szerző: PjotrRising Sound – Új Japán Zenék: Merzbow & Pándi Balázs (J/H), Germanotta Youth (I), Justice Yeldham (AUS) az A38-on 2011. április 13., szerda 20h, A38 - Budapest
Belépő elővételben: 2500 Ft, a koncert napján: 3200 Ft. Elővételben váltható az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve az összes ismert jegyirodában.
Az A38 Hajó kortárs japán zenéket bemutató sorozata, a Rising Sound következő állomásán nem éppen a habkönnyű táncdaloké a főszerep: az egyetemes zajkultúra első számú istene, Merzbow érkezik, hogy a magyar dobossal, Pándi Balázzsal egy kis ízelítőt adjon közösen megjelentetett új lemezükről, amely egy tavalyi New York-i élő fellépés dokumentuma. A díszes kíséret pedig a kortárs avantgárd egy friss formációja, a nevét Lady Gagáról nyerő Germanotta Youth, illetve egy nem mindennapi ausztrál figura, a törött ablaküvegekkel történő öncsonkítást zajzeneművészeti szintre emelő Justice Yeldham lesz.
Az 1956-ban született japán mester, Akita Maszami, ismertebb nevén Merzbow (japán kiejtéssel: Merucubau) a kortárs zajzene kimagasló alakja. A zenéről vallott nézeteiről már névválasztási is ékesen árulkodik: a Merzbow valójában a zseniális német dadaista művész, Kurt Schwitters híres Merzbau projektjének kifordított, anglo-japánosított változata. A Merzbau önmagában egy talált név: Schwitters a Kommerz, azaz kommersz kifejezéssel játszott el, és épített szülőházában egy fantasztikus világot maga köré a legekülönbözőbb anyagokból, talált tárgyakból, műalkotásokból, hulladlkokból és kincsekből. Merzbow ezt a mindent, hulladékot-műalkotást azonos esztétikai szintre emelő Merz-filozófiát alkalmazta a zenére. Laptopoktól, bonyolult elektronikus kütyüktől kezdve, házilag barkácsolt gitárokon át ruhadarabokig és saját testéig terjed a hangszerek skálája, amelyek segítségével Merzbow létrehozza hihetetlen energiákat felszabadító, torzításokkal, vad tempóváltásokkal, súlyos monotóniával operáló, végtelen hang-, illetve zajfolyamát.
Merzbow Schwitters-rajongását mi sem jelzi jobban, mint az, hogy a maga módján ő is felépítette a saját Merzbauját: 2000-ben kiadta a Merzbox elnevezésű 50 lemezes (!) gyűjteményt, ami egyrészt már-már az elviselhetetlenségig monumentális betetőzése volt az életműnek, másrészt egyértelműen korunk legfontosabb zajművészéve tette a monomániás japánt.
Merzbow jelentőségét jól mutatja, hogy a színtér legkomolyabb alkotóival dolgozott együtt aktív módon, többek között az A38 Hajón és fellépett Melt-Bananával, Mike Pattonnal vagy a Borisszal. Hihetetlen termékeny szerző és zenész, elképesztő életműve több mint 250 (!) sorlemezből, hatvannál több élő felvételből és számtalan egyéb más felvételből áll össze szinte érthetetlen, hogy mindezek mellett hogyan szakít időt egyéb területekre: ugyanis előszeretettel filmez, fotózik, fest, és aktívan gyakorolja a buto nevű tradicionális japán mozgásművészeti formát.
Egyik legutóbbi élő felvétele egy New York-i koncert anyaga, melyen fellépő- és alkotótársa a fiatal magyar dobos, Pándi Balázs volt. Pándi a kortárs magyar zenei élet túlzás nélkül legsokoldalúbb figurája: súlyos grindcore-tól tradicionális dzsesszig jóformán mindent játszik, brutális noise-zúzdákban éppoly otthonosan érzi magát, mint ambientes elektronikában. Nehéz elképzelni, hogyan dolgozhat együtt valaki olyan távoli világokat képviselő művészekkel, mint mondjuk Venetian Snares, Otto Von Schirach, a Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, vagy a Zu Pándinak mindez sikerül, és az említett, Merzbow-val közös New York-i koncertjéről a New York Times is hozsannákat zengett.
A Rising Sound sorozat mostani koncertjén ők ketten mutatják be a Ducks Live in New York című lemezt.
Talán sokan emlékeznek még a Sonic Youth nyolcvanas évek közepén létrehozott vicces mellékprojektjére, a Ciccone Youth-ra. Ez a könnyed paródiaprojekt elnevezését Madonna eredeti nevéről nyerte, és bár csak pár lemezt jelentetett meg, élő fellépése sosem volt, Into the Groove- és Addicted to Love-paródiája azért megmaradt a poptörténetben.
A nyolcvanas években Madonna uralta a világot, és megszületett a Ciccone Youth. A kétezertízes évek Lady Gagáról szólnak, így létrejött a Germanotta Youth - utal Lady Gaga eredeti nevére a zenekart alapító három olasz fiatalember, akik saját noise-rock forrásaikat valahová a Locust és Aphex Twin közé lövik be. Metál, rock, noise, cyber-grindcore és technó ölelkezik a Germanotta Youth súlyos muzsikájában.
Az est harmadik fellépője a neves ausztrál zajművész és előadó, Lucas Abela legfrissebb alteregója: Justice Yeldham . Produkciója túlzás nélkül elképesztő, az A38 Hajón valaha fellépett legszélsőségesebb akciók között a helye. Justice Yeldham hangszere nem más, mint egy mikrofonokkal, pedálokkal és effektekkel preparált síküveg tábla, amellyel az egész előadás alatt szó szerint kegyetlen kküzdelmet folytat. A fellépés során valósággal elfogyasztja darabokra töri ezt az üveget, miközben szájával, testével dörzsöli, fújja, harapdálja, és a hangfalakból e harc modulált eredménye dübörög. Az akció hevében önmagát sem kíméli, az összecsapás a szó szoros értelmében véres, ahogy a szilánkok felsebzik Justice Yeldham testét és arcát. Sokkoló és megdöbbentő látni-hallani ezt az elképesztő produkciót, ami ténylegesen vérre megy: Justice Yeldhamnél valószínűleg senki sem veszi komolyabban a zenélést a világon.