előzetes [koncert] 2009. március 19. csütörtök 14:23
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrAfter Crying Korszerű komolyzene - Budapesti Tavaszi Fesztivál 2009.március 22. 20:00, vasárnap, Millenáris Teátrum - Budapest
Az After Crying együttes, a magyar zenei élet egyik legizgalmasabb csapata 1986-ban alakult. 22 év, 10 album és 1 koncert-DVD után már biztosan elmondható, hogy az After Crying önálló világa, különleges hangzása a nemzetközi zenei életben is elnyerte méltó helyét.
A zenekar tagjai a kezdetektől fogva tudatosan építették föl értékrendjüket, melyben az európai kultúra nagyjait tekintették és tekintik ma is legnagyobb példaképeiknek. A klasszikus zenében Bach, Beethoven, Bartók, a könnyű” műfajban pedig elsősorban az Emerson, Lake and Palmer és a King Crimson munkássága hatott a csapatra. Az irodalomban Shakespeare, Dosztojevszkij, Arany János, Karinthy Frigyes, József Attila, Weöres Sándor, a bölcseletben Arisztotelész, Aquinói Szent Tamás és Gilberth Keith Chesterton életműve alakította leginkább szemléletüket.
Az After Crying klasszikusan képzett alkotóinak művészi célkitűzése, hogy olyan alkotásokat hozzanak létre, amelyek a mai zenei köznyelv elemeit használják, tehát sokak számára érthetőek, és képesek komoly témákról mély tartalmat magas művészi igénnyel megfogalmazni. Egyfajta „korszerű komolyzene” ez, amely egyszerre kíván saját kora közönségének és az örökkévalóságnak szólni. A hangszerpark koncertváltozatban a klasszikus hangszerektől (cselló, trombita, zongora) a rockzene alaphangszerein keresztül a modern elektronikai eszközökig terjed. Számos nemzetközi elismerés mellett az After Crying 2004-ben eMeRTon-díjat is kapott.
A zenekar jelenlegi tagjai: Bátky Zoltán ének Egervári Gábor szövegek, koncerthang, fuvola Lengyel Zoltán zongora, szintetizátor Madai Zsolt dobok Pejtsik Péter cselló, basszusgitár Torma Ferenc gitár, szintetizátor Winkler Balázs trombita, szintetizátor
Előzmények - 1978-1986
Az After Crying meghatározó tagjai közül négyen, Egervári Gábor, Görgényi Tamás, Torma Ferenc és Vedres Csaba barátokként már a gimnáziumi évek alatt alakítottak együtteseket, és a művészet más területein is többféle produkcióval kísérleteztek együtt. Az After Crying szellemiségének lényege és alapgondolata tehát ebben a középiskolai korszakban fogant, már akkor rátaláltak arra az útra, amelyen ma is haladnak. Tudatosan építették föl értékrendjüket, melyben az európai kultúra nagyjait tekintik legnagyobb példaképeiknek. A zenében Bach, Beethoven, Bartók, az Emerson Lake and Palmer és a King Crimson együttes, az irodalomban, Shakespeare, Dosztojevszkij, Arany János, Karinthy Frigyes, József Attila, Weöres Sándor, a bölcseletben Arisztotelész, Aquinói Szent Tamás és Gilberth Keith Chesterton életműve hatott legerősebben felfogásukra középiskolás koruktól kezdve.
Megalakulás és az első évek - 1986-1990
Sok közös zenekar, kísérlet és tanulmány után 1986 őszén Vedres egy triót alakított Egervárival és a tehetséges ifjú csellistával, Pejtsik Péterrel. A triónak az After Crying (Sírás után) nevet adták és akusztikus kamaraegyüttesként kezdtek dolgozni. Ennek pusztán gyakorlati oka volt: a megfelelő elektromos eszközök hiánya. Miközben itthon még csak kis klubokban játszottak, már eljutottak Portugáliába, Angliába és Jeruzsálembe is, mindenütt különös, ünnepi hangulatot keltve közönségükben.
A föld fölött lebegve - 1990-1991
Új tagok érkeztek a zenekarba, és ekkor érkezett az első lemezszerződés is. Így született meg az első album, az Overground Music (Föld fölötti zene). Szakmai körökben nagy tetszést aratott, de megfelelő propaganda és terjesztés híján csak nagyon korlátozott számban jutott el a közönséghez. A kamarazenei hangszerelések mellett a rock továbbra is az After Crying egyik fontos forrása maradt, és amint alkalom nyílt rá, ezt igyekeztek is a közönség előtt bizonyítani. Az After Crying 1991-ben - Magyarországon először - bemutatta a King Crimson együttes Islands című lemezét a Petőfi Csarnokban. A koncert hatalmas siker volt.
Újabb albumok, újabb formációk - 1992-94
A második album, a Megalázottak és megszomorítottak új felállást és megújult hangzásvilágot hozott. Ismét négyen muzsikáltak a színpadon, a szövegeket ketten írták, és a keverőpult is elkezdett hangszerré változni. A második albumot a szakma ismét jól fogadta, a rajongók egy része azonban elpártolt, részben a komorabb hangulat, részben az elektromos hangszerek és a dob megjelenése miatt. Ebben az időszakban a zenekar gyakran játszott az Egyetemi Színpadon. Egyik ilyen koncerten jelen volt Böszörményi Gergely lemezboltos, aki az elsők között kezdte behozni Magyarországra a hallgatható kortárs zene albumait. Első hallásra beleszeretett az After Crying zenéjébe és nem sokkal később kiadta CD-n és kazettán a Overground Music-ot. Ezzel kezdetét vette egy azóta is tartó együttműködés, megszületett a Periferic Records. Ezzel párhuzamosan érkezett el a következő jelentős állomáshoz a zenekar, mikor bemutatta az első King Crimson albumot a BS-ben, több mint 3500 néző előtt, hatalmas sikerrel. A közönség lassan kezdte megszokni, hogy ez a zenakar kaméleonként változik akár koncertről koncertre is: hol kvartettként, hol 15 fős kamarazenekarként, hol elektromos gitárral és dobfelszereléssel dübörgő rockbandaként lép fel, és néha egy koncerten belül teszi mindezt.
A sikerek mellett továbbra is jelen volt az állandó probléma, a támogatás, a megfelelő propaganda és koncertszervezés hiánya, 1994-ben Vedres Csaba bejelentette, hogy megválik a zenekartól, a többiek azonban a folytatás mellett döntöttek. Vedres Csaba egy utolsó albummal akart elköszönni, így készült el a Föld és ég, melynek érdekessége lett, hogy a zenekar más tagjainak szerzeményei is rákerültek, valamint néhány a középiskolai évekből származó kompozíció is.
A mélységből fölfelé - 1995-96
A Vedres Csaba nélküli első év főként a kísérletezés, útkeresés jegyében telt. A kezdeti nehézségek után 1996-ban jelent meg a De Profundis című negyedik, és egyben első Vedres nélkül készített albumuk. Miközben szerves folytatása volt az After Crying hagyományainak, teljesen új hangzásokat, eszközöket és megközelítéseket mutatott fel mind a zenében, mind a szövegekben. Ez az album 1997 novemberében a hónap CD-je lett az olasz Cranium Musicnál, és az After Crying lemezei ekkor indultak világhódító útjukra. A külföldi progresszív szaksajtó hamar felfigyelt mind az új, mint a régi After Crying albumokra, és közben Magyarországon is megmozdult valami. Két év alatt több mint 200 perc új anyagot vettek fel, tízéves születésnapjuk alkalmából dupla albumot adtak ki, melyen régi, új és addig kiadatlan felvételek hallhatók, valamint egy, a Magyar Rádió által rögzített 1991-es koncertfelvétel.
Régi álmok beteljesedése - 1997
1997 fontos év a zenekar történetében, hiszen az új album munkálatai során először nyílt alkalmuk megvalósítani azokat a komplex hangzásokat, melyeket a kezdetek kezdetén megálmodtak. Az After Criyng „6” szintén nagy sikereket hozott az együttesnek, főképp a külföldi progresszív magazinokban. Ezen a lemezen sokkal erősebben érvényesülnek a rockzenei elemek és elektronikus hangzások, mint a korábbi albumokon, ugyanakkor megtalálhatók a bensőséges kamarazenei hangszerelések is. Az év másik fontos eseménye volt, mikor a stúdiófelvételek előtt 1997 augusztusában felejthetetlen koncertet adtak a Budapesti Nyugati Kapu fesztiválon, ahol John Wettonnal (UK, King Crimson, ASIA) közösen adták elő a King Crimson egyik halhatatlan kompozícióját, a Starless-t. Ezzel ismét egy kamaszkori álom vált valóra.
Megnyílik a világ - 1998-1999
A De Profundis és a 6-os album megnyitotta az After Crying előtt az utat a világ progresszív zenei élmezőnyébe. Ehhez új tagokkal új koncertfelállást hoztak létre, amivel az első külföldi meghívás alkalmával a franciaországi ProgLive fesztivál nagy meglepetése és fénypontja lettek 1998 nyarán. Nem sokkal később ugyanilyen sikert értek el 1999 márciusában a mexikói BajaProg fesztiválon is, amelynek utána minden évben az After Crying volt a fő fellépője. A Highland magazin szakértői 1998 legjobb együttesének az After Crying-ot választották.
1998 őszén megjelentettek egy válogatás albumot. Az Almost Pure Instrumental című album egy sorozat első darabja, mely a zenekar különböző arcait igyekszik bemutatni. 2000-ben folytatódtak a hazai is nemzetközi koncertsikerek. Az év elején a Progvisions című spanyol magazin szavazásán a kilencvenes évek legjobb progresszív együttesének az After Cryingot, legjobb stúdióalbumának pedig a De Profundist választották, és időközben megjelent a „Struggle for Life” című koncertalbum dupla változata is.
A sikerek folytatódnak - 2000-2001 Az After Crying pályafutásának egyik mérföldköve lett a 2000. október 2-i szimfonikus koncert a Zeneakadémián, ahol 33 közreműködő zenésszel lépett fel az együttes. Megint egy régi-régi álom vált valóra. Az elmúlt tíz év terméséből összeállított műsorban modern szimfonikus és kamarazenei hangszerelésben szólaltak meg a kompozíciók, köztük számos olyan, mely az utóbbi években nem volt hallható élőben. Az After Crying végre meghódította az őt megillető helyet, a mindenkori kortárs művészi zene szentélyét is. Bár a koncertről csak ún. „kalózfelvételek” készültek, az együttes tagjai úgy döntöttek, hogy egy csaknem egy órás válogatást kiadnak az anyagból. Ez az album Bootleg Symphony - Koncertszimfónia címen meg is jelent 2001 júniusában.
Hat év után új stúdiólemez 2003 Az utoljára megjelent válogatáslemezen még szerepelt Légrádi Gábor énekes, de már nem volt tagja a zenekarnak. Az új énekes Bátky Zoltán a Stonehenge frontembere, és már vele készül el hosszú várakozás után az együttes új stúdiólemeze, az After Crying Show. Markáns, magasabb tartományokban mozgó hangja tökéletesen illeszkedik a XXI. századi After Crying világához. A szerzemények jelentős része instrumentális, az énekes tételek angol nyelvűek. Néhány hosszabb-rövidebb pillanat erejéig felcsendül Dvorák 9. szimfóniájának Új Világ tétele, Ravel Boleroja, a King Crimson Easy Money-ja. Az album néhol a Megalázottak és megszomorítottak melankólikus világát idézi, vagy épp a De Profundis-t. A Show monumentális és eget rengető, beleremeg a test és a lélek; olykor felemelő, olykor nyomasztó, világvégi hangulatot áraszt. A zenekar tagjai létrehozták az Emberek hálóját, vagyis a HUMANET közösséget, valamint szellemiterror-elhárító szervezetét, a Csontbrigádot. Az alakulat elkötelezte magát az emberi kultúra és művészet önerős működtetése mellett a nagytőke és a reklámmédia teljes kizárásával. Lényegében a lemez mondandója is ez. A borítóban található idézetek Gilbert Keith Chesterton-tól származnak.
Az első DVD- 2007 Végre megjelent az együttes első DVD-je. A felvétel 2004. december 23-án készült a Petőfi Csarnokban. Érdekessége, hogy a 2003-ban kiadott, eddig utolsó After Crying album, az After Crying Show dalai itt magyar szöveggel hallhatók, ezzel a rajongók régi álma vált valóra.