hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
magazin [könyv]  2008. december 16. kedd   14:13
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Alessandro Robecchi: Manu Chao - Zene és szabadság


  Manu Chao nemcsak egy jó zenész, hanem egy hihetetlen figura is. Nehéz megmondani, honnan jött és tart-e egyáltalán valahová. Az egyetlen mázlink, hogy ezt az utazását végig a szemünk előtt teszi. Volt utcazenész (talán még most is az). A Mano Negra oszlopos tagjaként is elismert, de talán a Bongo Bong dala mutat mindenki számára egyértelmű iránytűként felé. A könyv segíthet abban, hogy a kultúrát és Manu Chaót megismerjük.
  
  Részletek a könyvből:
  
  Szeptemberhez képest (tekintve a milánói fülledt szeptembereket) furcsa idő van: süt a nap, és kék az ég. Egy busz köröz a városban, Manu az a bandájával. Mario Sala, a Virgin Manuval (és másokkal is) foglalkozó olaszországi menedzsere éppen Rómában van, hogy egyik művészvédencének promócióját vezesse, és persze váratlanul éri a hívás Milánóból: Figyelj csak, itt van Manu a bandájával, és a Dóm téren zenélnek!
  
  Manu már csak ilyen. Ebből időnként bonyodalmak, mendemondák is születnek: zenélnek erre, zenélnek arra, talán lesz itt vagy ott egy koncertjük, de az is lehet, hogy nem.. [] A 4-es stúdióba, ahol a zenei szerkesztésnek kéne folynia, nem fér be az összes zenész. A trombiták, a hatalmas nagybőgő a szintén hatalmas nagybőgőssel, Gambittal, Manu és Tonino Carotone, a pamplonai punk, akit vendégszereplőnek hívtak erre az alkalomra. Őt egyszer meglőtték a via di Renato Carosonén, és ha mindez nem volna elég, még nagy szájjal hangoztatja is. A technikusok csodát művelnek: mikrofonokat visznek a szerkesztőségbe, a bandát egy félkörben állítják fel, a közönség pedig hitetlenkedő szerkesztőkből, tébláboló munkatársakból és néhány, az utolsó pillanatban meghívott újságíróból áll. A barátok, akiket hirtelen értesíteni tudtak, még csak most esnek be. []
  
  És tényleg körös-körül mindenki táncol, miközben kicsit hitetlenkednek ezeken a cigányokon, akik elfoglalják a rádiót, és akik úgy veszik fel a telefont, hogy közben nem halkítják le a zenét, és akik az íróasztalra támaszkodva játszanak a gitárjukon.
  
  A turné az Erotikánál, a negyed egyik sex shopjánál kezdődik. Szűk hely, kis színpad, a közönség mint a heringek. A következő állomás a szomszédban lévő La Cigale, melynek kicsi termében négy előadást tartanak, aztán a LElysée Montmartre és a New Moon következik, a zárókoncertnek pedig a Folies Pigalle ad otthont, ahonnan a banda tagjait a rajongók szinte a vállukon viszik ki. Nem is fér be az egész közönség, az utcán a külső kerületek rockerei, akik a Mano miatt jöttek, arra tévedt turistákkal és egyéb kíváncsiskodókkal keverednek. Tonio és Kropol, a trombitás és a harsonás bandavezérekként jönnek ki a helyiségből. Ezután az ütők jönnek, Manu pedig felmászik egy kamionra. Ez az az utcai koncert, ami szabályellenes, amit tilos megcsinálni, ami zavarja a lakókat. Valójában ez a negyed életében egy varázslatosan végződő esemény, kíséret nélkül éneklő közönséggel és a szök őkutat körbejáró trombitásokkal. A punk-musette hősei, akikről annyit hallani, két hétig itt, a kerület kellős közepén vannak. Klipet forgatnak (a szokásos Bergéronnal), és teljes hangerővel küldik az aktuális sikerszámot, a King Kong Five-ot, helyi tehetségekkel ismerkednek meg, olyan nagy öreg bárzongoristákkal, akik több ezer dalt tudnak. Egy egész negyed életét meg lehet állítani arabul énekelve egy parkoló kamion tetején.
  
  - - -
  Marley egy nagy gyógyító (curandero), mindközül a legnagyobb. Az egyetlen, aki értelmet adott a szónak: world music, világzene. Az egyetlen, aki eljutott Afrikába, Amerikába és Európába. Nincs olyan hely a világon, ahol ne találnál egy Bob Marley-kazettát. Ő mindenki számára medicine man, mindig hatott rám. Mondhatjuk, hogy engem is ő gyógyított meg a Mano Negra feloszlása után. Amikor padlón voltam, és züllöttem, Bob Marley régi zenéi újra talpra állítottak. Persze nem értek egyet azzal, hogy a megoldás egy Jah. Minden tiszteletem az övé, de nem hiszem, hogy a megoldás ez lenne: Jah!
  
  Akkor mi?
  
  A megoldás Bob Marley.
  
  - - -
  
  Ünnepi hangulat a levegőben, mert eltörölték Pinochet politikai mentességét. []
  Ez csak hatalmas képmutatás. Rendben, szimbolikusan fontos. De figyelem, ez csak látszat. Most, hogy kilencven éves, félig hülye, nincsenek barátai Pinochet börtönbe megy, talán. És Kissinger? Mi is ez a nagy médiafelhajtás? Mert egy kilencvenéves hentest végre elítéltek? És órákat beszélnek róla az amerikai és európai tévék. Nem furcsa ez? A kisgyerek, Elián esete, akiért Kuba versengett az USA-val, ugyanilyen dolog. Egy szappanopera! Hány gyerek él rosszabb körülmények között Dél-Amerikában, mint Elián. Ők miért nincsenek benne a híradókban? Allende szobra, Pinochet elítélése. Jó, jelképek, amik hírverést csapnak, hogy kicsit tudatosodjon a helyzet mindenkiben. Persze, ha Pinochet lennék, jól megviccelném őket »Hé! Hova mentek mindannyian? Én értetek dolgoztam. Milliónyi embert öltem meg miattatok, ti meg itt hagytok a szarban?« Ehelyett Pinochet talán ha két napot tölt majd egy négycsillagos cellában, míg a fiatalok, akik a katonai rezsim ellen harcoltak, akik küzdöttek a diktatúra ellen, börtönben vannak, 120 évre elítélve. Most harmincévesek, tíz éve börtönben vannak, tehát van még száztíz év hátra.. Mi értelme van?
  
  - - -
  A zenekar: Remekül működik, igazi energiabomba, tényleg csodálatos. Mint egy új Ferrari. Először kicsit be kell járatni, óvatosan vezetni, kedvesen bánni vele. A Mano Negra a gyorsaság miatt ment tönkre, és most nem akarom ugyanezt a hibát elkövetni. Az év végén, október környékén újabb dél-amerikai turnéra indulunk. Sikerült úgy alakítanom a dolgokat, hogy ugyanazok jöjjenek velem, akik legutóbb. Így nem kellett új alkatrészeket keresnem, és azokkal helyettesítenem a jól működő gépezet darabjait. Kialakult erkölcsi rend van nálunk: én tanítok, ők tanulnak. Én vagyok a főnök, én határozom meg az irányt. Én vagyok a tanító (Soy professor), de szükségem van egy motorra, mert egyedül nem megy. Mindenki teszi a dolgát, játssza a saját zenéjét. Így senki nem mondhatja majd, hogy le kellett mondania a saját zenéjéről, mert három évig Manuhoz volt kötve. Jönnek, energiát hoznak a saját zenekaraikból, itt t anulnak, aztán a tanultakat visszaviszik a bandájukhoz. Ez tényleg egy nagyon jó csapat! Está casi perfecta (Majdnem tökéletes)
  
  - - -
  A Mano Negra [riói] koncertjén szerepel Jello Biafra. Az amerikai punk guruja, a Dead Kennedys alapítója, az amerikai szituacionista baloldal feltűnő figuráinak egyike, aki a San Franciscó-i polgármester-választáson indulva azzal kampányolt, hogy az állami börtönökben golfpályákat létesítsenek, a rendőrök meg kapjanak új egyenruhát (bohócjelmezt). Manu így jellemezte Biafrát: Az emberi hülyeség minden formája elleni lázadás élő szimbóluma és nem tévedett. A koncert igazi happeninggé, népgyűléssé válik, egy csomó feldolgozást játszanak, mindet dühödten felturbózzák, átpolitizálják. Jello Biafra egy ügyes politikai szintézissel teszi fel az i-re a pontot, a kaliforniai énekes felmutat egy transzparenst, melyen hatalmas betűkkel ez áll: George Bush egy rakás szar. Jello Biafra és a Mano Negra a végső döfést a punkok között a Clash miatt népszerű szám hihetetlenül energikus feldolgozásával viszi be: az eredeti refrén helyett (I Fought the Law) a kiírt szlogent énekelve: George Bush egy rakás szar.
  
  ISBN-978-963-06-6282-6
  204 oldal
  Ára: 2800 Ft
  
  Silenos Kft.-től rendelve: 2240 Ft (20% kedvezmény) + postaköltség



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Silenos

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben
A Cziffra Fesztivál több programján is megelevenedik a legendás pesti mulatók világa
Jazz, nép- és világzene, manouche swing és folkpop - elementáris erejű koncertek a Fonó novemberi műsorán
Novemberben különleges vendégekkel folytatódik az Élő hagyományok ünnepe a Fonóban
MVM Classic&Club: Éjszaka a lokálban – mámoros zenei élmény a MOMKULT-ban
Nyílt Nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
Versenybe szállt a Macskafogó, Doktor Bubó és a Mézga család
Vuk, Óz, a nagy varázsló és Garfield a Marczibányin
Fesztivál Akadémia Budapest X. jubileumi évadának ünnepi nyitóhangversenye
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 halocene    molotov solution    anthony hopkins    tombs    anima sound system    billy lunn    white stripes    skull fist    michael bay    twister    senses fail    dragonforce    basium    stian westerhus    karen carroll    che sudaka    slash    witherspoon    a kétballábas banda    ozirisz    as i lay dying    talizman´s    strong deformity    ten years after    attila  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!