szerző: PjotrMr Con and the Bioneers Brave New World Orchestra
Az Európa Kiadó a nyolcvanas évek hazai rockzenéjének legizgalmasabb fejezeteinek egyikét írta. Két „szamizdat-album”, a „Love ´82” és a „Jó lesz ´84” után a „Popzene”, illetve a „Szavazz rám” c. bakeliteket a Hungaroton adta ki,majd a „Love ´92 - itt kísértünk” következett az EMI - Quint-nél. Ezután jöttek a Bahia-évek. „.és mindig csak képeket” a címe az összefoglaló jellegű, 1994-ben felvett dupla koncertlemeznek. A két korai hanganyag, olyan számok jelenidejű felvételeivel, mint az „Európa kiadó”, a „Mocskos idők”, a „Várna”, a „Szabadíts meg”, az „Igazi hős” és sok másik, a kilencvenes évek végén került legális kiadásra. Időközben egy korai koncertfelvétel (Zichy kastély - 1986) is megjelent. Menyhárt Jenő emellett - a teljesség igénye nélkül - tagja volt a klasszikus, hangszalagra dolgozó Trabant együttesnek, egy darabig gitározott az Ági és Fiúkban, duó-lemezt készített Másik Jánossal (az Európa Kiadó meghatározó jelentőségű billentyűsével), satöbbi. Amilyen száraz ez így leírva, olyan élő tagja volt ő a budapesti zenei színtérnek, amíg el nem költözött. A rockzenei karizma magyar (k-európai) letéteményesei, megszokhattuk, nem úgy mennek el, mint Hendrix, Joplin, Morrison. Hanem elköltöznek. Ez a jelenség, még ha 1989 után át is alakult, ma sem egyenl? azzal, mint amikor teszem azt Lennon Londonból New York-ba tette át magát.
Hogy mi történt Menyhárttal New York City-ben 1995 (94?) óta, az legyen az ő magánügye. Nehéz lett volna elképzelni, hogy felhagy a zenéléssel. És lőn: abban a városban, ahol több tízezer muzsikus próbálkozik elkapni a lényeget, megszületett a Mr Con. and the Bioneers Brave New World Orchestra, egy olyan férfi vezetésével, akit ott első megközelítésben maximum egy „első osztályú vidéki srác.” Milyen stílus ez? Fogadjuk el, amit a Consultant mond: nincs stílusa. Maga a stílus. (Vö: „Én vagyok a hír”.)
A zenekar nevében a „Bioneers” szó magáért beszél: a „pioneer” és a „biology” találkozásában fogant. Tükrözi Mr Con. , - a történet főhőse - érdeklődését a a biotech jelenlegi állása és lehetőségei irányában. A „Brave New World” a közismert Aldous Huxley-regényre utal. Az „Orchestra” mintegy szembenállást jelent a rock szűk hagyományaival, egy tágabb értelemben vett zenélés értelmében. A „String reality” az einsteini alapokon álló természettudányszemlélet alapfogalma, részletesebb kifejtése meghaladja ezen lehetőségeinket. A lemez - meglepő vagy sem - szervesen illeszkedik az évtizedek óta bontakozó Menyhárt-mitológiának, amelynek egyik sarkköve Stanley Kubrick „2001 - Űrodüszeia” című filmje. A konkrétumok meghaladják ugyan ennek a beharangozónak a lehetőségeit, mégsem hiszem, hogy csak esztétákra tartozik. A magyar hallgató valószínűleg először azt hallja meg ebben az anyagban, ami ismerős neki, lehet, hogy számára ismerős ikonokra fogja emlékeztetni (Lou Reed nem volna meglepő). Aztán jön a hegedű, jön a techno-alap, és feltárul az egykori Menyhárt Jenő jelenlegi világa, röppen tovább a nyílvessző, amit láttunk elindulni.
Egy dolog még: a csoport tagjai. Mr Con. /gitár, ének/, Enion Pelta /hegedű/ , Saunder Jurriaans /basszus hangszerek/. A CD-n (amely a Bahia gondozásában a magyarországi bemutatkozás alkalmából jelent meg) a zenekart két dobos, az évekig Harry Belafonte dobosaként dolgozó Sipho Kunene és a New York-i avantgarde zene világában jól ismert Frank Marino egészítette ki, a Pepsi Szigeten élőben pedig a doboknál Andrew Frawley-t láthattuk.