hosting: Hunet


  cikkekfotók        
beszámoló [fesztivál]  2001. október 12. péntek   13:17
nincsen hozzászólás

szerző: Ervin és Higany
IV. Nagy Fül Fesztivál
2001 október 4-6, Kultiplex

   Immáron negyedik éve rendezik meg a Nagy Fül Fesztivált, melynek idén a Kultiplex adott otthont. A fesztivál szervezettségét mutatja, hogy kisebb nagyobb elcsúszásokkal, de nagyjából tartották a programot. Ez alól csak az utolsó, szombati nap volt kivétel, mert Király Ernő (citrafon) berendezéseinek terjedelme indokolta a nagyobb időcsúszást (erre majd később visszatérek). Nos hát megint KULTIPLEX. egyre inkább megszokhatjuk (végre) ezt a nevet. Mert nem csak a TILOS RÁDIÓ-nak, (aki egyelőre, 10 év után sem tudott sajnos frekvenciához jutni) hanem az OFF-nak (a különféle film fesztiváloknak) helyet adó közös üzemeltetésű kulturális helye. Sajnos a mai napig nem sikerült az épületet teljesen átalakítani, de most ne ennek az okait boncolgassuk. Nos hát sajnos idő hiányában nem sikerült tiszteletünket tenni az első napon, és megtekinteni a Feo and the Smids, Pieces of Brain, Ole Lukkoye, Peter Brötzmann fellépőket (szemelvényeket kiemelni a jelenlegi munkásságukból).
  
   De talán megbocsájtható, hogy a fesztivál másik két napján ottvoltunk az elejétől a végéig. Minden energiánkat és figyelmünket a fellépők-re/-nek szenteltük. Betekintést kaptunk a két napon fellépők stílusirányzataira. A rövid, 1-1,5 órás műsorokból csak kis keresztmetszetet lehetett megállapítani. Ezen a két napon nem a popularitás és a könnyen emészthető zenék voltak fellelhetők. Igaz, a tökéletes hallású emberek, akik eljöttek, itt is meghallották a zenét és nem utolsó sorban a zenét. Ez a fajta megközelítés bebizonyította, hogy a jelenleg futó zenei posványban is található igazi érték és van reá igény. De valahogy meg kell rá találni a helyet és az embereket. Igazán tökéletes és változó hangulatokat láthattunk és hallhattunk, melyet a hangtechnika is teljesen kiemelt. Ez az egész hordozta ezeknek a zenészeknek az elképzelését, melyet egyenesben kaptunk, hol sípolássssssal, hol pedig csak úgy az elemi erejével, kísérleteivel és tisztaságával. (Nos mielőtt még teljesen belebonyolódnék ebbe, elkezdeném, úgy ahogy mi láttuk és hallottuk). Az élő zene szépsége, ahogy látszott a szenvedés a zenészek arcán, és a zene születésének gyönyöre, amely előttünk lesz azzá, ami keletkezik. Pontosan ezt a szenvedést éreztem én is, ahogy megszólalt, és ami keletkezett belőle. Ez a fájdalom a művészet fájdalma, ahogy megvív velünk és mi vele.

  A második nap október 5, péntek
  
   A programfüzet által leközölt időponttól eltérve egy kicsit később, úgy 20.30-kor kezdtek egymás után felsorakozni az est fellépői:
  
   Gruppo delle Azioni Progressive, azaz GAP (Cro): Igazi free jazz formáció, akik szigorúan csak a hagyományos rézfúvós hangszereken játszottak, csellóval kiegészülve. Nagyon feltűnően kijött a fúvósok tökéletes képzettsége, és finom játékos megközelítése a jazz eme nem igazán könnyen befogadható és játszható stílusában. Néhol melankolikus és néhol a free-jazz legszebb elemeit vonultatják fel (már ha beszélhetünk ilyenről). Zeneakadémiai tudásuk lehetőséget adott arra, hogy zenéjük fájdalmasan gyönyörűnek és keservesenen dobhártyaszaggatónak érezzük A GAP után a magyar underground kultúra népszerű terjesztője, a Tudósok zenekar következett. A koncert gerincét a Szupergyár alkotta, és Dr. Máriás zenei géniusza köré csoportosuló zenész barátai, akik rettenetesen lüktető képi világot tudnak elővarázsolni tarsolyukból. Ez szinte kimeríthetetlen. A szöveg világa igazi tragikomédia, amiben megtalálható a gyermeki egyszerűség és a felnőtt komplexitás is.
  
   Peter Cusack and Chris Cutler (GB): Különleges zenei világot hoztak létre, ami nem igazán nevezhető szokványosnak. A színpadon együtt alkotnak közöset, de az eredményig külön-külön jutnak el. Cutler maga mágikus módján kezeli az ütős hangszereket, míg Cusack extrémen átalakított mandolinján a természet hangjait elevenítette és jelenítette meg előttünk. Ezek az összhatása egy különleges zenei hangzást produkált.
  
   Palinxs (NL): Nem fertőzte meg őket digitális korszak. Ők hagyományos hangszereken valósították meg mindazt, amit mások már csak gépekkel tudnak reprodukálni. Sajátos kísérletező és újító fantáziájuk megmutatta, hogy lehet a különböző zenei irányzatok között tisztán mozogni. Ezáltal is bebizonyították, hogy hagyományos hangszereken minden előadható és minden eljátszható, csak másképpen és természetesebben.

   Zlodeji Uši (CZ), azaz a Szomjas Fülek formáció: Ők voltak a szombati nap első fellépője, ami nagyban meghatározta az egész este hangulatát. A zenei ízlésük elég széles palettán mozgott, de ez nem csökkentette művészetük értékét. Az elhangzott saját szerzemények között felfedezhetünk a Winetou-tól kezdve mindent, egészen a sajátos bajor mulatos zenéig Az egyik zeneszerzőjük a pózanos, aki frakkban tisztelte meg a közönségét. Ez tűnhetett egy szép gesztusnak is, bár kinézetnek sem volt utolsó. Ezen a koncerten bebizonyosodott, hogy akármilyen tárgy felhasználható zeneszerszámnak, csak úgy kell használni (gondolok itt a lufira, mint fúvós hangszer, és a lépegető birodalmi katonára is). Azt tudnunk kell, hogy Winetou szelleme lebeg Brno felett!
  
   Ladik Katalin és Király Ernő (YU): Közös projectjük bevezetőjében a művésznő két mikrofon közé feszített hungarocell női fejrom mögött adta elő élvezetes programját a mikrofonok és hangképző szervei által generálva, ami ez által sokszínűre és néhol fájdalmasra sikeredett. Ez a hangulat kifejeződött mozdulatain is. Egy ember a sok közül, és túl a nyolcvanon, egy ember, aki nem törődött bele a fölötte elmúló időbe, aki természetesen ember, nagyon szerény és alkotó. Sajátos kísérletező szellem, aki a citerát a nagyon-hangszerből és néhány körülötte lévő furcsa tárgyakból készített eredeti és egyedi hangszereket magának, mint Lois Viktor, akit szintén csak ritkán láthat a nagyközönség és a műértő elszállt közönség. A felhangzott művek előtt természetesen felkonferálta az elhangzó kompozíciók címeit.
  
   Morzelpronk (NL): Sokszor giccses popularitással és érzékenységgel adták elő számaik egy részét, amiben felfedezhettünk néhány (ismert) slágert is. Elementális gondolati világukat tükrözi a jazz és a blues sajátos felfogása. Ezeket a zenei gondolatokat szívesen fogadta be a közönség, aminek látható és hallható jelét adták. Blurt (GB): A fesztivált záró Ted Milton és állandó formációja lenyűgöző és fantasztikus produkciót nyújtott. Egyszerűsége és vibráló erejű szaxofon játék -tudása sokkolta a közönséget. Milton hihetetlen vidám és impulzív, olykor rettenetesen torokszorító. Néha olyan ez a zene, mintha valamilyen előadást nézne az ember, amit nem ért, de nem is ez a lényeg, csak a varázslat és az erő, ami áramlik belőle.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Energikus melankólia - Deafheaven, Portrayal of Guilt, Zeruel
Electric Callboy, Bury Tomorrow, Wargasm
101 Hang – Depeche Mode Special Tribute
The Necks különleges fellépése Budapesten
Aephanemer, Valhalore, Dark Oath
Parkway Drive, Thy Art Is Murder, The Amity Affliction
Halestorm, Bloodywood
Metál szimfónia a Barba Negrában - Lacuna Coil
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 doves    feles máté    symphonica    torture squad    billy gibbons    sárvári zita    jancsi és juliska    nyócker    haelo    sherlock homes    ghostpoet    factorial-x    bonded by blood    vince neil    grape    final stage    johnny cash    shrek    woven hand    the all-american rejects    negative approach    alex kapranos    arany album    michael bay    gypo  

r42
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!