hosting: Hunet
r36
  cikkekfotók        
film [film]  2009. december 16. szerda   14:31
nincsen hozzászólás

szerző: Sőrés Zsolt
Chac: Az Esőisten - Láthatatlan Filmek Klubja Extra ami az eddigi sorozatokból kimaradt
2009. december 17. 18:00. Ludwig Múzeum - Budapest

  Belépő: 600 Ft
  
  Chac: Az Esőisten
  Chac: Dios De La Iluvia

  Címváltozat: Chac: The Rain God (USA)
  Színes mexikói-panamai film, 1974
  Tzeltal nyelven és maja dialektusokban, angol felirattal
  Vetítési idő: 95 perc
  Aspect ratio: 1:1:85 - szélesvásznú
  Hang: mono
  
  Stáb:
  
  Produkció: Cientifilm Aurora
  Producer, rendező, író: Rolando Klein
  Zene: Victor Fozado, Elisabeth Waldo
  Operatőr: Álex Phillips Jr., William Kaplan Jr.
  Vágó: Harry Keramidas
  Rendezőasszisztens: Mario Cisneros
  Művészeti vezető: Jesús Durán
  Executive producer: Luis García de León
  Hang: William Kaplan Jr.
  
  Szereplők:
  
  A Jós - Pablo Canché Balam
  Cacique - Alonzo Méndez Ton
  A Néma fiú - Sebastián Santis
  Az Apa - Pedro Tiez
  
  valamint
  
  Antonio Castellanos
  Antonio Osil
  Alonso Puj
  Antonio Ton
  és Tzeltal falu lakói (Tenejapa, Chiapas, Mexikó)
  
  Chac: Az Esőisten (1974)
  
  ”I made the film with a lot of love. I came out of it with a lot of
  guilt.” (Rolando Klein)
  
  Az 1942. július 16-án a chilei Santiagóban felső-középosztálybeli családban született, magyar nagyszülőkkel büszkélkedhető független rendező Rolando Klein egyetlen filmje, a Chac: Dios De La Iluvia (Chac: Az Esőisten) hasonlóan Werner Herzog Aguirre, Der Zorn Gottes (Aguirre, Isten Haragja /1972/) vagy Alejandro Jodorowsky The Holy Mountain (A Szent Hegy /1973/) című műveihez, a spirituális-szimbolikus út filmje, amelynek alapjául a maja-kicse indiánok szent könyve, a Popol Vuh szolgált. A film, amely a forgalmazó csődje miatt tűnt el évtizedekre, s amely az El Topo (A Vakond /1971/) mellett a kor legnézettebb mexikói kultuszfilmje volt, a Jodorowskyra emlékeztető vallásos szimbolika mellett tiszteletadás Akira Kuroszavának is (olyannyira, hogy az egyik színészt a stáb Toshiro Mifunénak nevezte el). Az egyébként nem etnografikus (hanem a maja mitológiát allegorizáló) film szimbolizmusában és szürrealizmusában a maga különös és eredeti eszközeivel a keresztény kolonializáció hatását vizsgálja a tradicionális maja vallásra és életre. Miközben a mexikói maja faluban élők primitívnek tűnnek, az őslakosok nyakában hordott kereszt és mai korunk néha-néha felbukkanó tárgyai mutatják, hogy a modern civilizáció miként szabja meg „láthatatlanul” kikerülhetetlen útjukat a társadalomba. A film rémült falusi vezetője és a valódi áldozatra képes Jós közötti konfliktus a modern szkepticizmusnak és a múlt misztikus bölcsességének az ütköztetése is: hitetlenség, gonoszság, hataloméhség áll szemben a tiszta spiritualizmussal úgy, hogy a film utolsó jelenete váratlan és szokatlan mélységekig vezető fordulatot hoz.
  
  Valóban van divináció, kapcsolat a „felsőbb” világokkal vagy minden a maga rendje szerint működik úgy, hogy arra földi halandó nem lehet tényleges hatással? Mennyire archetipikusak a civilizációs-pszichológiai változások: a tradíciójával önmagát igazoló hit és évezredes tudás tisztaságának helyére mindig a hatalom akarása, mások manipulálása lép? Létezik-e olyan valódi alkimista tevékenység, amellyel mi tudjuk irányítani a világot (és nem pedig fordítva)?
  
  A film a két operatőr (Álex Phillips Jr. és William Kaplan Jr.) által létrehozott mágikus világával, mesteri, érzékeny képekben mutatja meg a dzsungel valódi hangulatát, organikus szépségét, amelyet a kijelölt maja út szigorú-klausztrofób vonala - az úté, amelyről tilos lelépni - keresztez. (Ez az út szó szerint a rituális maja óvatosság egyik terepe). A növényzet buja zöldjével szemben az aszály sújtotta falu kopott házai és a fekete ruhába öltözött őslakosok állnak; s míg a nyilvánvalóan zöld dzsungel gyarapszik, addig a falu szürke és sötét marad. Rolando Klein elhatározása, hogy igazi bennszülöttekre ossza a szerepeket professzionális színészek helyett, gondoskodott arról, hogy a film akkor is fenntartja a valószerűséget, amikor szürreális események történnek (mint abban a jelenetben, ahol egy bagoly hirtelen emberré, egy törpe pappá változik). Kleinnek, aki két évet töltött együtt a forgatás előtt a Chiapasban, Tenejapában lévő Tzeltal falu lakóival, a Popol Vuh-on
  (amelynek jelentése maja nyelven: „Gyékényen ülő indián bölcsek könyve”) alapuló forgatókönyv megírásába végül sikerült bevonnia az őslakosokat is, ezzel teremtve meg a Chac: Az Esőisten hiteles és egyedülálló atmoszféráját (hogy a film eredeti hangszereken megszólaltatott autentikus és kitűnő zenéjéről ne is beszéljünk!). A szereplők játéka hiteles és átélt; külön kiemelendő a főszereplő Pablo Canché Balam (A Jós felejthetetlen, karizmatikus szerepében), ill. Alonzo Méndez Ton (Cacique, a falusiak agresszív vezetője, aki elvesztette hitét az ősi rítusban) és Sebastián Santis (a „Néma gyermek”;, aki azért született így, hogy megtartsa isten titkait és aki szavakon túli, lelki kapcsolatba kerül a jóssal) lenyűgöző alakítása. A súlyos szárazsággal küzdő falu lakói kétségbeesésükben egy rejtélyes, „varázsvesszős” Jós segítségét kérik, hogy hozzon nekik esőt. A Jós, miközben beavatja őket az ősi rítusokba, a keresők csoportját csodákkal teli úton vezeti el a vizek anyjának a kútjához, amelynek vizét is fel kell használni ahhoz, hogy Chactól segítséget, esőt kérjenek egy maja szertartás keretében.
  A Chac: Az Esőisten a film mágiája: tiszta, különös és mindmáig aktuális, elfeledett remekmű a spirituális útról.
  
  ”Magic wins the day” Carlos Castaneda)
  
  A film információs vetítés keretében kerül bemutatásra.
  A filmet DVD-ről vetítik és a műsorváltoztatás jogát fenntartják!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
  hugh grant    butal assault    a.m.d.    blink-182    álomháború    random deeds    seventh void    backpackers’ spring    nine inch nails    exivious    bréma    che sudaka    foundation    oceanhoarse    absolved    tompos kátya    faster    kaiser chiefs    grain    kyuss    saint germain    mytra    superbutt    shrek 4    sahg  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!