hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
előzetes [koncert]  2010. április 2. péntek   11:55
nincsen hozzászólás

szerző: A38
The Sun Ra Arkestra (USA) under the Direction of Marshall Allen az A38-on
2010. április 11., vasárnap 20:00., A38 - Budapest

  Belépő elővételben: 3500 Ft, a koncert napján: 4200 Ft.
  
  Az országgyűlési választások (és nem mellékesen: a költészet napja) éjszakáján az a dzsesszbigband érkezik az A38 Hajóra, ami talán a legméltóbb arra, hogy a szabadságot és a költészetet egyszerre megjelenítse. A dzsessz egyik legnagyobb alakja, Sun Ra zenekara a mester halála után tizenhét évvel is aktívan koncertezik, és tartja életben az alapító atya szellemiségét. Az A38 Hajó büszkén mutatja be a tökéletes programot urnazárás utánra: a dzsessztörténet egyik legújítóbb szellemű és legelkötelezettebb bigbandje, a Sun Ra Arkestra először Magyarországon!
  
  Sun Ra a huszadik század egyik legnagyobb hatású dzsesszmuzsikusa, akinek nem is annyira játékstílusa vagy kompozíciói, sokkal inkább szemlélete és filozófiája befolyásolta mélyen a szabad improvizációs zene történetét. Saját zenekarát, a megdöbbentően stabil tagságú, bár az idők során különböző nevek alatt fellépő zenekarát, az Arkestrát még az ötevenes évek közepén alapította így nagy valószínűséggel a több mint fél évszázados Sun Ra Arkestra büszkélkedhet a legrégebben létező bigband címével.
  
  Sun Ra, a Szaturnuszon járt ember, aki 1914-ben született Herman Poole Blount néven, egyszerre volt zenekarvezető, zongorista-billentyűs, zeneszerző, filozófus és költő egy igazi reneszánsz ember. Pontosabban nem is ember legalábbis önnön sajátos filozófiai rendszere, egyszemélyes vallása és világnézete szerint. Afrofuturista filozófiájának központi eleme volt egy különös, Szaturnuszról származó, nem emberi angyalfaj, amellyel találkozott, illetve amelyhez ő maga is tartozik. A harmincas évektől fokozatosan kiépülő, elsősorban költői képekben és leginkább Sun Ra elkötelezetten pacifista és individualista szemléletében megnyilvánuló rendszer mély hatást gyakorolt a II. világháború utáni afroamerikai értelmiségre és polgárjogi mozgalmakra.
  
  Sun Ra, aki Malcolm X és Muhammad Ali hatására 1952-ben végleg felvette ezt a nevet, eldobva régi rabszolganevét, azonban nem politikus volt, hanem elsősorban zenész. Mély benyomást gyakorolt rá a háború utáni Chicago kavargó dzsessz- és egyáltalán: kulturális élete, a korabeli art deco építészettől a fekete mozgalmakig. Páratlanul eklektikus, mégis következetes filozófiájában és zenéjében ekkortól kezdtek ötvöződni a bebop, a szving elemei egyfajta sci-fi világgal, archaikus egyiptomi motívumokkal, avantgárddal, a szárba szökkenő free jazzel, populáris slágerekkel, és mindezek után bármilyen meglepő, de jó adag humorral és iróniával. Sun Ra az elsők közé tartozott, akik az akusztikus bigband-hangzást elektronikus megszólalással ötvözték, és az egyik leglelkesebb használója volt az analóg szintetizátoroknak.
  
  Voltaképpen ez az eklektikus szabadság a Sun Ra Arkestra lényege. Egyszerre minden szent és semmi sem az Sun Ra zenéje gátlástalanul bekebelez mindent, legyen az rádióból szóló blődli vagy klasszikus bécsi szimfónia, John Barry-s kémfilmzene vagy fáraójelmez, pszichedélia, szárnyaló bebop és kabarétréfa. Ez az eklektika erősödött fel és vált radikálissá a hatvanas években, amikor az Arkestra New York-ban újjáalakult. Bár a sajátos kommunában élő zenekar eleinte nagyon nehezen talált bemutatkozási lehetőséget, szinte egy pillanat alatt meghódította a helyi avantgárd közönséget, Dizzy Gillespie és Thelonious Monk a legnagyobb elismerés hangján szólt róla.
  
  Az igazi elismerést 1968, a hippimozgalmak, a pszichedélia és az ezotéria iránti érdeklődés hozta meg a Sun Ra Arkestrának. A bigband, a logisztikai nehézségek ellenére egyre többet turnézott, és eljutott Európába is, ahol az amerikainál értőbb közönségre talált. A hetvenes évektől az excentrikus filozófiájú és viselkedésű, karizmatikus zenekarvezető kulcsfigurája lett a New York-i avantgárdnak és neoavantgárdnak, Sun Ra egyaránt szívesen látott fellépő- és művészvendég volt Halász Péter Squat Színházának, Andy Warhol Factoryjének, és egyként rajongott érte Debbie Harry, John Cale és John Lurie vagy később a Sonic Youth kollektívája.
  
  Nehéz túlbecsülni Sun Ra hatását: Miles Davistól a kortárs posztrockig, a New York-i avantgárdtól a hollywoodi zeneszerzőkig mindenkinél felfedezhetők nyomai. Az elsők között használt Hammondot, Minimoogot, belekóstolt a fúziós dzsesszrockba-dzsesszfunkba, elévülhetetlen érdemeket szerzett a szabad improvizációs zene népszerűsítésében, komoly szerepe volt a polgárjogi mozgalmak kulturális megerősítésében, játszott Coltrane-nel, Arche Shepp-pel, Don Cherryvel, Lester Bowie-val. Talán a dzsessztörténet legkülönösebb és legsajátosabb pályafutása az övé.
  
  1993-as halála óta legközelebbi munkatársa, az idén 86. születésnapját ünneplő Marshall Allen vezeti a zenekart, amelyben elvétve találhatunk hatvan éven aluli ifjakat. Szabadság, költészet, dzsessz ez a Sun Ra Arkestra, amely először lép fel Magyarországon.
  
  A zenekar tagjai:
  Marshall Allen: altszaxofon, fuvola
  Charles Davis: baritonszaxofon
  Art Jenkins: vokál, ütősök
  Michael Ray: trombita, vokál
  John Ore: bőgő
  Fred Adams: trombita
  Knoel Scott: altszaxofon
  Vincent Chancey: kürt
  Cecil Brooks: trombita
  Danny Thompson: szaxofonok, fuvola
  Rey Scott: baritonszaxofon
  Dave Davis: harsona
  Elson Nascimento: ütősök
  D. Hotep: gitár
  Yahja Abdul-Majid: tenorszaxofon
  Farid Abdul-Bari Barron: zongora
  Wayne Anthony-Smith: dob



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

A38

Last.fm

 kapcsolódó helyszín: 

A38 Hajó - Budapest

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
Dark Tranquillity + Moonspell a Barba Negra-ban
Michael Jackson életműve Győrben elevenedik meg- Különleges koncert és kiállítás az Audi Arénában
Jubileumi turnén érkezik a 40 éves Helloween!
Érkezik a Dead Daisies: őrült rock bulit ígérnek, Alice Cooper lányával és Mike Tramppel érkeznek a Barba Negrába
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 the moog    vono box    xentrix    Éli könyve    velvet seal    vam design center    crusted    való világ    eleine    bleeding through    warren riker    teen years afters    mole listenig pearls    liszt ferenc    ocean eyes    sőrés zsolt    ben barnes    hernádi judit    velvet revorver    kettős tamás és a vadszamarak    redneck zömbiez    a38    emily browning    herbaliser    trafó  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!