hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
film [film]  2010. szeptember 20. hétfő   12:37
nincsen hozzászólás

szerző: Toki
Élek és szeretek – a tolerancia visszavág
Corner Film

  A számtalan magunkról fenntartott és gondosan ápolgatott illúziók egyike, hogy toleránsak vagyunk. Toleránsak a faji, nemi, etnikai vagy szexuális megkülönböztetést illetően. Legalábbis így hisszük, egészen addig a pontig, amíg el nem megyünk a moziba, és meg nem nézzük, Álvaro Pastor és Antonio Naharro elgondolkodtató filmjét az Élek és szeretek-et.
  
  Eddig a spanyol filmekkel kapcsolatosan mindig Almodóvar és az ő szexuális devianciái (na tessék, megint csak egy intoleráns kifejezés) jutottak eszünkbe. De Pastor ás Naharro egy olyan témát dolgoznak fel, amely valljuk be a sajnálkozó és kissé iszonyodó tekinteteken kívül nagy általánosságban nem érinti meg túlságosan az embereket. Ez pedig a Down-kórosok mindennapi élete, vagy, a kérdéskört kitágítva, a fogyatékossággal küzdő emberek megítélése a mai társadalomban.
  
  A két filmes szerencsére volt annyira intelligens, hogy nem ügyetlenkedő, vicces, gyermeteg lényekként ábrázolja a Down-kórosokat, akik esetlenségük folytán válnak a néző számára szerethetővé, hanem olyan különös fizikai és mentális jegyekbe zárt embereknek, akik számára minden emberi érzés ugyanolyan fontos és lényeges, mint az átlag számára. Barátokat keresnek, szerelmesek lesznek, meg akarják tapasztalni, milyen szeretkezni azzal, akit szeretnek. És mindehhez persze adott egy olyan társadalom, amely a Down-kórosat önmaguktól is megvédendő gyermekeknek ítéli meg, akiknek nincsenek igényei effajta felnőtt érzésekre, csupán biológiai jelzéseiket tévesztik össze a valódi emóciókkal.
  
  A főhőst, Danielt alakító Pablo Pineda nemcsak remek alakításával nyerheti el a filmnézők elismerését, de azzal is, hogy Down-kórosként egyedülálló módon főszerepet tölt be a filmben, és olyan jól alakítja karakterét, hogy azt még a sokat próbált hollywoodi celebek is megirigyelhetnék. Fizikai eszköztára mind a főhősnek, mint az alkotóknak jóval korlátozottabb egy ilyen film esetében, mint a nagy, hollywoodi avatároknak és arcunkba terpeszkedő 3D-s melleknek, mégis, a film annak egésze alatt a székhez szögezi a nézőt. A betegség minden vonulata terítékre kerül, és nem mentes a szexuális felhangoktól sem, amit a moziban néhány néző a mozi elhagyásával nyugtázott. És valóban, akik a filmtől édes-aranyos kis mesét várnak egy ügyefogyott down-kóros fiúról, azok jobb, ha be sem teszik a lábukat erre a moziterembe. Itt nem a Down-kór a lényeg, hanem az ember, annak minden vágyával, esendőségével és érzésével együtt.
  
  Nem szabad megfeledkeznünk a Daniel szerelmét alakító Lola Duenasról sem, akit már számtalan nagysikerű spanyol alkotásban láthatott eddig is a közönség (A belső tenger, Volver, Melegkonyha). Ebben a filmben ő is a maximumot alakítja az esendő, lelkileg megtört Laura szerepében, és teljes természetességgel hozza a tőle elvárt karaktert.
  
  Miután kijöttünk a moziból, ahová mindent átható toleranciák teljes tudatában mentünk be, a pár perces hallgatás után beszélgetni kezdtünk. Beszélgettünk arról, hogy vajon el tudnák-e képzelni szerelmet egy Down-kórossal.A válasz egyértelmű nem volt. Más fogyatékosságok is szóba jöttek, és bizony a legtöbbnél a válasz kategorikus nem volt. Ez bennünket is megdöbbentettMiért ne? Miért nem? Miért vagyunk ilyen vakok, hogy nem látjuk az emberek mögött AZ embert? És lehet, hogy némi bűntudattal és szemlesütve sétáltunk tovább a Nagykörúton, de azt hiszem, mi sem bizonyítja jobban, hogy a film elérte célját.
  
  -Gabi-


Kulcsszavak:
  Élek és szeretek 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Élek és szeretek

Corner Film

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
Teljes a Szemrevaló Filmfesztivál programja
Hajdu Szabolcs trilógia maraton - Ernelláék, Kálmánék és az Indián
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 public image ltd    acuna    inception    exhumer    gájer bálint    coroner    silverstein    suhaid    sin of god    török ferenc    emily blunt    travolta    lovasi    nanny mcphee    fall out boy    delfines kaland    exhumer    war without end    heriot    gothica fesztivál    negarm    savage messiah    korzus    apey & the pea    lou reed  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!