magazin [tehetségkutatás] 2011. szeptember 26. hétfő 15:59
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrZságer és Herendi az új mentorpáros Részvételükkel felfrissülhet a hazai reklámzenei piac
Herendi Gábor és Zságer Balázs, a magyar filmes és zenei világ ismert arcai is részt vesznek a Rezene, vagyis a Telekom reklámzenei pályázatának zsűrijében. Már számos alkotás érkezett, de a reklámzenei verseny megálmodói további tehetségek után kutatnak, akik alkotásaikkal újraértelmezhetik a hazai reklámfilmek zenei világát.
A Rezene pályázat zsűritagjaiként számos hasznos tippel és tanáccsal látják el a vállalkozó szellemű zeneszerzőket saját szakmai életük során gyűjtött tapasztalataik alapján. A filmrendező Herendi Gábor karrierje kezdetén, egy videoklip-készítő versenyen elindulva Hevesi Tamás klipjét rendezte, így valós lehetőséget lát abban, hogy a reklámzene-szerzői pályázat akár ugródeszkaként is szolgálhat egy ifjú tehetség életében. Azt tanácsolom a pályázóknak, hogy elemezzék a hangosítandó reklámfilm dramaturgiáját, és kevés hangszert használva, könnyed dallamokban gondolkodjanak. Fülbemászó, 30 másodperc alatt is működőképes alkotást kell létrehozniuk. Vegyék figyelembe, hogy a kevesebb néha több!- tanácsolja Herendi. Véleménye szerint az alkalmazott művészetek értőinek el kell fogadniuk, hogy a reklámzene szerzői pálya nagyfokú alázatot igényel.
Abban Zságer Balázs is egyetértett kollégájával, hogy a kevesebb néha több, de zeneszerzőként az egyediséget, a merészséget tartja fő erénynek: Az lesz igazán sikeres, aki ki tud emelkedni a zajból, aki merész és autentikus alkotással áll elő, hiszen a reklám egy médium, amely közvetítheti a zeneszerző egyéniségét is. Zságer híres példaképekkel is szolgál a versenyzőknek: José Gonzalez akusztikus gitárelemekre épített Heartbeats című száma egy televíziós reklám kapcsán vált világhírűvé. A The Dandy Warhols dalát pedig akkor választották ki egy reklámfilmhez, amikor a kiadójuk már a kirúgásukat fontolgatta. A kirúgás elmaradt, a dal pedig bejárta a világot. Herendi Gábor hazai példát említ az elsöprő sikerre: A magyar sörreklámok legsikeresebbikében összeállt furcsa négyes önálló produkcióként folyatta életét a sikeres reklámkampányt követően - még albumot is készítettek Hrutka Róbert zeneszerzővel közösen.
A zsűritagok szerint olyan amatőr vagy profi zeneszerzők válhatnak sikeressé egy pályázaton, akik - ahogy Herendi Gábor látja - bele tudnak simulni a szakmába, sokféle műfajban jártasak, és az adott képi anyaghoz illő stílusban tudnak komponálni. A reklám alkalmazott művészet, csak a zenével együtt érheti el a megfelelő hatást a kép képpel együtt érheti el a megfelelő hatást a zene, ezt kell szem előtt tartani - támasztja alá Zságer Balázs.
Az ifjú titánok pályaművei nemcsak Herendi és Zságer előtt vizsgáznak, hanem Zorán, a Vad Fruttik és a Compact Disco formációk által támasztott szempontoknak is meg kell felelniük az 1 millió Ft összdíjazású reklámzene szerzői versenyen. A mentorok iránymutatását és a www.rezene.hu oldalon található információk segítségével bárki indulhat a pályázaton, hogy megmutassa, a hazai reklámzenei piac megannyi meglepetést tartogat. A ReZene pályázat beharangozó filmje a itt.