magazin [kiállítás] 2009. december 23. szerda 16:20
nincsen hozzászólás
szerző: Pjotr150 éves a Märklin modellvasút kiállítás 2009 december 3.- 2010 január 24., Közlekedési Múzeum - Budapest
A kiállítás kb. 300 db játékvasút modellt mutat be vitrinekben és három működő terepasztalon a Märklin különböző korszakaiból. A modellek zömében a múzeum vasúti gyűjteményéből származnak, de magángyűjtők is bemutatják féltve őrzött darabjaikat.
A világ talán legjellegzetesebb játéka a sínen futó kisvasút, mely nemzedékeken keresztül ott volt majdnem minden fiú polcán. A játék szót a Märklin cég tette idézőjelbe, hiszen a fennállása óta eltelt 150 év alatt olyan értékes darabok kerültek ki az üzeméből amelyeket már sokkal inkább a felnőttek vásároltak saját szórakoztatásukra, vagy gyűjtőszenvedélyük kielégítésére.
A kiállításon1920-as évektől 1954-ig szinte az összes klasszikus 0-ás nyomtávú mozdony és vasúti kocsi bemutatásra kerül. A kiállítás kiemelkedő darabjai között látható az első Märklinmozdony, az 1890-es Gólyaláb, a Krokodil, mely a svájci vasút világhírű villanymozdony modellje, valamint a Commodore Vanderbilt, az amerikai áramvonalas korszak képviselője. A kiállításon látható még az első állomásépület makett az 1900-as évek elejéről.
Magyar vonatkozású modell a NOHAB mozdony (a MÁV M61-es mozdonya), melyen látható az összes felirat és táblácska, de valósághű motorhangot, a légtartály feltöltésének hangját és a híres NOHAB mozdonykürtöt is képes produkálni. A másik magyar mozdony a MÁV Taurus, mely szintén hanggal és fényhatásokkal felszerelt, és motorja ugyanúgy rövidre zárt forgóáramú aszinkron rendszerű, mint a 86 tonnás eredeti óriásé. A kiállítás kiemelt érdekessége az utolsó Rheingold express (Rajna kincse express) modellje a szokásos H0 (1:87) méretarányban, és a világon sorozatban gyártott legkisebb Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is.
Kevésbé köztudott, hogy az 1930-as években 1:16 méretarányú személy- és áruszállító autó modelleket is építettek. Az eredeti gumikerekes, óraműves autók világítása működött, kormányozhatók voltak és rugózásuk, differenciálművük is megfelelt az eredetinek. Az egyik autó tetején a csomagtartóban elhelyezték a Märklin első mozdonyának kicsinyített mását.
A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben a Stuttgart közelében fekvő Göppingenben, ahol kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat. 1890-ben került ki a gyárból az első mozdony, a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell, mely nevét a magas, piros kerekeiről kapta, és hamarosan elkészítették az első szabványos nyomtávú modellvasút rendszereket. Valószínűleg akkor még nem sejtették, hogy vonataik világhíressé teszik a céget, hála a vasút lebilincselő világa által rabul ejtett érdeklődőknek. Szerencsére hamar felismerték a lehetőségeket és évről évre újabb aprólékos gonddal kimunkált, élethű termékeket dobtak piacra. Már az 1900-as évek elején megjelentek a kínálatban a villanyárammal hajtott modellek. 1954-ig gyártották a fémlemezből készült 0-ás és nagyobb méretarányú játék modellvasutakat, melyek mára a gyűjtők legkeresettebb kincsei lettek. 1954-től a vonatjaik a modern korhoz igazodnak. Napjainkban a digitális technika következtében a gőzösök pöfögnek és minden üzemeltetésük során előforduló hangot produkálnak. Reflektoraikban LED lámpa világít. A mozdonyok homlokvilágítása a dízel és villanykorszakban több reflektorból, rövid és hosszú fényekből áll. Ezeket a számítógépes digitális vezérléssel a valóságnak megfelelően lehet több fokozatba kapcsolni. A Märklin múzeumába évente ma is zarándokolnak lelkes gyűjtők és kíváncsi látogatók, hogy megvásárolják, vagy csak megcsodálják az egészen különleges, ritka modelleket.