előzetes [koncert] 2010. november 12. péntek 16:55
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrA jazz erős emberei: november 17-én mutatja be Aranylemez című albumát a Full Playback 2010. november 17. Trafó- Budapest
Talán nem tiszteletlenség pont a Full Playback negyvenes éveiben járó jazzistáival kapcsolatban a bort és a hordót emlegetni, és egy vonatkozó metaforával bejelenteni, hogy november 17-én, este a Trafóban megrendezésre kerülő lemezbemutató koncertjükön bizony azt az esszenciát verik csapra, ami a modern jazz változásaival, fejlődésével párhuzamosan forrt és érlelődött bennük. Főként a jazzrock, a funky és a fúziós zene ízei sejlenek fel az Aranylemez című album számaiban. A dob és basszus modern, feszes groove-jaira elinduló, színes harmóniák a műfaj összetett árnyalataira nyitnak kaleidoszkópot.
A zenekarvezető, Szappanos György az Aranylemezzel kapcsolatban úgy fogalmaz, hogy az akár kísérleti vállalkozásnak is tekinthető. Együtt tettünk kísérletet arra, hogy a nem jazz fanatikusok számára is fogyasztható összegzését adjuk mindazoknak a zenei élményeknek, amiket a jazz, a világzene és a rock műfajában tevékenykedve ezres nagyságrendben mérhető fellépéseink során külön-külön szereztünk, és megpróbáljuk bizonyítani, hogy ez a stílus nem marginális zene, hanem a populáris irányzatokon is átható motívumrendszer, amely - akár elfogadjuk, akár nem - alapvetően befolyásolja muzikális befogadásunkat. Negligálása tehát a kiadók és a médiatulajdonosok részéről teljes mértékben érthetetlen és értelmetlen.
A basszusgitáros szavait igazolja az a tény, hogy a más zenekarokban már országos, sőt európai hírnevet szerzett zenészekből alakult Full Playback az elmúlt években a zenés klubok egyre népszerűbb és keresettebb zenekarává vált. Annak köszönhetően tehát, hogy a számok a klubok közönségének igényei és az alkotók megalkuvást nem tűrő zenei ízlésének erőterében kristályosodtak ki, hallgatható és igényes jazz albummal gazdagodott a hazai kínálat.
Az Aranylemezen az elmúlt évtizedek jelentős jazz ikonjainak hagyatéka a Full Playback saját szerzeményeiben ötvöződik a zenekar egyedi stílusával up to date produkcióvá. Az anyag jelentősebb részét, erőteljes, dinamikus számok sora adja, amelyekben a virtuóz szólók nem öncélúak, hanem a lemez tudatosan megformált össz-zenekari hangzásokra épülő koncepcióját erősítik. A Szappanos kérlelhetetlen basszusjátéka és Banai rockos dobolása által megteremtett alap fölött - egészen különleges hangzásvilágot teremtve Csepregi Gyula szaxofonjának és Frankie Lato hegedűjének egymásba simuló, néhol ellenpontozó soundja lebeg.
A zongorista-zeneszerző, Kovács Gábor játékának talán az egyik legmarkánsabb megnyilvánulása a Father c. darab - arszpoétikusan tükrözve a szerző művészi ízlését - az édes és fájdalmas emlékezés belső filmjének zenéje, ahol a hang-képek az édesapa és a zenei atyák portréit elevenítik meg egy-egy pillanatra a reminiszcencia szerű futamok és a költői harmóniák által. A darab zongoraszólójának szépségét többek között az adja, hogy a zene örök voltát pont az improvizáció egyszeri és múlandó pillanataiban születő hangok hivatottak hirdetni. A játékosság és a felszabadultság nem csak az elektronikus, az akusztikus és vokális hangzások gazdag változatosságában, a sokszínű műfajválasztásban hallhatunk reggaet, latint, jazz-rockot, balladát testesül meg, de tükröződik a címválasztásokban is. A borítón olyan címeket olvashatunk, mint pl. Moon cash saloon (ejtsd munkásszállón), az Amyg-dala vagy a Chepp reggae.
A 17-i lemezbemutató után remélhetőleg ismét gyarapszik azoknak a száma, akik a Full Playback zenéjével kapcsolatban fogalmazzák meg heuréka élményüket: Nem tudtam, hogy ez jazz, de ha igenHiszen akkor én szeretem a jazzt!!