szerző: morzsaJungle Jazz weekend 2003 július 4-5, Citadella tetőkert
Jazz Turbulence
A Jazz Turbulence rendezvényeinek célja a jazz legújabb, stílushatárokat gyakran átlépő, illetve keresztező irányzatainak bemutatása. Ebbe a spektrumba beletartoznak a szaksajtó által nu-jazz-nek aposztrofált, elektronikus alapú és jazz gyökerű zenék, de odafigyelnek a klasszikus jazzélet izgalmas fejleményeire is, éppen úgy, mint a tánczenék világának, vagy a népzenék jazzhez köthető újdonságaira, különlegességeire. A Jazz Turbulence immár negyedik éve képviseli e világszerte is egyre népszerűbb, komplex zenei látásmódot. A szervezők büszkék az elmúlt évek munkájára, hiszen elsőként szerveztek Magyarországon fesztivált, ahol a jazz és az elektronikus zenék találkozásai, és az ezt képviselő külföldi művész-kiválóságok játszották a főszerepet (Jazz Turbulence 2000). Az eseményből sikerült hagyományt teremteniük, s hála egyre gyarapodó közönségnek, tavalyi fesztivál, amelyet a Deep Distribution-nal közösen jött létre, már kétnapos lehetett.
Az évente egyszer jelentkező fesztivál mellett egyre több egészestés programot valósít meg a szervezőség (a svájci Erik Truffaz Ladyland Quartet albumbemutató koncertje - Nemzeti Táncszínház, 2002. November 1.; a japán jazz-turntablist legenda, DJ Krush lemezbemutatója - Budapesti Planetárium, 2002. Október 19.). Bomb the Jazz néven pedig ingyenesen látogatható klubesteket rendeztek, jeles hazai jazz zenészek (pl.: Vázsonyi János, Pege Aladár, Grencsó Kollektíva, stb.) és neves külföldi lemezlovasok (Frederic Messent, a francia Kickin. kiadó feje, vagy a szerb B-92 Rádióból a Belgradeyard Soundsystem, a finn Nuspirit Helsinki vezetője, Lil Tony stb.) valamint producerek (Pl.: Minus8 - CH) részvételével. Rendezvények sikeresen pezsdítették fel a hazai jazz- és klubéletet, ma már nem csak mi foglalkozunk az országban hasonló események szervezésével. A Jazz Turbulence rendezvényei azonban vitathatatlanul a hazai szcéna legrangosabb eseményeit jelentik, amelyekről már határainkon túl is elismeréssel szólnak (pl.: Gilles Peterson a BBC rádión futó, mértékadó Worldwide című műsorában). A Jazz Turbulence következő nagyrendezvénye a Deep Distributionnal közösen tető alá hozott Jungle Jazz weekend, 2003 július 4-5-én. A kétnapos fesztivál amely méltán nevezhető a jazzelektronika crossover és nu-jazz vezető hazai rendezvényének már tavaly is ezt a nevet viselte, s tekintettel annak sikerére, idén is így hírdetik.
Jegyárak: két napra (csak elővételben): 6000 Ft; napijegy (csak a helyszínen): 4500 Ft Elővételi helyek: Deep Music Depo (VI. Aradi u. 22, Tel.: 301-05-91), Trancewave Records (VI. Révay köz 2., Tel.: 302-29-27); West-Balkán (XI. Kopaszi Gát, Tel.: 371-18-07); Vista Kávéház / Pocokmédia (VI. Paulay Ede u. 6., Tel.: 266-03-14) Az elővételes jegyek korlátozott számban kaphatók június 16-tól amíg a készlet tart.
Snowboy, Marky & XRS Feat
Tavalyi fesztivállal magasra rakták a lécet, ám idei programmal biztosak a méltó folytatásban. Olyan régen várt előadók és vadonatúj, de külföldön már nagyhírű produkciók érkeznek hozzánk, amelyeknek hallatán már a program publicitása előtt is számtalan köszönő és elismerő szót kaptott a rendezvény. Íme a Jungle Jazz weekend idei vendégművészeinek sora:
Snowboy & The Latin Section London, UK Snowboy, azaz Mark Cotgrove a brit-európai latin jazz vezéralakja immár több mint tizenöt éve. Az általa alapított The Latin Section zenekar kilenc nagylemezt készített, s többször kerülték meg a földet koncertjeikkel. Nevük a kilencvenes évekre egybeforrt a korszakot jelentő független Acid Jazz kiadóval; itt jelentették meg 1994-es Somethings Coming albumukat is, amellyel a latin jazz műfajában egyedülálló módon bekerültek a brit Top 10-be. Ezt követően átigazoltak a Hollywood Records-hoz, három lemez után pedig végül az amerikai Ubiquity-nál kötöttek ki. Snowboy a világ egyik legkeresettebb latin-percussion zenésze: tagja a James Taylor Quartetnek, de Lisa Stansfield, vagy a Grammy-díjas Basia is állandó stúdió- és turnézenészeik között tudhatják. Olyan formációkkal dolgozott még (a teljesség igénye nélkül), mint a Coldcut, az Incognito, Pucho & His Latin Soul Brothers, vagy a United Future Organization. Saját szerzeményei mellett játszik Coltrane-t és Gillespile darabokat is. Snowboy két klubest-sorozatnak is házigazdája a világ legjobb jazzklubjának mondott londoni Jazz Cafe-ban (Messin Around néven minden szombaton, Hi-Hat estjeivel havonta jelentkezik). A The Latin Section sikere töretlen: 2002-es Afro Cuban Jazz című albumuknak most nyomják a negyedik újrakiadását, míg az együttes már befejezte következő stúdióalbumát, amely a Jungle Jazz előtt három héttel kerül a boltokba. így a budapesti koncert egyike lesz lemezbemutató turnéjuk első állomásainak. www.ubiquityrecords.com/snowboy.html
Marky & XRS Feat. Stamina MC (on 4 decks + keys and effects) Sao Paolo, BR / London, UK A brazil duó egyik felét, DJ Marky-t már jól ismeri a magyar közönség. A 2002-es Jungle Jazz fesztivál legnagyobb közönségsikerének visszatérését óriási várakozás előzi meg, hiszen tavalyi produkciója sokak számára az év zenei eseményét jelentette. Az eltelt egy év alatt a brazilok hírneve tovább nőtt a világban. Az általuk képviselt latin drum and bass (amit az újságírók csak drum and bossa-nak hívnak) időközben önálló irányzattá nőtte ki magát, s dalaik a világon mindenütt megtöltik a táncparketteket legyen szó akár jazzklubról, vagy drum and bass rave-ről. Így lehetséges az is, hogy a világ legrangosabb jazz fesztiváljainak (pl.: Montreux Jazzfest) rendszeres vendégei, s nem csak műfajuk legjobbjaival, hanem a jazz-világ számos prominensével is dolgoznak (Koop, Bebel Gilberto, US3). Marky ezúttal zenésztársával, XRS-el és énekes ceremóniamesterükkel, Stamina-val érkezik Budapestre. A rendhagyó műsorban a két DJ-producer egyszerre négy lemezjátszón dolgozik, ráadásul XRS egy kisebb stúdiót is berendez a színpadon: a lemezjátszókon túl a laptop, keyboard és effektek nyújtotta lehetőségeket is kihasználja. Mivel Staminaról tudjuk, hogy egyike a legjobb MC-knek, s ráadásként eljön a csapattal Budapestre saját VJ-jük, így nem férhet kétség a különleges live-act osztatlan sikeréhez.
Kid Loco, Fingathing, Danny Breaks
Kid Loco Paris, F Az 1964-es születésű Jean Yves Prieur nagy utat tett meg zenészi pályáján, mire utolérte a világhír. Manapság leginkább francia kortársaival emlegetik együtt (pléldául az Air, vagy Dimitri from Paris), ám Jean Yves egyéniségét talán szerencsésebb a Serge Gainsbourg fémjelezte tradicionális francia popzenével összefüggésbe hozni, hiszen élete és életműve legalább annyira regényes, mint említett elődjéé. A zeneszerzés mellett számtalan hangszeren játszik (gitár, basszusgitár, zongora, percussion, harmonika stb.), s tehetségét is a legkülönbözőbb formákban bizonyította: a nyolcvanas évek első felében Kid Bravo néven a fracia punkzenei éra sok bandát megjárt gitárosaként ismerték, az évtized végén egy éles zenei váltással megalapította a Mega Reefer Scratch reggae és hiphop zenekart, ezt követően pedig a szintetizátor-bázisú Cach My Soul együttest vezette. 1996-ban producerként leszerződött az akkor még kísérleti stádiumban létező (ám ma már a legnevesebb francia kiadónak számító) Yellow Productions-hoz, s kiadta első Kid Loco szerzeményét, a The Blues Project EP-t. A siker elsöprő volt, így nagylemezével nem várathatta soká a közönséget. 1997-ben meg is érkezett az A Grand Love Story, amellyel örökre beírta nevét a halhatatlan zenészek soraiba s nem utolsó sorban megteremtette azt a stílust, amely védjegyévé vált a francia elektronikának: a gyönyörű, már-már kibírhatatlanul tiszta melódiák, telis-tele szépséggel és naivitással. Egységes, eltéveszthetetlen hangzásának forrásai azonban nagyon is eltérő irányokba vezetnek: a japán udvari zene, az amerikai utca-hiphop, a francia pop, az angol glamrock és kitudja még hányféle hatás ötvöződik darabjaiban. Sikere nyomán következő, Kill Your Darlings albumát már nagykiadónál adta ki ám ezúttal sem hazudtolta meg önmagát, s olyan lemezt készített a ultiknak, amelyet senki nem várt tőle. A depresszív, néha már neurotikus hangvétel szöges ellentétét jelentette a művészetéről világszerte kialakult sztereotípiáknak. Manapság a funk és a jazz formái felé vette az irányt, mint arról remixei és válogatásai tanúskodnak, s már dolgozik következő szerzői albumán, amelynek részleteiről még nem beszél de a Jungle Jazz weekend-en már talán hallhatunk belőle ízelítőt. www.kidloco.com
Fingathing Manchester, UK DJ Peter Parker (polgári nevén Daniel Baxter) és a nagybőgős Sneaky (Simon Houghton) rendhagyó duója 2000 ben alakult meg. Peter-re a Grand Central kiadó feje, Mark Rae figyelt fel az 1997-es brit DMC bajnokság második helyezettjeként, ám a turnablist akkorra már dolgozott a Cutting Crew-val és a DMC világbajnok DJ Noize-zal is. Sneaky klasszikus zenei tanulmányokat folytatott, s sikerei nyomán hívta meg a Ninja Tune-os Mr. Scruff Keep It Unreal c. albumán való közreműködésre. A fürgeujjú basszistának híre ment a londoni zenei életben és egyre többfelé hívták játszani - így dolgozott együtt például a Metalheadz-es Lemon D-vel is. Első saját alapítású formációját végül a Grand Central zászlaja alatt hozta létre Pete Parkerrel ez lett a Fingathing. Eddig két nagylemezen vannak túl: a Main Event 2000-ben, a Superhero Music pedig tavaly került a boltokba. Idei első megjelenésük a Wasting Time EP. Világszerte keresett előadók, élő fellépéseikről mindenhol szuperlatívuszokban számolnak be. Nem véletlen, hogy a világ egyik legnépszerűbb lemezjátszómágusa, DJ Shadow is ket kérte fel előzenekarnak tavalyi világkörüli, albumbemutató turnéjára. A két villámkezű zenész megszállott képregényrajongó erről tanúskodik minden megjelenésük borítójának bizarr grafikája is, amelyek barátjuk, Chris Drury kifordított fantáziáját dicsérik. A Jungle Jazz-re őt is magukkal hozzák, hogy élő VJ produkciójával kiegészülve valódi Fingathing élményben legyen részünk. www.fingathing.com
Danny Breaks Essex, UK A tört-guru 1991-ben kezdte az ipart: Sonz of a Loop Da Loop Era néven a harcore-ból a jungle felé közeledő úttörők első nagyobb nyilvánosságot kapott sikereit jegyezte a Suburban Base kiadónál. Flowers In My Garden nagylemezét a műfaj első LP-i közé sorolják. 1993-ben beindította saját címkéjét, az azóta már legendássá lett Droppin Science-t. kiadványainak közös jellemzői a bonyolult ritmusképletek, mesterien kidolgozott dob- és percussiontémák és a futurisztikusra csupaszított, mindig megújuló tartalom mintha csak egy laboratórium újabb és újabb kutatási eredményeit hallhatnánk. A hiphop-hoz való erős kötődése már korai munkáin is hallható, s 2000-ben elszánta magát egy új, immár teljesen az instrumentális hiphop-ra koncentráló vállalkozás, az Alphabet Zoo megalapítására. Mindeddig három EP látott napvilágot a címkén, de mindegyik telitalálatnak bizonyult ám ezt Danny Breaks-től már megszokhattuk. A felvételeket pedig nem csak a hiphop éra, de a jazzvilág lemezforgatóinak színe java is listázta (pl.: Gilles Peterson, Patrick Forge, Kingsley Marshall). A hip-hop közegében való ténykedése régebbi eredet+ kiadójánál: olyan kiválóságokkal dolgozott már vagy remixelte munkáikat mint DJ Krush, Phife Dawg (A Tribe Called Quest), Madlib és a Lootpack, The Last Emperor, Tom Tyler vagy Amon Tobin, de adott ki az amerikai OM Records-nál és a James Lavelle fémjelezte Mo Wax-on is. Köszönhetően kimagasló scratch- és turntablism-tudományának DJ-ként is a legjobbak között tartják számon. Külföldi művészeink mellett természetesen fellépnek fesztiválunkon a műfaj itthoni kiválóságai zenészek, DJ-k, vokalisták egyaránt , hiszen az esemény legalább annyira szól a magyarországi szcénáról, mint látogatóba érkező vendégeinkről. Jelen lesznek tehát: Vázsonyi János (szaxofon), Mogyoró Gy2z2 (percussion), Ágoston Béla (fúvós hangszerek), Shabaak (bass) és a DJ-k: Negro, Suhaid, Keyser & Shuriken, Cadik, Badihali, Sanyi, Haze, Szamosi Testvérek, Dr. Dermot feat. MC Kemon, Future & Ozon, Titusz, Erik Sumo és Pedro. A magyar művészek túlnyomó része a Tilos Rádió FM 90,3 tagja, műsorkészítője. www.tilos.hu