beszámoló [koncert] 2009. augusztus 31. hétfő 10:34
nincsen hozzászólás
szerző: BarnaMisery Index, Hate Eternal, Psycroptic, Beneath The Massacre 2009. augusztus 10., Budapest, Diesel Club
Az év egyik legjobb felhozatalával büszkélkedő death metal klubkoncertjére nyáron került sor. Egy augusztusi időpont nem éppen a legideálisabb egy klub bulira, mert sokan épp a vízparton süttetik a hasukat, vagy egy fesztiválon tombolnak. Az igazi rajongók persze valahogy találnak időt és módot rá, hogy egy ilyen kiválónak ígérkező, 4 patinás névvel csábító koncerten részt vegyenek. Én is így tettem, és a Brutal Assault fesztivál után 2 nappal repetáztam a muzsikákból, ugyanis a cseh fesztiválon már mind a négy banda fellépését megtekintettem. Így nem számítottam nagy meglepetésekre, csak egy színvonalas programra, amit meg is kaptam.
A kapunyitás után nem sokkal bele is kezdett a koncertjébe a kanadai Beneath The Massacre. A technikás death metalban utazó zenészek már jártak idén hazánkban, méghozzá az áprilisi Thrash And Burn Tour keretében zúzták meg a Dürer kert hallgatóságát. Most is azt kaptuk, mint akkor, és mint amit a Brutal Assault fesztiválon: magas zenei tudással eljátszott, komplex témákkal felvértezett death metal muzsikát, némi deathcore hatással. A precíz, dinamikus, feszes játék most is magával ragadta az akkor még csak a klubba szállingózó közönséget. Kényelmesen, az első sorból figyelhettem az észbontó gitártémákat, amiket Christopher Bradley csalogatott elő hangszeréből. Christopher a gitárjára koncentrálva ontotta a virgákat, a színpadi zúzásban inkább Dennis Bradley basszer és a masszív, kigyúrt Elliot Desgagnés énekes jeleskedett. A hangzás sajnos nem volt teljesen tiszta, de így is nagy súllyal nehezedtek az ember vállára a breakdown-ok. A setlist a cseh fesztivál számlistájával volt átfedésben: a Dystopia-ról volt a Reign Of Terror, az Our Common Grave, a Condemned, a Never More, a Tharsis, és a Mechanics Of Dysfunction című első albumról a Modern Age Slavery és a The System´s Failure. Remek nyitás volt a Beneath The Massacre koncertje, szívesen látjuk őket máskor is!
Az ausztrál Psycroptic komplex death metal zenét játszik, és ők is megfordultak nálunk már idén. A februári The Black Dahlia Murder buli keretében láthattuk őket a Dürer kert színpadán egy energikus buli keretében. Ez a mostani fellépés még jobban sikerült: az erőteljes, tiszta hangzással megszólaló technikás dalok egyből megnyerték a hallgatóságot. Jason Peppiatt frontember most is mezítelen felsőtesttel vezényelte le a bulit, és teljes beleéléssel hörögte végig a szerzeményeket. Joe Haley élvezettel pengette a technikás gitártémákat, és testvére, Dave is dinamikusan ütötte a dobcájgot. Jason mellett Cameron Grant basszer volt még aktívabb a színpadi mozgásban, a Haley testvérek visszafogottabban muzsikáltak. A számok terén főleg az Ob(Servant) című tavalyi albumról mazsoláztak: hallhattuk a címadót, az A Calculated Effort-ot, a The Shifting Equilibrium-ot, a Horde In Devolution-t és a Blood Stained Lineage-et. Három régebbi dalt is játszottak, méghozzá a The Colour Of Sleep-et a The Scepter Of The Ancients-ről, valamint a The Isle Of Disenchantment címadóját és a The Sword Of Uncreation-t. A Psycroptic egy remek koncertbanda: ugyanolyan király fellépést adtak, mint a pár nappal azelőtti Brutal Assault fesztiválon.
Az az igazság, hogy a Hate Eternal nem a szívem csücske. Bár korábban még szerettem Erik Rutan káosz-death metal zenekarát, az utóbbi időben egyre kevésbé bírom meghallgatni a zenéjüket. Emelett élőben egyszer sem tudnak jól megszólalni, így már azt gondolom, náluk tényleg koncepció a disszonáns témákból építkező, kaotikus dalszerkesztés mellett a masszív, örvénylő kásába torkolló élő megszólalás. Ez természetesen most is így történt, és mindent eltemetett Jade Simonetto dobjainak kalapálása, valamint egy nagy gitármassza. Jade játékára persze nem lehetett panasz, egy zseni a srác, ahogy villámsebességgel üti a blastbeateket, és teszi hozzá a díszítéseket. Erik is kitűnő gitáros, de a hangszere által keltett zajokat nem igazán lehetett hallani. Sebaj, a gonosz, ördögi színpadi kiállása és grimaszai nagyon hatásosak. A másik gitáros, Shaune Kelley nem volt jelen, bár a januári bécsi koncerten tapasztaltak alapján nem nagyon hiányzott, mivel ott sem tett túl sokat hozzá a hangzásképhez. Persze sirámaim ellenére nem volt olyan rossz a koncert, a sok fanatikus rajongó nagy beleéléssel rázta a fejét az olyan dalokra, mint a King Of All Kings, a Powers That Be, a Behold Judas, az I, Monarch, a Bringer Of Storms, és a The Obscure Terror.
Végül a Baltimore-i Misery Index lépett a színpadra, akik fogós riffekkel is ellátott, zúzós death metal muzsikával koronázták meg az estét. Az ex-Dying Fetus-os Jason Netherton bandájának punk és hardcore elemekkel felvértezett death metalja tavaly már a harmadik nagylemezben manifesztálódott. A Traitors remekül sikerült mű, és ezen a koncerten is sok nóta hangzott el róla. A címadó mellett volt a We Never Come In Peace, a Theocracy, a Partisians Of Grief, a Ghosts Of Catalonia, az Occupation és a Ruling Class Cancelled. A régebbi lemezeket sem hanyagolták: a Discordia-ról játszották az Unmarked Graves-t, a Conquistadores-t és a Pandemican-t, valamint a Retaliate című első albumról a címadón kívül a The Great Depression hangzott el. Az EP-kről is kaptunk pár dalt a Manufacturing Greed és az Exception Of The Ruled képében. Tehát a jó számlista adott volt, és emellé (számomra meglepő módon) nagyon jól megdörrenő hangzás is társult. Így a Brutal Assault (és pár korábbi Misery Index koncert) silány hangzása után tényleg élmény volt hallani Jason-ékat, így kéne mindig megszólalniuk élőben! A színpadi produkcióval most sem volt gond, a deszkákat jól bemozogva aprítottak a maryland-i zenészek. Mark Kloeppel és a szép nagy szakállal büszkélkedő Sparky Voyles gitárosok nagy vehemenciával facsarták hangszereikből a riffeket, Adam Jarvis változatos dobjátékára pedig most sem lehetett panasz. Remek koncert volt, ahol a Misery Index számok végre minőségi megszólalással gyalulták földbe a közönséget.
Egy kiváló koncertestet hagyott ki az, aki távol maradt ettől a színvonalas fellépéseket kínáló rendezvénytől. Az sem lehetett kifogás, ha valaki már látta a zenekarokat a pár nappal azelőtti Brutal Assault-on, lévén a mostani produkciók szinte kivétel nélkül jobbak voltak a fesztiválos előadásoknál. Feszes, tömör koncerteket hallhattunk, még a főzenekar sem játszott 50 percnél többet. Ez a velős, kiváló teljesítményeket hozó koncertest az év egyik legjobb hazai klub koncertjét adta.