kultúra [fesztivál] 2008. október 23. csütörtök 15:47
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrOperaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval a döntő 2008. november 3-17. Szegedi Nemzeti Színház
Az Armel Produkció, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Pannon Filharmonikusok, a Mezzo Televízióval együttműködésben, egy új operaversenyt alapított Magyarországon. Közös cél, hogy új és klasszikus művekkel, friss és már ismert tehetségekkel fedezzük fel újra az opera műfaját és színpadi hagyományait.
Miben áll az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval különlegessége:
A verseny komplex előadói díjakért folyik. Ezen a versenyen nem a legkülönlegesebb hangi adottságokkal rendelkező, legjobb énektudású fiatal nyer, hanem az a tehetséges előadó, aki a legmagasabb színvonalon ötvözni képes a műfaj komplex szakmai kívánalmait, így az operaéneklést, a színpadi mozgást és a színészetet.
Produkciókban versenyeznek az előadók. Ahhoz, hogy az énekesek komplex előadói tehetségét megítélhesse a zsűri és a közönség, a versenyzők különböző előadások szereplőiként lépnek a nézők elé. Az operaverseny ezért új produkciókat hoz létre. Minden évben öt produkció készül el öt különböző ország operaházában, és kerül bemutatásra végül a döntőben, a fesztivál keretei között, Szegeden.
Dicapo Opera Theatre (New York, USA) Robert Ward: A salemi boszorkányok rendező: Alföldi Róbert
Balti Opera (Gdansk, Lengyelország) Benjamin Britten: Lukrécia meggyalázása rendező: Telihay Péter Opéra de Rennes (Rennes, Franciaország) Heinrich August Marschner: A vámpír rendező: Balázs Zoltán Szegedi Nemzeti Színház (Szeged, Magyarország) Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur rendező: Michael Sturm (Németország) Theater Bremen (Bréma, Németország) Kingsley Kunze: Raoul rendező: Julia Haebler (Németország)
Első forduló 2007. november Az első körben a zsűri öt helyszínen, New Yorkban, Brémában, Rennes-ben, Gdanskban és Szegeden a hangi adottságok illetve az énektudás alapján válogatta ki a továbbjutó versenyzőket. Huszonhárom országból háromszázötven énekes jelentkezett az öt helyszínen. Összesen 77 versenyző jutott be a második fordulóba.
Második forduló 2008. január 28., 29., 30. A második forduló Szegeden zajlott. Produkciók rendezői intenzív színházi workshopokon választották ki az egyes produkciók végleges szereposztásait, vagyis a döntőbe kerülő 20 versenyzőt.
Ezután következett a produkciók létrehozása a partner operaházakban: a versenyzők a rendező és a karmester vezetésével készülnek fel a végső megmérettetésre, a döntőre.
A döntő 2008. november 3-17. A döntő a két hetes fesztivál keretei között zajlik. Az öt országból érkező produkciókat a Szegedi Nemzeti Színházban tekintheti meg a közönség és a zsűri, és innen közvetíti a Magyar Televízió segítségével a Mezzo Televízió 39 országban.
Díjak: A verseny végén a Legjobb Női Operaelőadó és a Legjobb Férfi Operaelőadó díjak kerülnek átadásra. A verseny két győztese felkérést kap egy önálló est létrehozására. A produkció a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán kerül bemutatásra és felvételre, 2009. augusztus 21-én, majd sugárzásra a Mezzo Televízióban.
Partner Operaházak 2008-ban
Szegedi Nemzeti Színház (Szeged, Magyarország)
A napfény városának nevezett Szeged egyik legtündöklőbb napsugara a Szegedi Nemzeti Színház. Az ismert bécsi tervezőpáros Fellner és Helmer tervei alapján készült épület 1883 óta ékessége a Tisza-part környékének. Másfél évvel az átadás után a színház nagy része leégett. Újjáépítették, majd 1886 októberében másodszor is megnyitották. Szegedi Nemzeti Színház az egyik legnagyobb presztízsű magyar színház, a déli Nagyalföld színházi kultúrájának zászlóshajója. Három tagozatból áll. A prózai szekcióban elsősorban drámai műveket mutatnak be. Az intézmény híres operatagozatáról, valamint a Szegedi Kortárs Balettről, amely két évtizede fontos szerepet játszik a modern tánc világában.
Theater Bremen (Bréma, Németország)
Opera, prózai színház, tánc és ifjúsági darabok a Brémai Színház a legmagasabb színvonalú előadásokat kínálja mind a négy műfajban. A 2007 augusztusában kinevezett új vezetés irányítása alatt a Brémai Színház elsősorban a nemzetköziségre, a sokoldalúságra és új utak keresésére helyezi a hangsúlyt. A régi főépületben kialakított művészeti galéria is ebbe a koncepcióba illeszkedik. Hans-Joachim Frey a színház igazgatója a drezdai Semper Operában mutatkozott be mint operarendező, és most újfajta együttműködésre törekszik Bréma városával. A Nemzetközi Kulturális Fórum célja a művészet és a tudomány közötti kapcsolat elmélyítése egy olyan hálózattal, amely mindkét oldalt szolgálja. Emellett izgalmas közös produkciók készülnek a második Brémai Zenekarral, a Brémai Német Kamarafilharmonikusokkal, a Brémai Zeneünneppel, a Brémai Zenés Színházzal, illetve az új helyszíneken működő alternatív színházakkal, a Theater am Goetheplatz, a Neues Schauspielhaus, a Brauhauskeller és a Moks stúdiószínpad közelében.
Dicapo Opera Theatre (New York, USA)
A Dicapo Operát, New York hármasszámú operaházát Michael Capasso és Diane Martindale alapította 1981-ben. A Metropolitan Opera és a New York City Opera mellett a Dicapo Opera az egyetlen non-profit opera New Yorkban, mely egész év át műsorára tűz operákat, zenés műveket, koncerteket, és más kulturális eseményeket a gyönyörű ékszerdobozka színházában, New York szívében. A színház repertoárjában szerepelnek ritkán játszott operák, opera-táncjátékok, legalább egy kortárs opera minden évben, de helyet adnak családi eseményeknek is. Az elmúlt években bemutatásra került Puccini Pillangókisasszonyának első három változata (milánói, bresciai és párizsi bemutatók) egy hétvégén egymás után, Donizetti Il Campanello-jának amerikai premierje, Oscar Straus The Merry Niebelungs és Wargo Csehov trilógiájának a New York-i premierje, Robert Ward Claudia Legare, Tobias Picker Thérese Raquinja továbbá Lehár Vígözvegyének a New York-i bemutatója Wendy Wasserstein kortárs librettójával. A következő évad bemutatói között szerepel Conrad Susa Veszedelmes viszonyok című operája, Nilas Martins, a Dicapo Táncigazgatójának az új koreográfiája, Tobias Picker, a Dicapo új Művészeti tanácsadójának számos zenei estje és Puccini La Fanciulla del West című operája a Dicapo Puccini-projektjének részeként, amelynek célkitűzése, hogy 2008. végére, a zeneszerző születésének a 150. évfordulójára, a színház bemutassa Puccini összes fontos művét. A Dicapo Állandó Művészei program célja az opera hagyományának átörökítése a fiatalabb generációkra. A program keretében számtalan fiatal énekes kezdte meg itt szakmai karrierjét közvetlenül a konzervatórium elvégzése után.
Balti Opera (Gdansk, Lengyelország)
A Balti Opera nemcsak a négyszáz éves lengyel és német színházi hagyomány folytatója Gdanskban, hanem kortárs, újító előadások létrehozója is egyben, amelyeket külföldön és Lengyelország számos operaházában játszanak. Az elmúlt ötven évben a lengyel zenés színház legtöbb kiváló előadója megfordult a Balti Operában, köztük Ryszard Karczykowski és Stefania Toczyska, a Metropolitan Opera és a Covent Garden sztárja is. Az ismert, gyakran játszott operákon kívül a Balti Opera repertoárjában szerepel Sztravinszkij The Rake Progress című operája, Britten Peter Grimes című műve, Massenet Don Quijotéja, Vivaldi La Verita cimento című operája, Purcell Dido és Aneasa Donizetti Kedvence, Wagner Tannhausere, Saint-Saëns Sámson és Delilája, Bartók Csodálatos mandarinja, Strauss Rózsalovagja, Adam Le Corsaire című darabja, Bellini Normája Donizetti Anna Boleynje, valamint Verdi Luisa Miller, I Masnadieri, I due Foscari és I Lombardi alla prima crociata című operáinak koncertváltozata. A Balti Opera balettegyüttesének köszönhetően Gdansk lett a lengyel táncművészet egyik meghatározó központja a hatvanas években. Manapság klasszikus és kortárs művek egyaránt szerepelnek a repertoárban. A Balti Opera számára különösen fontos, hogy együttműködjön más európai operaházakkal. Már eddig is sok sikeres előadás jött létre lengyel és külföldi művészek (Ewa Podles, Fedora Barbieri, Rolando Panerai, Renata Scotto, Salvatore Fischella, Raissa Tchepcherenko) közös munkája nyomán. 2003 óta a Balti Opera szervezi a Szent János Opera Fesztivált, egy másik kulturális esemény, Szentivánéji Ünnepek Nemzetközi Művészeti Fesztivál részeként, amely a hagyományos művészeti ágak mellett felkarolja a filozófiát, a vallást, a könnyed szórakoztató műfajokat és a rockzenét. A fesztivál ötvözi a pogány hagyományokat a kortárs világképpel.
Opéra de Rennes (Rennes, Franciaország)
A Bretagne fővárosában működő Rennes-i Opera a Városháza terén található, és a város egyik legszebb műemlék épülete. Az 1836-ban megépült operaházat többször is felújították, legutóbb 1999-ben. Minden renoválás során különös gondot fordítottak az épület külső és az olasz színház mintájára kialakított belső építészeti értékeinek megóvására és kiemelésére. A Rennes-i Opera 642 férőhelyével Franciaország egyik legkisebb és legszebb operaháza. Bár a programban táncelőadások és koncertek is helyet kapnak, az intézmény elsősorban operát játszik. Minden évadban több mint harminc előadást tartanak ebben a műfajban. A rendkívül széles repertoár négyszáz évet ölel fel, Monteverditől a kortárs alkotókig. A programban nagy klasszikusok és ritkán játszott művek egyaránt megtalálhatók, mégpedig olyan élő és nyitott előadásokban, amelyek teret engednek a modern rendezés különböző irányzatainak is. Az intézmény operaelőadásainak 99,5%-os látogatottsága azt bizonyítja, hogy a hagyományoknak megfelelően, az opera továbbra is széles közönséghez szóló, népszerű műfaj Rennes-ben. A Rennes-i Opera egy aktív nemzetközi hálózat tevékeny részese: együttműködik több európai operaházzal, és szoros kapcsolatot épített ki számos művésszel is.
A zsűri szerkezete és szabályzata
Az operaverseny döntőjén, Szegeden a két-fordulós versenyt követően főszerepet kapott énekesek versenyeznek a fődíjakért. Az énekesek szereplését két testületből álló zsűri bírálja el. A döntőt záró Gála előadás alkalmával - melyet a Mezzo és a Magyar Televízió is közvetít - két díj kerül átadásra, a Legjobb Női Operaelőadó díja, és a Legjobb Férfi Operaelőadó díja. A verseny két győztese felkérést kap egy önálló, válogatásokból álló műsor forgatására, különböző operai szerepekből. A produkció a fesztivál által kiválasztott operaház színpadán kerül bemutatásra és felvételre, majd sugárzásra a Mezzo Televízióban.
A zsűri két testülete két kamara módjára működik, azzal a különbséggel, hogy a Kamara I. a végső döntéshozatalban nagyobb súlyt kap. - Kamara I.: a Mezzo Televízió igazgatója, egy nemzetközi hírű énekes és egy szintén nemzetközileg híres rendező. - Kamara II.: a meghívott operaházak igazgatóiból/képviselőiből áll, maximum 5 tagja van.
Mindkét testület pontozással értékeli a versenyzők produkcióját.
Pontozás rendszere: - az utolsó előadást követően minden tag önállóan kialakítja véleménye szerint a versenyzők sorrendjét. Ez a női operaelőadók esetében 9 fokozatot jelent, a férfi operaelőadók esetében 10-et. A sorrendben nem lehet holtverseny.
Kamara I.: a tagok sorrendjéből számolt pontszámokat minden operaelőadóra összesítik, és megszorozzák 2-vel. Kamara II.: a tagok sorrendjéből számolt pontszámokat minden operaelőadóra összesítik. Zsűri elnök.: a zsűri elnöke által megjelölt sorrendből számolt pontszámokat minden operaelőadóra összesítik, és megszorozzák 3-mal.
Mindkét díj esetében az a versenyző nyer, aki összesen a legmagasabb pontszámot kapja.
Amennyiben a pontszámok összesítése során pontegyenlőség alakulna ki az első helyen, a Felsőház 3 tagja többségi döntést hoz a nyertes személyét illetően.
Zsűri tagjai
Kamara I
Anatolij Alekszandrovics Vasziljev a zsüri elnöke Világhírű orosz színházrendező, a vezető kortárs színpadi direktorok egyike. A moszkvai Drámai Művészet Iskolája színház vezetője és a Lyon-i egyetem dráma professzora. A Szovjetunióban született 1942. Május 4-én. Miután elvégezte a Rosztovi Állami Egyetem kémia szakát, 1973-ban a Drámai Művészetek Állami Intézetében (GITIS) végzett rendező szakon. A világhírű Drámai Művészet Iskoláját 1987-ben alapította. A társulat bejárta a világot, számos más nagyváros közt megfordult Berlinben, Belgrádban, Brüsszelben, Budapesten, Helsinkiben, Londonban, Münchenben, Párizsban, Rómában, Rotterdamban, és Stuttgartban.
Marton Éva
Egyetemi tanár, operaénekes Kossuth-díjas, Bartók és Pásztory Díjas előadóművész, a Bécsi Operaház magánénekese és Örökös tagja, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetem tanszékvezető tanára. Marton Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szoprán énekesnője. Széleskörű repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi, Puccini, R. Strauss, Wagner szerepek mellett otthon van a verismo - Giordano, Ponchielli - világában is. A lírai szoprán Marton Évából az évek folyamán következetes munkával fejlődött ki korunk egyik legnagyobb drámai szopránja, aki immár több mint 30 éve a világ legjobbjaihoz tartozik.
Philip de la Croix
Újságíró, zenekritikus, író és előadó. 2007 óta a Mezzo Televízió igazgatója. Filozófiai és zenetudományi tanulmányai után 1981-től független helyi rádióknál kezdte karrierjét, majd a főbb rádióállomásokhoz került (France Inter, France Musique, Europe1). Mindemellett olyan újságokba publikált, mint a Le Monde, LExpress and Le Journal du dimanche. A Mezzo Televízióval alapítása ót a kapcsolatban áll. Az ECM New Series lemezkiadót vezette 1990 és 1996 között, majd 2004-től a Prima la Musica produkciós iroda, 2002-ről az Amerikai Irodalmi Fesztivál igazgatója.
Kamara II.
Michael Capasso (New York-i Dicapo Opera igazgatója)
New York egyetlen magánoperaházát a Dicapo Operát 1981-ben alapította. Mára a Dicapo-t a Metropolitan Opera és a New York City Opera mellett New York harmadik legfontosabb operaházának tartják. A Puccini-imádó operaigazgató közel 100 produkciót rendezőként is jegyez, számtalan ritkán játszott darabot vitt színre, emellett opera tematikájú filmek írója és producere.
Jerzy Snakowski (A Balti Opera igazgatója)
Karrierjét a gdynia-i zenei színházban kezdte, mint művészeti titkár, majd a Balti Operában produkciós menedzserként és menedzser asszisztensként dolgozott. A gdańsk-i Stanisław Moniuszko Zenei Akadémia és a Gdańsk-i Egyetem tanára. Számos színházi forgatókönyv szerzője.
Alain Surrans (Rennes-i Opera igazgatója)
A Lille-i származású Allain Surrans zene- és művészettörténészként végzett. Maurice Fleuret munkatársaként dolgozott a Festival de Lille-ben, majd 1980 és 1987 között a Kulturális Minisztériumban. Később igazgatója a Festival de Lille-nek (1988), a l´association Ile de France Opéra et Ballet-nek (1989-1993). 2005 óta igazgatója az Opéra de Rennes-nek.
Mezzo Televízióról:
A Mezzo egyedülálló televíziós csatorna: a klasszikus zene legjavát kínálja hangban és képben egyaránt - legyen szó barokk, romantikus vagy kortárs zenéről. Nézni és hallgatni a Mezzo-t, annyi mint átélni egy Mozart szonáta lágyságát, egy Verdi opera drámaiságát vagy egy Beethoven szimfónia erejét. Mezzo a jazz zene csatornája is. A Raggie, a soul és az elektronikus zene kedvelőit minden este új programmal várjuk. A tévé elsődleges célja meghatni, megosztani, elcsábítani és összekötni a nézősereget. Amikor a kultúra népszerűsítéséről beszélünk, joggal mondhatjuk, hogy a Mezzo már 12 éve ezt teszi, 24 órában, az év minden napján. A döntő programja a Szegedi Nemzeti Színházban
Döntő programja: 2008. nov. 3- 4. 19:00
Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur
A Szegedi Nemzeti Színház produkciója
Versenyszerepek: Adriana: Kristin Sampson Maurizio: Adam Diegel Princesse: Bódi Marianna Michonnet: Timothy Sarris Közreműködik: a Szegedi Szimfonikus Zenekar Vezényel: Philippe de Chalendar Rendező: Michael Sturm
2008. nov. 6., 7. 19:00 Michael Kunze Gershon Kingsley: Raoul
ősbemutató
A Theater Bremen produkciója (Bréma, Németország)
Versenyszerepek: Raoul: Marcin Habela Rachel: Violaine Kiefer Serge: Beöthy-Kiss László Közreműködik: a Szegedi Szimfonikus Zenekar Vezényel: Marton Terts Rendező: Julia Haebler
2008. nov. 9., 10. 19:00 Robert Ward: A salemi boszorkányok Európai bemutató
A Dicapo Opera Theatre produkciója (New York, USA)
Versenyszerepek: John Proctor: Zeffin Quinn Hollis Elisabeth Proctor: Lisa Chavez Abigail: Marie-Adeline Henry Danforth: Michael Bracegirdle Közreműködik: a Pannon Filharmonikusok Vezényel: Pacien Mazzagatti Rendező: Alföldi Róbert
2008. nov. 12., 13. 19:00 Benjamin Britten: Lukrécia meggyalázása Magyarországi bemutató
A Balti Opera produkciója (Gdansk, Lengyelország)
Versenyszerepek: Tarquinius: Bartek Misuda Junius: Wiard Witholt Lucretia: Janja Vuletic Female Chorus: Yang Li Közreműködik: a Szegedi Szimfonikus Zenekar Vezényel: José Maria Floręncio Rendező: Telihay Péter
2008. nov. 15., 16. 19:00 Heinrich Marschner: A Vámpír Magyarországi bemutató
A Rennes-i Opera produkciója (Rennes, Franciaország)
Versenyszerepek: Janthe/Emmy: Helen Kearns Malwina: Vanessa Le Charlčs Aubry: Marc Haffner Ruthven: Nabil Suliman Közreműködik: a Pannon Filharmonikusok Vezényel: Olari Elts Rendező: Balázs Zoltán
2008. nov. 17. 20:30 Díjkiosztó Gála Élő közvetítésben a Mezzo Televízióban és a Magyar Televízióban Közreműködik: a Pannon Filharmonikusok Vezényel: Hamar Zsolt Rendező: Juronics Tamás
Jegyinformációk:
Fesztiválbérlet Minden produkció egyik előadására legalább 1 db jegy vásárlása bérletnek minősül, és 20% kedvezményre jogosít.
Operabusz Budapestről Minden előadás napján operabusz indul 15h30-kor Budapestről, a Deák térről a Szegedi Nemzeti Színházhoz. A busz az előadás után a Szegedi Nemzeti Színház elől indul vissza 23 órakor, és a Deák térre érkezik. Az operabuszra retúrjegy ára: 3800 forint Kérjük jegyvásárláskor jelezze a (1) 269 3882 telefonszámon, ha szeretné helyét biztosítani a járaton.
Vasúti kedvezmény az Operaverseny látogatóinak! Az operaversenyt szervező Armel Produkció nagy örömmel tudatja, hogy a MÁV-Start-al történt megállapodás szerint a szegedi döntőre (November 2.-17.) vasúton érkezőknek a MÁV a menettérti jegy árából 20%-os alkalmi menettérti kedvezményt biztosít. A kedvezményt az egész ország területén az előadásra szóló jeggyel tudják az utazók igénybe venni.
Jegyet a következőképpen lehet rendelni: E-mailen: press@armel.hu Telefonon: +36 (1) 269 3882 Személyesen: Budapesten Armel Produkció & Sajtóiroda 1065 Budapest, Nagymező u. 22-24. félemelet 1. Telefon: +36 (1) 269 3882
Szegeden REÖK - Regionális Összművészeti Központ 6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 56. Telefonon: +36 (62) 541 205; +36 (62) 541 209