szerző: PodravkaGotan Project, Taraf de Haidouks 2003 április 9, Petőfi Csarnok
Taraf de Haidouks
Virtuális szerkesztőségünkben hurrá hangulat alakult ki, mikor megkaptuk a hírt, hogy hazánkba látogat az A38 szervezésében a Gotan Project. Régen beszéltünk olyan szuperlativuszokban zenekarról, mint az argentin-francia csapat esetében, és tessék, még élőben is leeshet az állunk, gondoltukDe mielőtt előre szaladnánk, emlékezzünk meg ennek a szerdai estének a nem másodrangú résztvevőiről is.
A pontos kezdés most csak azért csúszott, mert a Taraf de Haidouks késve futott be Bécsből, így majdnem fél kilenckor vonult be a színpadra a Szilvási Gipsy Folk Band. A teljes mértékben akusztikus hangszereken megszólaló banda három gitárral, basszerossal és egy ceglédi kannával szolgáltatta a talpalávalót. Az autentikus és mű cigány dalokat prezentáló csapat képes egymásra borulásra és közös körtáncra is bírni a tisztelt hallgatóságot, és ha esetleg leülne a hangulat, Szilvási Úr nemes egyszerűséggel megjegyzi, hogy a színpadról mindenki cigánynak néz ki
Ami a Taraf de Haidouks kollektíváját illeti, már volt szerencsék többször megcsodálni a jégkorong csapatnyi román roma zenekart. Az állandó sorcserék, a lassú elbeszélő betéteket, és gyors, mulatós részeket másfél órán keresztül váltogató banda, a hagyományos balkáni (bolgár, török) zenei elemeket keveri tradicionális, és mai klasszikus hangokkal. A hazánkban is népszerű balkáni stílus hegedű központú műveit cimbalmosok és a csodálatos fuvola játék sokszor hátborzongatóvá” tette a pattogó a Taraf de Haidouks játékát. Az énekes részleg az elmúlt években sem költött az új divatos öltönyökre, szépen megmaradtak a szocialista idők drapp zakói, és az ezzel együtt járó öreguras” mesélés, elbeszélés a színpadon (román nyelven).
Gotan Project I.
Természetesen a koncert végére maradt a bazi nagy örömzenélés, ekkor majdnem mindenki a színpadon tartózkodott, és csak úgy daráltak a hegedűn a művész urak, hatalmas lendületet beleépítve a zenébe. Hamarosan nagy slusszpoén lenne, ha ezt a villámkezű társaságot és Boban Markovic rezes bandáját összehoznák egyetlen egy koncert erejéig, hogy aztán elszabaduljon a pokol, és megtudjuk milyen is, ha a balkánon nekiállnak bulizni az emberek.
Az izgalom a tetőfokára hágott, amikor felgyúltak a színes fények, és a színpad előtt kifeszített vásznon a Gotan Project zenéjére képek villantak fel. Szinte az első perctől az utolsói tökéletesen megszólaló tangó-dub rabul ejtette az összegyűlteket. Az argentin-francia csapat szinte levetkőztette a közönségét. Úgy kényeztette csodálóit, mint egy szerelmeskedő pár egyik tagja a másikat. Szépen cirógatta, csókolgatta a fejbúbjától, a fülén át a nyakáig. Majd végig simogatta a felsőtestét a hasát, a hátát, a mellét, végül pedig végig húzta kezei a combjainA Gotan Project erotikus tangó alapjaira kevert finom elektronikus betétei teljes harmóniában vannak, és tökéletesen egészítik ki egymást. Úgy harminc percig a zenekart eltakaró vásznon futó képek, pergő képkockák is kidolgozott művet takarnak, hiszen szinte pontosan azokat a dolgokat helyezte előtérbe, amit magából áraszt a tangó: erotika, szépség, kontrasztos színvilág. Eközben ha nem is teljes valójában, de láttuk, hogy a háttérben ott tevékenykedik a zenekar. Mindenki talpig tüchtig” öltözetben.
Gotan Project II.
A hölgyeken egyszerű fekete estéji, az urakon sötét öltöny. Nini Flores tangóharmonikás szinte minden hangot, amit kivarázsolt hangszeréből kemény szívből jövő munkával nyerte ki. Gustavo Beytelmann zongorajátéka egyszerű, de nagyon pontos, és mindig fantasztikusan kiegészítette a harmonika hangját. Phillippe Cohen Sola és Chritoph H. Muller agytrösztök egy emelettel a hangszeres részleg felett keverik az elektronikus betéteket. Na, és ne feledkezzünk el a csodálatos hangú sanzon énekesnőről sem Cristina Vilallonga-ról sem, aki valami isteni csoda! Minden szám telitalálat! Az eddigi egyetlen album számai szinte teljesen elhangzottak mindig hatalmas üdvrivalgás közepette. Talán sejti a tisztelt olvasó, hogy a kétszeri visszatapsolás után, közel egy és háromnegyed órásra gyúlt műsor bővelkedett újdonságokban. A csapat pedig tovább kísérletezett. Merészen kevertek trance alapokat is a tangó mögé, sőt a fejbólogatós hip-hop ütemek sem voltak mindennapiak. Mindezt mindig úgy teszi a Gotan Project, hogy minden apró részlet a helyén van.
Nehéz mit mondani egy ilyen koncert után, hogy milyen is volt. Nem minden napi, különleges, élményszámba menő. Ritka, hogy egy magasan jegyzett zenekar még alkotó tevékenységének csúcsán mutatkozik be Magyarországon. Sőt, ha ilyen kimerítő, alázattal teli produkciót mutatnak be, megemeljük a kalapunkat, és reménykedünk benne, hogy még megadatik a szerencse, hogy még egyszer megcsodálhassuk őket.