szerző: Sőrés Zsolt„A lehető világok legjobbika: lex pessimi tézisfilmek és mozgóképes víziók a Fülöp-szigetektől az Orosz Távol-Keletig”. 2008. november 7., péntek, 18:00 Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Művészetek Palotája – Budapest (IX. Komor Marcell u. 1.)
Elwood Perez: Kukkolás
Silip. Színes fülöp-szigetei film, tagalog nyelven, angol felirattal, 126 perc, 1986
Szereplők: Maria Isabel Lopez, Sarsi Emmanuelle, Mark Joseph, Myra Manibog, Pia Zabale
A Kukkolás a japán pink filmek stílusát a latin temperamentummal vegyítő fülöp-szigeteki szoft-szex filmekkel, az ún. bomba-filmekkel mindenképpen az egyik a Ferdinand Marcos diktatúrájában sínylődő, a katolikus egyház dominanciájától meghatározott országban annak idején hangos botrányt okozó legeredetibb, drámai alkotása, amelyet először 2007-ben a Chicagói filmfesztiválon láthatott a közönség. Főszerepben a gyönyörű ex-Miss Fülöp-szigetekkel (Maria Isabel Lopez) és a szintén lélegzetelállítóan erotikus Sarsi Emmanuelle-lel, a Kukkolás az 1970-es évek elejétől induló, a Lino Brocka, Ishmael Bernal, Peque Gallaga és természetesen Elwood Perez nevével fémjelzett filippínó új hullám kiemelkedő alkotása, amelyet a paradicsomi Ilongóban forgattak. A film két fiatal lány a vallási elnyomástól és a férfi brutalitástól áthatott, izolált közösséggel szembeni saját személyes és szexuális szabadságáért vívott harcát mutatja be. A gyönyörűen fotografált, erőteljes alakításokkal teli, szuggesztív filmben ábrázolt tragédia voltaképpen az elszigetelten élő közösséget befolyásoló, képmutató vallási dogmatizmus (mely szerint az egyház közvetlen kapcsolatban áll vele, hatással van a mindennapi életre) fanatizáló ereje ellenében folytatott tiszta individuális szabadságharc megragadásában rejlik, s amely, átemelkedve konkrét környezeten és időn, általános, tabumentes emberi szocio-pszichológiai következtetések levonására készteti a nézőt a világ bármely táján. Perez, „a Fülöp-szigetek Kuroszavája” filmjét egyik kritikusa Pasolini Salójához, Jodorowsky El Topójához hasonlította. (A Mondo Digital oldalán pedig a következőket olvashatjuk a filmről: „No, seriously; though the packaging likens this to Japanese pink films, a closer description might be an acid-fueled remake of ´Maladolescenza´ by Alejandro Jodorowsky with lots of graphic sex and violence.”)
FIGYELEM! A filmben a nyugalom megzavarására alkalmas jelenetek láthatók! A film megtekintését 18 éven felüli nézőinknek ajánljuk!
A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció; márpedig az igazán reális. (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976)
A Láthatatlan Filmek Klubjában olyan filmeket vetítünk az érdeklődők számára, amelyek Magyarországon kevéssé ismert vagy elfeledett remekművek, mai és régebbi underground klasszikusok, avantgárd, absztrakt filmek, bizarr B-movie-k, mágikus-misztikus és pszichedelikus mozgóképes csodák, a filmnyelvet megújítani akaró metafilmek, kultikus filmszörnyetegek, vagy éppen olyan művek, amelyek önmagukon is túlmutatva testesítenek meg valamilyen víziót. Olyan filmeket kívánunk bemutatni a közönségnek, amelyek többsége vagy kimaradt a hazai filmforgalmazásból, vagy rekonstrukciójuk csupán a legutóbbi időkben történt meg.
A filmek információs vetítések keretében kerülnek bemutatásra. A műsorváltoztatás jogát fenntartják!