szerző: PjotrJapán, a karakterek birodalma 2011. január 14. – február 14. Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
Az elmúlt években világszerte rendkívül népszerűvé vált a japán szubkultúra két eleme, a manga és az anime. A kiállítás célja a japán képregény és rajzfilm világának minél szélesebb körű bemutatása. A karakterek a japán gyerekek és felnőttek számára a hétköznapi élet részévé váltak: láthatók a buszbérleteken, telefonokon, könyvborítókon, kabala figurákon. De vajon milyen karakterek ezek? Miért bukkantak fel és miért lettek ilyen népszerűek? Milyen hatása van a társadalomra? Milyen cégek állnak a háttérben? Ez a kiállítás a Japán ember és a karakterek témáját feldolgozva ismerteti a népszerű japán karaktereket, a mögöttük rejtőző japán cégeket, arculatukat, és megismerhetjük az általuk képviselt világot.
A kiállítás hármas tematikára épül. Az első részben megismerhetjük a japán karakterek történeti fejlődését, a II. világháború óta eltelt hatvan év koronként jellemző népszerű figuráit évtizedenkénti bontásban mutatjuk be. A második részben egy japán középiskolás diáklány szobájának hiteles másolata látható, majd a harmadik részben megtudhatjuk milyenek lesznek a jövő karakterei.
1950-60-as évek: a képregény és a televízió elterjedése nagyban hozzájárult a japán karakterek népszerűsítéséhez. Amikor 1952-ben megjelent az első Astro Boy rajzfilm, a kereskedelemben 800 különböző terméket kezdtek el ezzel a figurával árusítani. Az 1964-es tokiói olimpiával egy időben jelentek meg Japánban a színes televíziók, a rajzfilmek népszerűsége pedig tovább emelkedett. A kor legkedveltebb figurája Ultraman, gyerekek példaképe lett ez az emberi alakot öltő szuperhős. Az 50-60-as évek további közkedvelt karakterei: Osomatsu-kun, Hattori-kun, Tetsujin 28 gou. 1970-es évek: Az 1970-es évek rendkívül sikeresnek számítottak a japán karakter kultúrában. Hello Kitty és Moncsicsi napjainkig népszerű, a figurákkal kapcsolatos áruk tömege kapható a piacon. Hello Kitty megjelenésével, ami az egyik leghíresebb karakter nemcsak Japánban, de a világ többi részein is, megváltozott a karakter kultúrára asszociálható jelző, a kawaii (cuki) kifejezés többet már nem volt aktuális. A 70-es évek további közkedvelt karakterei: Galaxy Express 999, Mazinger Z, Masked Rider. 1980-as évek: Az 1980-as években a korábbi manga és anime karakterek nagy változásokon mentek keresztül. A Nintendo otthoni video játék programokat dobott piacra (Super Mario Brothers, Final Fantasy), megnyílt a tokiói Disneyland, a kedvelt figurákkal díszített áruk, mint például a Bikkuriman csokoládé, Kinnikuman radír piaca továbbra is felfelé ívelt. A 80-as évek további közkedvelt karakterei: Doraemon, Nameneko, Mobile Suit Gundam, Urusei Yatsura, Bikkuriman.
1990-es évek: A buborék gazdaság kipukkanása, a Hanshin-Awaji földrengés és a tokiói metrót ért szarin gáztámadás eseményei a japán társadalomra is jelentős hatást gyakoroltak. Mindezen körülmények tükrében a karakterek is átalakultak. A több millió példányszámmal elkelt mangák (Shonen Jump) iránti érdeklődés az évtized végére visszaesett és inkább a Play Station video játékok felé fordult. A világszerte 40 millió darabot eladott Tamagocsi játék rekordméreteket öltött, a középiskolás diáklányok körében virágzott a Purikura (fénykép automata) és a Hello Kitty jelenség. A 90-es évek további közkedvelt karakterei: TarePanda, Chibi Maruko Chan, Magical Do Re Mi, Neon Genesis Evangelion. A 2000-es évek: Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 21. század elején Pokémon jelképezi leginkább a világ szórakoztató- és játékiparának arculatát. A Pokémon karakterével ez idáig 3 trillió yent forgalmaztak, neve alatt találhatunk tv sorozatokat, filmeket, kártyajátékokat, kereskedelmi cikkeket és világszerte számos programot. A 2000-es évek további közkedvelt karakterei: Sergeant Keroro, Rilakkuma, Haruhi Suzumiya.
A kiállítást összeállította Supervisor: Aihara Hiroyuki Character Research Institute igazgatója Kurátor: Kanazawa Kodama Kawasaki City Museum kurátora