivál vezér Hot X és Lobenwein Norbert, a Balaton Sound- és Volt fesztivál főszervező is az iparág jelentős átalakulásáról és sürgős változások bevezetésének szükségességéről beszélt. A záró kerekasztal beszélgetésen a hazai klubélet- és klubüzemeltetés és annak jelenlegi helyzete került terítékre.
A Party / Trend / Kultúra 2013 címen lezajlott konferencia élő példája az itthoni elektronikus zenei szakma aktivitásának és összetartásának. A teltházas szakmai rendezvény nemcsak a terület legfontosabb személyeit mozgatta meg, hanem szélesebb szakmai szereplőket is a fórumra terelt. A szervezők bíznak benne, hogy az idén először megrendezésre került rendezvény hosszútávon kiemelt platformja lehet a hazai elektronikus tánczenei kultúrának.