interjú [hazai hangok] 2002. november 26. kedd 10:22
nincsen hozzászólás
szerző: mogyoroMár nem is olyan Nyers Interjú Czutor Zoltánnal, a Nyers zenekar frontemberével
Szorgalmi időszak
mogyoro: -Az e-mail címed alapján visszaköltöztél Szegedre. Igaz ez? Ha igen, mi volt az oka? Czutor Zoltán: -Szegeden éltem eddig is és 3-4 nap/hetet előfordulok Pesten. A családom szegedi, itt van a lakásom. Mindig csak ideiglenesen tartózkodtam fenn. A leghosszabb idő 9 hónap volt.
-A pesti koncertek száma mégsem olyan sok, ahogy elvárhatnánk. Te nem szereted annyira a fővárosi közönséget, vagy ők nem szeretik annyira a Nyers zenekart? Esetleg más okban keresendő a megoldás? -Szorgalmi időszakokban havonta 1 alkalommal játszunk Pesten. Ennél többre szerintem nincs szükség. A koncertek látogatottságára a régi EST FM beindulása óta nincs panasz. (a legutóbbi Pestsztlőrincen volt, ld. nyers.hu). Október végén (23) egy koncert lesz, novemberben a Süsiben és a Schönherz koll.-ban is játszunk.
-És a vidéki koncerthelyszíneket milyen gyakran látogatjátok meg ismételten? Szeged kap valamilyen különleges ´előjogokat´ a Nyerstől?
Mit jelent a „szorgalmi időszak”? -Szinte csak nagyvárosokban, fesztiválok, illetve egyetemi-főiskolai rendezvények alkalmával játszunk, általában évi 1 alkalommal. Szeged, Debrecen kivétel, itt jobban megy, de itt is maximum évi 3 koncertet tartunk évente.
Szorgalmi időszaknak hívják a közoktatási intézményekben azt, amikor tanítás folyik (vizsgaidőszak és a szünetek természetesen nem tartoznak ide). Mivel szorgalmi időszakban vannak ott az emberek a tanítás helyén, ilyenkor sokkal jobb például az egyetemi, stb. klubok látogatottsága. Ezért nem érdemes mondjuk júliusban, vagy karácsonykor klubturnét csinálni.
Így nem lettem rocksztár
-Azt hittem, hogy a szorgalmi időszak a zenekarra vonatkozik, mikor lemez van kilátásban, vagy nemrég jelent meg. Más. Az oldalatokon azt írják rólad: „ Látta a média rocksztárjait és ellenállhatatlan vágyat érzett, hogy Ő is ilyen legyen. Mivel környezetéből a zenekar többi tagjaihoz hasonlóan- senkinek sem volt közvetlen kapcsolata ezzel a világgal, így Őt is megszédítették és átverték a rock ´n´ roll világának illúziói. A zenekar története ezen illúziók leépülése mentén játszódik”. Mi jött be a rocksztárságból? Mik voltak csak illúziók, s mi az, amit meg is adott neked a hírnév? -A rocksztárságból semmi, mint ahogy 1991-2 után szerintem senkinek Magyarországon. Ez a része a dolognak csak gyerekkoromban érdekelt, de azt már akkor sem értettem, hogy minek kérnek az emberek autogramot más emberektől. Sosem voltam bálványimádó, így nem is értem, hogy ezek a dolgok hogyan működnek. Ez nekem elég nagy hátrány ma is - sok mindent nem érzek a PR munka, a marketing lényegéből.
Illúzió? Megélni a dolgokat még csak nem is hasonlít arra, mint látni és elképzelni. Ez az úszásnál is így van, de ott nem kell annyi hazugságban részt venni, hogy az az önbecsülésedben is valami helyrehozhatatlant tegyen.
-Mégis engeded, hogy a fiad bekerüljön ebbe az ´önbecsülésrontó´ játékba? -Azt szeretném, hogy kiadják és csak a lóvé érdekel. Dögöljön bele a kölök, kit érdekel.
Nem engedem. Azért nincs még 2 lemeze, azért nincs minden héten TV-ben. Elhárítottam minden felkérést kiadóktól, koncertszervezőktől, menedzsmentektől. Milyen jó biznisz lenne egy 9 éves rapper! A két alkalom, amit engedtem, az 2 barát kérése volt.
Lemezek, szerződések
-A BMG után otthagytátok az 1G-t is. Van valami oka, hogy az eddigi kiadóitokkal a szakítás mindig valamilyen vita miatt történt? -Szerintem minden zenekar vita, vagy valamilyen nézeteltérés miatt szakít a kiadójával. Az 1G records-szal való szakítás fő oka az volt, hogy a kiadó tulajdonosa kigolyózta magát a Warnerből, majd gyakorlatilag mindenhonnan, és ezzel sorban elp****zta a lehetőségeit, maga mellől meg a zenekarait (Dopeman, HS7, Fresh Fabrik, és végül bennünket). Olyan ember, akivel azért nehéz dolgozni, mert a gazdasági mutatóknál is sokkal jobban érdekli, hogy neki legyen igaza - bármi áron.
A BMG-től azért jöttünk el, mert a kiadó igazgatója - aki mellesleg egy középkorú könyvelőnő - át akarta írni a szövegeinket személyesen(!) és amikor ezt nehezményeztük, megsértődött. Ezt követően minden marketing meetingen leszavazta a Nyersre vonatkozó költségvetést, így lehetetlenné tette a normális működésünket. Onnan sokkal nehezebb volt eljönni, mert az a nő tartani akarta a 6 éves opciós jogot úgy, hogy közben ne jelenhessen meg Nyers lemez. A g**iség az, hogy erre még joga is lett volna a szerződés alapján. Egy véletlen hibájuk miatt sikerült a szerződést felbontani: egy hivatalos válaszlevelet nem postáztak időben (8 nap), így a késlekedés miatt lehetőség nyílott a szerződés egyoldalú felmondására. Amihez később - mást amúgy sem tehetvén - a BMG is hozzájárult, így tisztáztuk magunkat a multik előtt. Az 1G recordsnál nem a mostani tulajdonossal szerződtünk, hanem Varga Gézával, aki szintén már régen összeveszett a mai főnökkel. Vargával a mai napig nagyon jó a viszonyunk, és együtt is dolgoztunk több más alkalommal.
-Ez jó velős válasz volt. Ezek után honnan várhatjuk legújabb lemezeteket? -A nagy Warnerrel tárgyalunk, esetleg a Tom-tom stúdió kiadójánál.
Multimédia
-A régebben (a régi EstFM-es időszak előtt a BMG-nél) megjelent lemezeiteknek újrakiadását tervbe vettétek-e? Hiszen azóta ismertebbek lettetek, s sokan nem tudják beszerezni a régebbi zenéiteket. -Igen, komolyan tervezzük. A jogokról és lehetőségekről tárgyalunk. A honlapon gyűjtjük az érdeklődők mailjait, hogy egy szép paksamétával álljunk majd oda a BMG elé. Tényleg nagy igény van rá. Egyébként a KaZaa-ról biztosan letölthetőek.
-Ezek szerint a zene MP3-ban, illetve interneten történő szabad és ingyenes közvetítését támogatjátok. A Mellesleg honlapon ott vannak a klipjeitek, s ezek szerint a tudtotokkal a régebbi lemezeitek is fent vannak a neten. Nem volt ebből még nézeteltérésetek a kiadóval? -Nem támogatjuk egyáltalán az (msz)mp3-at, de az első 2 lemezünk annyira hozzáférhetetlen, hogy más megoldást egyelőre nem tudok. Pénzben egy régi lemez már nem sokat jelent a zenekarnak, az viszont fontos lenne, hogy az emberek ismerjék a régi dalokat, hiszen inkább a nyilvános megjelenéseinkből élünk (koncert). A legutóbbi kiadóval volt nézeteltérés a klipek miatt, de ezt meg azért nem értjük, mert ha még innen sem lehetne letölteni, alig látná valaki. Akkor meg minek csináltatták?
-A legtöbb CD-iteken általában van valamilyen koncertfelvétel, klip. Ezeknek az egybegyűjtött változatát - akár más zenekarral közösen - más formában tervezitek eljuttatni a rajongókhoz? -Nem hülyeség, majd felvetem.
Változások kora
-A Nyers a Ropi óta elég nagy stílusváltásokon esett át. Milyen zenét fogtok - szerinted játszani 10 év múlva? -Amilyen jól esik majd. Eddig is csak olyat csináltunk. Még az alkalmazott munkáim is csak olyanok, amit a zenekarral, vagy személyesen is vállalnék. Nézz meg egy Rolling Stonest, vagy Beatlest, egy Queent, vagy a maiak közül a Radioheadet, mennyit változtak! Valószínűleg megbolondulnék, ha éveken, évtizedeken keresztül ugyanolyan zenét kellene készítenem. Az Iron Maiden például 20 éve ugyanolyan lemezeket ad ki. Pedig a ´80-as évek elején azt gondoltam: jók.
-Ezek szerint nem csak az új menedzsmentnek köszönhető, hogy az AC lemezén megjelentetek, illetve a Popey indulót elkészítettétek. Ezek meg fognak látszódni a későbbi Nyers számokon, vagy csak kis kitérőnek számítanak? -A popey-induló az új menedzser és tv2-es kreatív kötődéseinek eredménye, nem sok köze van a zenekar fő csapásirányához (ez olyan Fideszes volt, nem?). Sorlemezre nem is tesszük rá. Az AC-s dal az ő felkérésükre történt, a címet én találtam ki még a dal elkészülte előtt, hogy bármilyen is lesz, vállalható legyen. Ha a Warnernél jelenünk meg, talán rajta lesz az új sorlemezen, jövő tavasszal.
-Van még pár, nem a zenekar fő csapásirányához tartozó tervetek? Vagy erről még korai beszélni? -Zenét találok ki egy új női projektnek - nem a Fresh -, több előadó keres - nagy meglepetésemre - szövegügyben. Egyébként a felsoroltakon kívül nincs semmi különös.
A csúcsról
-Honlapotokon őszre a zenekarról könyvet, képregényt ígértek. Ezek valaminek a lezárása, vagy az új (Vivapluszon edződött) menedzsernek köszönhetően a kezdete, az első igazán nagy lépés, hogy a Fényre csúfuló lányok átjöjjenek a Kispál koncertjeiről? -Egyszerre mindkettő. A Kispál is, Tankasapka is, de szerintem a Quimby és a nem olyan régi HS7 is túl van a zeniten. Magunkat olyasminek tartom, mint a NEO, akivel pont egyszerre jelent meg az 1. lemezünk (akkor még Popularnek hívták őket), és azóta egyre jobbak. A legutóbbi anyagukat olyan jónak tartom, mint Magyarországon még semmit, soha. Most először éreztem azt a fajta irigységet más zenekarral szemben (Neo), amit nemrég egy régi anyagunkat valahol félfüllel meghallva, mikor nem tudtam, ki is játssza azt. De megnyugodtam, mert most már tudom, hogy őszintén tudok örülni annak is, ha valaki jó - rajtam kívül. Csak annyi kellett hozzá, hogy valaki tényleg jó legyen.
-Akkor a csúcs csak most jön számotokra. A felsorolt együttesek közül ti éritek ezt el leglassabban. Lestetek-lestek-e el valamit a többi zenekartól, vagy a saját úthoz ragaszkodtok? Mennyire befolyásol a divat (pl. unplugged)? -Jó, hogy így bízol a csapatban. Én csak a Nyersben, illetve a magamban rejlő lehetőségeket tudom. A HS7 és NEO sem tartott még soha ott, mint a Nyers 95-96-ban, de egyébként f**zság a 0.1%-ot hasonlítgatni a 0.12%-hoz.
Sok mindent lestünk el mindenkitől. Nem hiszek az abszolút egyénieskedésben. Mindenki epigon. A gyerek utánzással tanul és fejlődik. Szerintem egész életünkben így van ez. Ha egyedieknek tart valaki bennünket, az csak azért lehet, mert utánozni is elég gyengén tudunk. Azt, hogy mi mennyire sikerült jól, csak az alkotó tudja eldönteni, mert ahhoz képest lehet valami sz*r, vagy kafa, hogy Te mit akartál csinálni, a többi csak adalék.
Projektek
-Tervezel valami közöset a Neo-van? -Jó lenne, de teljesen linkek a csávók, így nem tudom, hogy érdemes-e belefogni.
-Azt hiszem, a Nyers zenekart körüljártuk, s sok dolgot meg is tudtam a zenekarról, amit eddig nem volt szerencsém ismerni. De közben felmerült egy új téma: Czutor Zoltán a rockbusinessben. Mondtad, hogy felkérnek szövegírásra, zenét találsz ki egy női projektnek. Publikus, hogy melyik ez a női zenekar, mely együtteseknek írsz szöveget? Hogy találsz ki zenét egy női csapatnak, ha a marketingtől távol állsz? Milyen feltételeknek kell megfelelni? -A női zenekar a húgomból és a Mókusból (vokál-hegedű nálunk) áll. Egy Szabó Zoltán nevű producer (pl. TNT) van a háttérben, és amolyan magyar Alanis Morrisette-t akar. Én meg írok olyat, ami eszembe jut, mert sz*rból is csak az tud eladhatót csinálni, aki tudja, hogy az mitől működik. Ahhoz meg azt kell szeretni. Ha nem tetszik, sokat nem tudok csinálni.
De! Megsértődni.
Több korábbi felkérésem is volt, azok kifejezetten popzenekarok voltak, de annyira azért nem érdekel a zene, hogy minden áron ezzel foglalkozzam. 5-6 éve minden második magyar vokálos és szólóénekes csaj is állandóan számot akar íratni velem, de nekem nem jut eszembe róluk semmi - esetleg a dugás -, a tarsoly meg üres - nem tudok előhúzni semmi készet. Pont olyankor jönnek a felkérések, mikor már csak évi 10-15 számot találok ki. B(a)ezzeg 15 éve!
Ismerős zenészek, meg a szólóprojektjeikhez kérnek szöveget. A baj az, hogy csak nekem és a szakmának ismerősek, egyébként profi funkerek, jazzerek. Nem fura, hogy tőlem kérnek szöveget, akinél ez általában az utolsó?
(Filmszerep)álmok
-Akkor a filmek is megerőltetést jelentenek? Mégis évente egy filmben feltűnsz alkotóként. Szereplőként mikor fogunk látni a moziban? -Eddig 2 film volt, mindkettő forgatókönyve nagyon tetszett. Ezen múlt.
Gyerekkoromban Wermacht katonát szerettem volna játszani, de amióta tudom, hogy félcigány vagyok, megelégednék egy maffiózó, vagy holokauszthős szereppel is. Még senki nem keresett.
-Van valami oka, hogy háborúban, erőszakban gondolkodsz ilyen kérdés esetén? -Valószínűleg a személyiségem és a nemem(sex) az oka, meg hát az irodalom és a film világa, ami állandóan csak konfliktusokról szól.
-Szó volt róla, hogy már a 2003-as Filmszemlére is van felkérésed. Abból nem lett semmi? -A rádióst, akinek egy botrányos évéről szólt volna ez a film, kirúgták a Bridge FM-től. Ez elszállt. Maradt az új Gothár-film 1-2 trackje, de erről még tárgyalunk. Sándor Pállal pedig tavasszal, ha egyáltalán. Szó van még egy tatabányai színházi nyers-darabról (Lőrinczy Attila rendezésében) . Egyébként semmi konkrét.
-”A női zenekar a húgomból és a Mókusból (vokál-hegedű nálunk) áll.” a múltra vonatkozott, vagy Mókus visszament a Nyersbe? A női zenekar beindulása után húgod a Nyersben továbbra is vokálozni fog? -A Mókus nem ment el a Nyersből, csak Németországban dolgozott fél évig. A húgom és Mókus úgy akarnak szerződni, hogy az tartalmazza a lehetőséget, hogy más projektben is közreműködhessenek.
-Akkor Judit nem lesz a zenekarban Mókus visszatérte után, vagy három nő lesz a zenekarban? -De, ugyanis elenyésző esetben érnek rá a csajok egyszerre.
-Úgy néz ki, bármilyen irányba megyünk, visszatérünk a zenekarhoz. Ezek szerint ez életed fő vonulata? -Idáig ez volt, nem tom mi lesz. A zeném biztos az lesz.