szerző: PjotrPL_AKAT: Ryszard Kajzer plakátkiállítása a „Lengyel Plakátművészet” sorozatban 2011. április 7, csütörtök, 18h, Lengyel Intézet - Budapest (VI. Nagymező u. 15.)
Hagyományunkhoz híven ismét egy újabb lengyel alkotó egyéni kiállításán keresztül szeretnénk hírt adni a kortárs lengyel plakátművészetről. 2010. januárjában két krakkói művész, Mieczysław Górowski és Władysław Pluta közös kiállítására invitálta a Lengyel Intézet a magyar közönséget, most pedig egy varsói iskolán nevelkedett alkotó, Ryszard Kajzer mutatkozik be egyéni tárlatával a Nagymező utcai kiállító teremben. A művész neve ismerősen csenghet, hiszen a Chopin-évforduló kapcsán megrendezésre kerülő Chopin-zene-Liszt plakátpályázat egyik díjnyertes pályamunkája épp az ő keze munkáját dicséri.
A Lengyel Plakátművészetet bemutató sorozatban időről-időre lengyel művészek munkái által kívánunk hírt adni a legendás lengyel plakát legújabb kori történetéről. A Lengyel Plakátiskola” nemzetközi fogalom, melyet az 19561970 közötti időszakban olyan művészek plakátjainak kiváló minősége fémjelzett mint Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Józef Mroszczak, Waldemar ¦wierzy, Jan Młodożeniec, Wojciech Zamecznik, Roman Cie¶lewicz, Franciszek Starowieyski és számtalan más kollégájuk. Ebben az időszakban a lengyel plakátot, különösen a filmplakátot, a legelső helyen tartották számon világszerte. A művészeti produktumnak minősülő alkotások nem pusztán mint hatásos vizuális promóció funkcionáltak, de súlyos közéleti-egzisztenciális problémákra reflektáltak. Ezáltal a mélyen társadalmi-politikai valóságban gyökerező plakát túllépett a közönséges reklám keretein, egy sor képzettársítást hívva elő. Izgatni, provokálni, nyugtalanná, kíváncsivá tenni a nézőt, intellektuális erőfeszítésre kényszeríteni, aktivizálni. Ezek voltak a lengyel plakátművészet azon megkülönböztető jegyei, melyeknek köszönhetően világszinten egyedülálló jelenséggé válhatott.
1989-után a lengyel plakátművészet a gazdasági változások eredményeképpen nemcsak a külföldi tőke Lengyelországba áramlásának nehéz időszakát élte de az amerikai kultúra zavartalan terjedéséét is. Mindez az amerikai fototechnikákat használó, olcsó, közönséges ügynökségi reklám- és filmplakátok áradatát hozta magával, amelyek végül kiszorították az utcáról a hazai művészek munkáit. A kommercianizálódó, egyre igénytelenebbé váló piaci igények ellenére a lengyel alkotók továbbra is terveznek, és más műfajokban megtartották pozícióikat. Ráadásul a fiatal lengyel plakáttervezők változásokat indítottak el a plakátművészet területén.
Az elmúlt években a lengyel plakát fokozatos átalakulásának lehetünk tanúi, de mindennek ellenére számos fiatal alkotó munkáiban felfedezhetjük a nagy lengyel mesterek kézjegyét és egy sajátos, lengyel plakátra oly jellemző esztétikai minőséget mely elsősorban a merész színválasztásban, játékosságban és művészi iróniában nyilvánul meg. (forrás: Krzysztof Dydo: Az utca művészete)
Ryszard Kajzer (szül. 1973) A varsói Képzőművészeti Akadémia Grafika Karán végzett (1999), valamint diplomát szerzett a Schule für Gestaltungban, St.Gallenben (Svájc, 1997). 1997-1999 között tanársegédként dolgozott Mieczyslawa Wasilewski professzor Plakáttervezési Műhelyében, 2000-től pedig a tervezőgrafika szakon, Lech Majewski professzor műhelyében. Ryszard Kajzer szavakkal, képekkel, betűkkel, vonalakkal és színekkel játszik. Ezek összhangját, szépségét tanítja az akadémia diákjainak. A fő tevékenységi köre a plakát- és tervezőgrafika, valamint a rajz. Számos díjat kapott (többek között Varsóban, Krakkóban, Katowicében, Torinoban, Bonnban, Corvallisban (USA); munkái a világ több múzeumában és galériájában láthatók. A kiállításmegnyitó keretében kisorsolásra kerül a tavalyi évben, a Chopin.hu portálon közzétett, Fryderyk Chopin alakja köré épülő 200 kérdést felvonultató internetes kvízjáték két főnyertese is. Azoknak, akik a fődíjat elnyerik, lehetőségük nyílik majd bejárni néhány fontos, Fryderyk Chopin alakjához kapcsolódó lengyelországi látványosságot-helyszínt.