szerző: PjotrA Képek Ideje – Temps d’Images Fesztivál keretében: Nigel Charnock (UK) – Forte Társulat (H): Revolution 2011. február 18-20. 20h, Trafó – Kortárs Művészetek Háza
Live Revolution! Love Revolution! Nigel Charnock, a nemzetközi hírű koreográfus, aki az Arts Council szerint igazi brit nemzeti kincs, a London Metro című lap szerint pedig a fizikai színház rosszfiúja, Európa szerte ünnepelt előadóművész, most a Forte Társulattal dolgozik.
Nigel Charnock totális színháza, amely minden eszközt megragad, hogy kommunikáljon a közönséggel, viccesen komoly, felemelő, formabontó és megejtően emberi. Charnock 1995-ben vált ki a legendás DV8 társulatából, majd létrehozta saját társulatát, hogy különböző médiumokon átívelő projekteket hozzon létre.
A szöveg, a mozgás, a zene és a tánc elegyítésével a Revolution kirobbanó örömmel mutatja meg azt, mit jelent a szabadságért és a szerelemért harcolni. Intenzíven fizikai, szemet gyönyörködtetően drámai darab, amelyet a világ forradalmárai inspirálták, de amely egyben az emberi lélek és a szabadság utáni vágy ünnepe is. A magyar történelem zűrzavarosnak is nevezhető epizódjai által inspirált darabban magyar költők (Petőfi, Ady) versei, valamint magyar zenék is felcsendülnek. A rendező-koreográfus a saját kultúrájához és nemzeti identitásához fűződő viszonyát is segítségül hívja az alkotás folyamata során. A színpadon pedig az Arany Virággal, Juhász Katával, Simkó Beatrix-szel, Grecsó Zoltánnal és Újvári Milánnal kiegészült Forte Társulat.
Nigel Charnock a legendás brit DV8 fizikai színház alapító tagja és egykori táncosa különös szólóival vált nemzetközi szinten ismertté, ezek közül a hazai közönség számára a Budapesten 2003-ban bemutatott Human Being és a 2006-ban a Trafóban vendégeskedő Frank című one man show lehet a legelmlékezetesebb. A különleges tehetségű előadóművész fittyet hány a hagyományos színházi előadásmód diktálta határokra és táncszólókat dalbetétekkel és improvizált monológokkal vegyít.
Nigel Charnock
Lloyd Newsonnal a DV8 társulatban való sikeres együttműködést követően Nigel Charnock 1995-ben hozta létre saját társulatát azzal a céllal, hogy különböző médiumokon átívelő projekteket hozzon létre. Munkája során folyamatosan kutatja saját bűnhöz és szexualitáshoz való reménytelenül felforgató viszonyát és minden munkájával olyan kirobbanóan morbid humorú Szerelem-Szex-Halál narratívákat hoz létre, amelyek agresszívan nekifeszülnek a konformitásnak.
nem ismer határokat abban, amit csinál kizárólag a képzelete vezeti a munkájában. (Frankfurter Neue Press, 1999)
Az elmúlt évtizedben Nigel Charnock öt szólóból álló sorozatot hozott létre: Human Being, Hell Bent, Original Sin, Resurrection és Frank. Ezek a nemzetközileg elismert, egyedülálló előadások, melyekben Nigel kivételes színpadi jelenléte, táncos, énekesi, színészi és komikusi tehetsége szétfeszítik az előadás határait, zajos közönségsikert arattak és kivívták a nemzetközi sajtó elismerését. 1998-ban a Radio Bremmen megbízásából, a Pro Musica Nova fesztiválra készült a Shakespeare szonetteket feldolgozó Fever című improvizatív előadás. A Nigel Charnock, Michael Reissler jazz szaxofonos és egy vonósnégyes közös munkájának eredményeként született előadás bejárta egész Európát.
2003-ban Nigelt kinevezték a Helsinki Dance Company művészeti vezetőjének és 2005 novemberéig töltötte be ezt a posztot. Mind a hat produkció, amit a társulat 10 tehetséges táncosának koreografált jelentős közönség és kritikai sikert aratott.
Intelligens, energikus és szórakoztató Charnock mesterien elegyíti a zene, a dráma és a fizikai színház elemeit egy ragyogóan intelligens, vadul pezsgő tánc-koktélban. (Aamulehti, 2002)
Mikor Charnok és a táncosok, akik biztos kézzel, ugyanakkor rugalmasan kezelik a színpadi ábrázolás eszközeit, céljaikat a tudásukkal párosítják olyan táncszínházat kapunk, amely egy csapásra meghódítja a közönséget. (Hufvudstadsbadet, 2002)
Ami az Intelligence of the Heart című előadás lényegét adja az nem a szöveg, és nem is a tánc, hanem maga az, ahogyan ez az elegy elkészült Charnock virtuózként bánik a színház eszközeivel a néző azon kapja magát, hogy sírva kacag. (Helsingin Sanomat, 2001)
Nigel különböző médiumokkal dolgozva szakadatlanul kutatja a témákat és formákat. Koreografált már tánc előadásokat az Egyesült Királyságban, Portugáliában, Finnországban, Németországban és a világ számos más országában, készített táncot kifejezetten a film számára, rendezett színdarabokat és csinált egy installációs performance-ot. Ő írta és rendezte az Asylum című, dalokkal tűzdelt, nyugtalanító darabot. A Pet Shop Boys együttes televíziós megjelenéseinek és nemzetközi turnéjának koreográfiái szintén Nigel Charnok nevéhez fűződnek.
2005-ben Nigel megbízást kapott egy új darab elkészítésére a National Theatre of Northern Greece-ben, 2006-ban szólót készített Talia Paz, izraeli táncosnak, majd megírta a Stan Wont Dance nevű társulat számára a 2006 őszén bemutatott Resurrection című darab forgatókönyvét.
A Stupid Men címet viselő improvizációs darab a Velencei Biennálé megbízásából készült és a 2007-es bemutatót követően Milánóban, Nottinghamben, Newcastleben és Londonban is játszották. Ugyanebben az évben, Adrian Howells közreműködésével, alkotta meg a Single, Gorgeous című produkciót a londoni Drill Hallban és kapott megbízást egy szóló elkészítésére Noam Gagnonnak, a vancouveri Holy Body Tattoo nevű társulat tagjának.
cenzúrázatlan, általában éles és túlzásokkal teli rendkívül szórakoztató és felháborítóan hedonisztikus. Őrült és komisz, de kétségkívül élettel teli. (The Guardian, 2007)
2008-ban Nigel új darabokat készített a the Dance Company of Wales számára. 2009-ben Children címmel új duettet koreografált a kanadai táncikon, Louise LeCavalier számára, melyet 2009 szeptemberében mutattak be az olaszországi Oriente Occidente Festival keretében és melyet a hazai közönség 2010 őszén láthatott a Budapesti Őszi Fesztivál programjaként a Trafóban.
Szereplők: ANDRÁSSY Máté ARANY Virág BLASKÓ Borbála GRECSÓ Zoltán JUHÁSZ Kata KÁDAS József KRISZTIK Csaba SIMKÓ Beatrix SIPOS Vera ÚJVÁRI Milán
Díszlet: Nigel CHARNOCK Jelmez: BENEDEK Mari Fény, Hang: PAYER Ferenc