hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
előadók   2005. február 11. péntek   11:10
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Quimby


  A Pentele nevű faluból növesztett iparváros (Dunaújváros) már rég nem viseli Sztálin nevét, ám még korántsem rendelkezik országos hírű futballcsapattal, amikor néhány helyi gimnazista Október néven feldolgozásokat játszó zenekart alapít. A Kiss testvérek (Tibor és Endre) köré épülő együttes a suli végeztével hamvába hal, hogy aztán az egykori tagok némelyikének útjai néhány évre rá budapesti albérletekben keresztezzék egymást. 1991. Megalakul a Quimby. A tagság szolid fluktuációja és számos pesti kocsmakoncert után 1993-ra összeáll az a hatos (Kiss Tibor - ének, gitár, Kiss Endre - gitár, Varga Líviusz - ütőhangszerek, vokál, Molnár Tamás - szaxofon, Mikuli Ferenc - basszusgitár, Medve Ákos - dob), amely rögzíti az angol nyelven éneklő zenekar első anyagát, amely kazettán jelenik meg és melynek címe Sip Of Story, azaz, Egy korty történet. Akik akkoriban hallották a Quimby egyre sűrűsödő koncertjeinek némelyikét, azoknak a dalok hallatán - a kortárs rokonlelkek mellett - a két világháború közötti sanzonok és kabarék vagy Berthold Brecht dalainak világa ugorhatott be.
  
  A Sip Of Story megjelenése után egy évvel a zenekar - mely ekkor már az egyik legsikeresebb budapesti klubbanda - tagcserére kényszerül: az idősebbik Kiss-tesó, Endre távozik, a helyére azonban nem egy új gitáros, hanem egy fiatal, balatonfüredi születésű billentyűs, Balanyi Szilárd kerül. A zenekar 1995-ben ebben az új felállásban, (a legendás Főnix stúdióban) rögzíti új albumát, a Jerry Can Dance című lemezt, mely a Sip of Story-val ellentétben már CD-n, viszont magánkiadásban jelenik meg. A még ugyancsak angol nyelvű Jerry Can Dance már tartalmazza a Quimby-re mai napig is (persze újabb és újabb mutációkban) jellemző stílusjegyek egy szeletét - erős hangulatú, sanzonos, epikus hangvételű dalok, expresszív zenei világ és előadásmód. 1995-ben a Quimby koncertjei már eseményszámba mennek, ám az év őszén a zenekar két kulcsembere, Kiss Tibor és Varga
  
  Líviusz New Yorkba utazik friss levegőt szippantani. Három hónapot töltenek New Yorkban, aztán hazajönnek és a zenekar e rövid pauza után dönt úgy, hogy a továbbiakban magyar nyelvű dalokat ír. 1996 nyarán készül el a Quimby új lemezanyaga, a Majom-tangó, mely túlnyomórészt magyar nyelvű számokat, mellettük pedig 3 angol nyelvű dalt tartalmaz, ráadásul nem csak nyelvileg vegyes, hanem stílusában is enyhén eklektikus - van minden: a Quimbytől megszokott sanzonos-epikus világra mindenféle népzenék, főként a roma- és a latinos-folkmuzsika, aztán a reggae meg a pszichedélia hatása mászik rá, amúgy megtermékenyítőleg. A Majom-tangó a Quimby életének új kezdete, amely megváltoztatva megőrzi az angol nyelvű Quimby dolgait, ám, amely már közvetlen előzménye a zenekar mai kiforrott saját hangjának.
  
  Az, hogy a Quimby a Majom-tangóval magyar nyelven éneklő zenekarrá változik át, ugrásszerűen növeli a lemezkészítés előtti időszak óta immár Gerdesits Ferenc dobossal felálló együttes ismertségét és népszerűségét. A zenekar ekkor már megkerülhetetlen jelenség az alternatívnak nevezett színtéren, ám Quimbyt igazából az 1997 decemberében megjelenő Diligramm teszi, ha úgy tetszik, ennek a színtérnek egyik igazán fontos zenekarává. A Diligramm már egy beérett zenekar egységes munkája. A Majom-tangón némileg redundáns és túlszimbolizált szövegvilág letisztul, a dalok zenei világa színesedik, a zenekar tulajdonképpen megtalálja saját hangját. A lemezt egy jól sikerült videóklip/sláger, a Hol volt, hol nem volt vezeti be és egy ugyancsak emlékezetes lemezbemutató-koncert avatja fel. A Quimby boldogan él és nem hogy nem hal meg, hanem egyre sikeresebb koncerteket ad egyre több ember előtt, ráadásul 1998 tavaszán a magyar zenei szakma - láss csodát - a Diligrammot az év albumává választja. Nem is csoda, hogy az együttes új albumát, az 1999 novemberében megjelenő Ékszerelmére című albumot már komoly várakozás előzi meg. Bár a lemez elkészülte némileg kalandos, hiszen az új dalok ötleteit tartalmazó próbatermi kazettát Líviusz valamikor az év elején a 4-es/6-os villamoson utaztában elveszti, nem is történik tévedés, sőt. Ha az előző Quimby-albumról azt mondtuk, hogy beérett és egységes, akkor az Ékszerelmére sekély humorral azt mondhatnánk, hogy még beérettebb és még egységesebb; mindenesetre az biztos, hogy az új Quimby-lemez simán üt, mint az ipari áram. A zene szigorú és játékos, egységes és kalandozó, földhöz ragadt és elszállt, tradicionalista, s miközben a zenekar bátran nyúl a modern elektronika eszközeihez, a szövegek kegyetlenek és ironikusak, történetek vannak és verbális pszichedélia van, a mesélő az ördög magyar hangja miközben köribé gyűlnek a méreten aluli angyalok. Az Ékszerelmére-album megjelenése után a zenekar megválik Molnár Tamás szaxofonostól, megüresedett helyére pedig hosszas keresgélés után az egykori Andersen együttesben muzsikáló Kárpáti József trombitás/billentyűs érkezik. A zenekar már ebben a felállásban lép fel 2000. augusztus 9-én a PepsiSziget 2000 nagyszínpadán. A zenekar a 2001-es tervei között szerepel egy élő koncertlemez, illetve remixlemez megjelentetése tavasszal.


Kulcsszavak:
  Quimby 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Quimby

 kapcsolódó cikkek: 

Quimby a Budapest Parkban

Malterosfiú, eskető pap, borász, teknősmedence-takarító, piackutató – szinte nincs olyan szakma, amit nem próbáltak ki a Quimby tagjai

A Quimby és a Valmar is megtáncoltat a Plázs utolsó előtti hétvégéjén

Szlovák együttes dolgozta fel a Quimby - Most múlik pontosan dalát

Quimby – Most múlik pontosan – a’cappella verzióban – a For You előadásában
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Bemutatkozik a HCKRY (Hickory) zenekar
Animációs klipet készített a Red One House
Mínuszegy
CORVILLE
Skulld
Dawnstar
Vogon Ultramarines
Gutting Revue
The Immigrants
Art of Haven
Piglet´s Suicide
 kapcsolódó fotók: 

Quimby - 2005. június 12., Xtreme Sportsziget 2005

Quimby - 2005. december 22. Petőfi Csarnok
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 tilos az Á    guns n’ roses    30 y    how to train your dragon    vittula    a nyugtalanság kor    natasha shneider    orient fall    moulin rose    jeff scott soto    takács tamás band    csemer boglárka    emilrulez    the amazing spider-man    mundruczó    slaughter at the engagement party    sorbon sexual    wolf shaped clouds    ankh    hernádi judit    falco    fuwdo    egek ura    civil sziget    abbie cornish  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!