hosting: Hunet
r35
  cikkekfotók        
kultúra [kiállítás]  2008. május 28. szerda   14:22
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Tamási Claudia kettős kiállítása
2008.május 28.- június 21., Ericsson és Godot Galéria - Budapest

  Vegyes / Mixture
  Ericsson Galéria (III. Laborc u. 1.)
  
  Megnyitó: 2008 május 28. 17:00
  
  Hatás-vadász / Sensationalist
  Godot Galéria (VII. Madách út 8.)
  
  Megnyitó: 2008 május 28. 19:00
  
  Csizmadia Alexa: Tükör által homályosan
  
  Mórickának egy régi vicc szerint mindenről ugyanaz jut eszébe. Tamási Claudia nem esik az önismétlés csapdájába, mégis képes mindig következetesen ugyanarról beszélni; a nő helyéről és társadalmi szerepéről, legyen ez a nő maga a művész, vagy egy baba képében megjelenő allegória.
  
  Az önarckép, ez a többszázéves meg-megújuló műforma az én határainak letapogatására és a társadalomba vetett individuumra való reflexiókra ad alkalmat. Az öndefinícióra irányuló kísérletek Tamási Claudia festményein a privát szféra és a társadalmi identitás metszéspontjában jelennek meg. Így most jó? és Vagy talán ő? című sorozataiban a celebritások által dominált kultúra ikonjaival méri magát, lágy könnyedséggel hasonul a médiában megjelenő reprezentációkkal miközben a fogyasztói kultúrába próbál engedelmesen belesimulni. Az eredmény derűs, fesztelen társadalomkritika, ami a média teremtette nőideál megkerülhetetlenségére és mintaként való megjelenésére hívja fel a figyelmet, és persze arra is, amit a posztmodern óta tudunk; hogy személyiségünk, vagy amit annak vélünk a társadalomban elfoglalt helyünk által alakított és determinált. Környülállásaink, mint megannyi segédfogalmazó, identitásunk fikcióját írják meg.
  
  Jaques Lacan tükör-elmélete szerint a fejlődés korai szakaszában a tükörbe pillantva érzékeljük először testünk egységét, azonban azzal mint ´´másik´´-kal azonosulunk. Később hasonló módon éljük át a mások képeivel történő azonosulást, miközben énképünk az alárendelődések hosszú során keresztül formálódik. Ha Lacan analógiáját kiterjesztjük az Így most jó? és a Vagy talán ő? sorozatok darabjaira, akkor a hírességek bőrébe bújó festőnő képeiben akár önmagunk tükrére ismerhetünk.
  
  Az identitás újradefiniálása, akárcsak a tömegkultúra ikonjainak és az ún. Elit kultúrának egy kereten belül való megjelenése a posztmodern jellegzetességei. Cindy Sherman jól ismert fiktív film-standfotói (Untitled Film Stills 1977-1980) női szerepek filmekben lecsapódó sztreotípiáit dolgozzák fel. Tamási Claudia szatírái megközelítésüket tekintve kapcsolhatók a nagy előd munkáihoz, hiszen hasonló elven működnek; a média közvetítette nőképet használják kiindulópontként, s mintegy magukra húzzák az ezek kínálta szerepeket. Identitásunk kialakításában a média sugározta képek kétségtelenül közrejátszanak, márpedig a média és a bennünket körülvevő vizualitás-dominálta világ még mindíg patriarchális territórium, melyben a nő mozgástere szűk; a médiában jellemzően a férfiagy szülte fiktív idealizált nőkép jelenik meg mint a vágy tárgya a neki leosztott passzív szerepekben. Tamási Claudia portréi esetében a tény, hogy a művész mint nő dolgozza fel a témát, megváltoztatja az olvasatot. Bár Tamásit nem sorolják a (Magyarországon még mindíg gyanakvással övezett) feminista diskurzust képviselő művészek közé az általa felvetett témák joggal tarthatnak számot az ebből az irányból való megközelítésre.
  
  Legújabb, kortárs képzőművészeknek dedikált önarcképein Tamási ismét átváltozóművész, ezúttal azonban játékos ujjgyakorlattal a kiválasztott alkotók stílusjegyeit sajátítja ki, mintegy az ő pozíciójukból festi meg arcképét. Ez a festői ´´így írtok ti´´ a mesterségbeli tudás megcsillantására ad lehetőséget, afféle jutalomjáték, csecse becse mellyel egy kávéházi szegleten meglepi a művész maga magát. S az eredményről is József Attila juthat eszünkbe, vagy legalábbis egy fecsegő felszín. Ez a felszín azonban nem a felületességet jelenti, hanem pusztán magát a felületet, amivel kapcsolatban Andy Warhol egy interjúban úgy fogalmazott: ´´Ha mindent tudni akarsz Warhol-ról, nézd meg a festményeim felületét, a filmjeimet és engem, s máris ott állok előtted. Mindezek mögött semmi sincs.´´ Azaz a felszínre kerül a hangsúly és a mű jelentéstartománya is erre korlátozódik. A Pop Art hadat üzent a szimbolikus jelentéseknek. A társadalomból és a tárgyi kultúrából kiemelt elemekre csupán ráközelít s azokat a felnagyítás vagy az ismétlés révén láttatja új fényben, mindehhez azonban nem járul konceptuális keret és a művész sem áll súlyával a képek mögé, ahogy azt Barthes megfigyelte, ami pedig tényként tárul fel az maga a sztereotípia. A Pop Art jellemzően az érzékelésünket változtatja meg; egyszerűsít, felnagyít, kiemel. Ebben a tekintetben Tamási Claudia a Pop Art örököse, ami Ajkaim sorozatán a legszembetűnőbb. Művészeknek dedikált fekete-fehér festményein azonban újabb csavarral a művészeket is csereszabatos tárgynak tekinti, illetve kézjegyeikké redukálja. Műveikbe nem hatol be, csupán formai jegyeiket, felszínüket tanulmányozza és kezeli mimikriként, azaz a pop szellemiségébe emeli át őket.
  
  Tamási Claudia minden festménye következetesen önarckép, akkor is, ha önmaga helyett babákat vagy érzéki virágokat állít keresőjébe (hogy a kereső, mint fotótechnikai elem megemlítésével a fotorealisztikus ábrázolásmódra való utalást is letudjuk). Míg Így most jó? és Vagy talán ő? sorozatában a celebritások mimikrije mögé rejtőzik, új, művészettörténeti utalásokra építő ujjgyakorlatában nem ´´csupán´´ nőként, hanem művészként teszi ugyanezt, nem feminin, hanem művészi modelleket választva. De minden új festménnyel felerősödik a kérdés; kicsoda is valójában Tamási Claudia?



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Godot Galéria

 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
A kor falán: Kulinyi István naplója
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 alteriah    amd    cate blachett    freedom is a lie    swashbuckle    voltfolió    ihm    killfest    dalriada    josh duhamel    shade empire    tyr    christine taylor    szesztay dávid    il divo    status quo    kállai jános    instant    electric ladyland    michel gondry    gifts from enola    olivia wilde    21 jump street     ub40    arcadia  

r47
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!