szerző: PjotrMizu – Víz: Japán - magyar képző és iparművészeti kiállítás az A38 Kiállítóhelyen és a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteményben 2011. június 30 – július 19. A38 és Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény - Budapest
Mindenki tudja, aki egy kicsit figyel, hogy nem a folyó folyik át a városon, hanem éjszakánként a város, ez a hatalmas hajó, megindul: a kötelességtudó, csöndes matrózok felhúzzák a horgonyokat, csörömpöl a sok ormótlan, nagy szemű lánc, és aztán előbb csak lassan, nehézkesen, majd egyre lendületesebben megindul a város, vele hajóznak a környékbeli dombok is, roppanva meghajolnak a fák, megremegnek a tornyok, utazunk, csak a felhők és a csillagok bírják tartani az iramot. Irány Japán. (részlet Kőrösi Zoltán megnyitószövegéből)
A víz a témája annak a kiállításnak, melynek gondolata 2005-ben a kyotói Suzuki Galériában született meg: tíz magyar és tíz japán képző- és iparművész munkáinak bemutatása, kiknek életművében a víz meghatározó, központi elem. 2008-ban, a A kultúrák közötti párbeszéd európai évé-ben sikeresen valósult meg első kiállítás Tatán, a Vármúzeumban. A helyszín megválasztása is a téma jegyében történt, hiszen egykor vizek városá-nak nevezett Tata, vízi várának különböző tereiben kerültek elhelyezésre a kortárs művészeti alkotások. A kultúrák találkozása, a helyhez-időhöz kötött itthoni kulturális kontextus olyan helyszínt adott a művészeknek, ami lehetővé tette a különleges légkörű kiállítás megalkotását.
E kiállítással igazolást nyert, hogy a kultúrák közöttiség, a globalizált sokrétűség, az elfogadás és a sokszínűség képes egy sajátos esztétikai minőséget és kontextust létrehozni, amiben életre kelnek akár teljesen különböző munkák is. Ebben szerepet játszott a tematika, ugyanis a víz mint téma alapvetően arra a gondolkodásmódra épít, mely nem a kultúrák közötti áthatolhatatlan különbözőségre, hanem az átjárhatóságra, egy feltételezett közös nyelv irányába mutat.
A közös munka tehát nem egy lezárt, befejezett jelenséget, hanem továbbgondolásra alkalmas, folytatható struktúrát eredményezett. Ennek keretében a következő lépés a magyar és japán képzőművészek Japánban megrendezett kiállítása volt. (2010. április Kobe, Kitanozaka Gallery, május Kyoto, Art Center, november Par-Art Gallery, Kyoto). A tematika változatlan, csak a kulturális kontextus az, ami gyökeresen megváltozott, s alakította magukat a munkákat is. Az első kiállításhoz hasonlóan ennek a vállalkozásnak sem szándéka a reprezentatív teljességre való törekvés, hanem az együttműködés eredményeinek felmutatása Kiemelendő, hogy egy ilyen földrajzi távolságokon átívelő, kiállításokat mint végső produktumot eredményező közös szervezési és művészi tevékenység rendkívül érdekes és jelentős szakmai kihívás mindkét fél számára. Mondhatni, a több hónapos, több éves előzetes munkának ugyanolyan jelentősége van, mint magának a közönség elé tárható végső látványnak. Mindez tulajdonképpen a mű részének tekintendő; az említett kultúrák találkozása végül is már itt elkezdődött.
Mint a víz, a kiállítás helyszíne és a kiállító művészek névsora is állandóan változik, és minden alkalommal új művek is születnek.
2011-ben Budapesten mutatkozik be a MIZU kiállítás-sorozat. A kiállítás június 29-én két helyszínen, a Duna két partján nyílik meg. A Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteményben és az A38 Kiállítóhelyen, melynél nem is lehetne ideálisabb bemutatóhelyet találni ennek a nem mindennapi anyagnak.
A megnyitóünnepség 18 órai kezdettel a IX. kerületben egy gyönyörűen felújított Ybl-palotában kezdődik (Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, 1092 Budapest, Ráday u. 18. Telefon: +36-1-218-7420), ezután kirándulóhajóval szállítjuk (19-20 h-ig) a közönséget az A38 hajóra, ahol az ottani kiállítást is megnyitjuk, illetve Sáry László Kiváló Művész és fia, Sáry Bánk, Erkel-díjas zeneszerző előadásában meghallgathatjuk az erre az alkalomra komponált Halpapucsok vándorlása című művüket. Figyelem! A kiállítás anyaga július 10-én helyet cserél, és átszállítva a Dunán az addig az Ybl által tervezett falak között bemutatott anyag a XXI. századi A38-on mutatkozik be, illetve fordítva. Ezzel az érdeklődő közönség négy kiállítást tekinthet meg, és megtapasztalhatja, ugyanaz az anyag hogy működik két különböző helyen kiállítva.
Részt vevő művészek:
Asztalos Zsolt festőművész Borkovics Péter üvegtervező művész Brückner János képzőművész Dörögdi Orsolya fémműves formatervező Fujiwara Kazuko festőművész Fujiwara Masaki képzőművész Giczy Kristóf grafikus Hatsuda Hisashi festőművész Hibana Haruko képzőművész Iwasawa Arimichi festőművész Kinugasa Taisuke festőművész Kizima Chikako festőművész Krulik Ábel fotográfus NoguchiChitose képzőművész Pásti Nóra grafikus Simon Viktória fémműves formatervező Simon Zsolt József porcelántervező művész Szilágyi Erzsébet szobrász, ötvösművész Tsuchihashi Akira porcelántervező művész Watanabe Miwako porcelántervező művész
Megnyitó zene: Sáry László Kiváló művész és Sáry Bánk Erkel-díjas zeneszerző erre az alkalomra komponált új műve és annak előadása.
A kiállítások megtekinthetők: A38 Kiállítóhely (A38 Hajó, Petőfi híd budai hídfő): Vasárnap kivételével minden nap 11-18 óráig
Kérjük, látogatás előtt egyeztessen a következő telefonszámon: +36 1 464 39 40!
Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény (Budapest, Ráday u. 18. Telefon: +36-1-218-7420): keddtől péntekig 12-18 óráig, szombaton 10-14 óráig