hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2009. április 10. péntek   10:21
nincsen hozzászólás

szerző: ma
Lordi, Fatal Smile, Brandon Ashley & The Silverbugs
2009. március 11., Petőfi Csarnok

  Szörnyek márpedig léteznek. Ennek értelmében van szörnyrock is, és e hírhedt szó hallatán minden valamirevaló földi halandó Oderus Urungusra és társaira, azaz a Gwar nem evilági teremtényeire asszociál, akik két évvel ezelőtt művértengerrel árasztották el a néhai Kultiplex fóliával kibélelt termét egyes rosszmájú megjegyzések szerint később miattuk kellett a földdel egyenlővé tenni a klubot. Műveltebbek Nivek Ogre és cEvin Key apokaliptikus vízióját, a felénk már több ízben is riogató Skinny Puppy nevű társulatot is rebesgetni szokták, és náluk már nyoma sincs fekete humornak. De van itt még valami...
  
  Tudnál szeretni egy szörnyembert? Mr. Lordi (rémísztő jelmeze nélkül csak Tomi Putaansuu), a finnországi Rovaniemi város szülötte nagyjából ezzel a kérdéssel indította be vérgőzös karrierjét: a Would You Love A Monsterman? videoklip a 2002-es Get Heavy debütáló lemez egyik fürge fülbemászóbogaraként egy szempillantás alatt beásta magát a rockzenei médiába.
  
  Hármat mondok, Lordi lesz belőle: Alice Cooper, Kiss, Twisted Sister. Azaz sláger sláger hátán, és még ha nem nem is annyi, mint a felsorolt neveknél, Lordi úr Rob Zombie-san gurgulázó hangja ellenére az esetek többségében van olyan frankó refrén, amely hallatán elnézzük a néhol inkább cikis, mint humoros szöveget (pl. az ördög egy lúzer, vagy harapd, mint egy bulldog). Ha pedig Alice horror show-jához hozzácsapjuk Kind Diamond és Lizzy Borden nagyis-baltás színpadi előadásait, akkor már a teátrális rémtetteket is elmondtuk. Tehát egyfelől Mr. Lordi semmi újat nem talált fel, másrészről viszont nem véletlenül nyerték meg az 51. Eurovíziós Dalfesztivált 2006-ban: jelenleg nincs sem szörnykonkurenciájuk, sem szörnypárjuk a slágeresebb horror rock palettán meg azért jók is azok poposan metalos dalok, illetve az egész koncepció.
  
  Hazudnék, ha azt állítanám, iszonyúan meglep, hogy nem találkozom szörnyjelmezbe öltözött rajongókkal a PeCsában, bár valójában fogalmam sincs, kik képezik a Lordi hallgatóságát rajtam kívül. A Brandon Ashley & The Silverbugs után érkezve alig, hogy beteszem a lábam a terembe, a kérdés rögtön átfogalmazódik bennem: kik szeretik a Fatal Smile-t? A svéd négyest látva minden kétség eloszlik: visszatért a glam metkó, és persze az összes kelléke, a vicces művésznevektől kezdve a hajlakkig. Igaz, ez nem újdonság, de Blade (ének), Y (gitár), Alx (basszusgitár) és Zteff (dob) láttán nehéz nem azt játszani, hogy párosítsuk őket Vince Neil, Mick Mars, Nikki Sixx, vagy Tommy Lee figurájához a Mötley Crüe-ből, netán Bret Michaels, CC DeVille, Bobby Dall, vagy Rikki Rockett karakteréhez a Poisonból. De ha az ember túlteszi magát a glamour sztereotípiákon továbbá elhiszi nekik, hogy állítólag nem is nagy Mötley-megszállottak akkor azért illik leszögezni, hogy a Fatal Smile nem egy elveszett brigád, tehát a csicsamicsák mellett a korrekt dalok is ott vannak.
  
  A Lordi esetében úgy érezheti magát az ember, mint egy fantomképek rajzolásában gyakorlott kőkemény Kiss fan a hetvenes években, aki azon töpreng, vajon hogy nézhetnek ki a maszk alatt. Nos, én hiába tudom a titkot, nem alszom nyugodtabban talán volnék inkább fejét vakaró kőkemény Kiss fan a hetvenes években. Így vagyok a látványos horror show-jukkal is: ötletes és profi, de sokszor az az érzésem, hogy a zene másodlagos, nem pedig egyenértékű a fergeteges színdarabbal. Nem beszélve arról, hogy picit túlértékelt a szörnybrigád, akárcsak néhány kollégájuk szintén Finnországból (pl. The 69 Eyes, Children Of Bodom, Nightwish, vagy a már kevésbé menő The Rasmus).
  
  Ahogy a Dr. Frankenstein bűzös műhelyét idéző show, úgy a dalok folyama is vérrel írt recept szerint alakul: az intro után Girls Go Chopping, They Only Come Out At Night, Raise Hell In Heaven, Bite It Like A Bulldog, Whos Your Daddy? A pirotechnika majdnem olyan bombasztikus, mint augusztus 20-án, a levegőben terjengő petárdaszag legyőzi az odaképzelt hullaparfümöt. Kész cirkusz (szörnyeket és cirkuszt a népnek!), ami itt folyik, pontosabban műbél és művér és az igazat megvallva jólesik a szemnek az efféle dögszagú parádé, miután a fül olykor-olykor hajlamos kikapcsolni a közepesebb tételeknél. Lélekben már felkészültem, hogy Lordi nagyúr megragad és a kínpadra vet, mint önkéntelenül önként jelentkező friss húst, de sehogy sem megy ki a fejemből, hogy egy lemezre vetítve bizony itt is akad annyi jól megírt középszerű dal, mint a Kissnél, tehát több, mint a Twisted Sister esetében.
  
  Rémálmunkból előlép a Blood Red Sandman, majd a Man Skin Boot, Haunted Town, Deadache, Bringing Back The Balls To Rock. A kislemezes Accept feldolgozást, a Midnight Movert sajnos mi sem kapjuk meg, de a szörnyen eltalált Monster Monster jön, lát és legyőz, mint annak idején lemezen hallgatva. Amen egy röpke Sweet Child O Mine gitártémázással nyitja meg a Dr. Sin Is In lebilincselő preparálós jelenetét: az orvosi köpenybe bújt Mr. Lordi egy kis satnya figurán kezd dolgozni egy boncasztalon. Jópofa, ahogy valamiféle trükk révén néha fel-felül az áldozat, de a főnök nyomban visszalöki (később a basszer OX is segít neki). Jól szórakozom, pláne amikor Lordi nagy étvággyal megkóstolja a páciens belsőségeit. A Missing Miss Charlene pedig még egy derekas lefejezéssel is kedveskedik nekünk.
  
  Jószívű szörnyek nem tűnnek el ráadás nélkül, és meglepő, de már meg sem lep: megérkezik a költői kérdés, azaz a Would You Love A Monsterman? című megasláger, amit természetesen a Devil Is A Loser követ. Végül a Hard Rock Hallelujah örömmámorával zárul Lordi mókatára, és mindenki elégedetten törölgeti szeméből a vércseppeket. Nos, nem vitás, a Lordi valóban szörnyen szórakoztató, és a látvány ellenére sem kell véresen komolyan venni, de a nyakamat tenném rá, hogy azért szívesebben veszítenénk el a fejünket a zenétől, mint a szemkápráztató horrortól.
  
  Szörnyek márpedig léteznek. A kérdés csupán az: tudnál szeretni egy szörnyembert?



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 26.
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
Esti Kornél a Budapest Parkban
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
  bourne    inferia    tirpunk    fővárosi nagycirkusz    scott glenn    secrets of the moon    katie holmes    living dead army    jack black    sodom    g.m.t.    roar    cataract    tobias sammet    a félszemű    sárkányvadászok    maeotis    aquincum    sub bass monster    the halo effect    fővárosi nagycirkusz    beszámolót erről    világveleje    georgie henley    nailed to obscurity  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!