szerző: HeltiVéget ért a 39. Filmszemle Közel 400 filmet tekinthettek meg a látogatók
Február 5-én véget ért a 39. alkalommal megrendezett Magyar Filmszemle. A nagyközönség és a szakma január 29-től négy helyszínen (Mammut, Millenáris Teátrum, Uránia, Bem mozi) tekinthette meg a közel 400 filmet.
A legnagyobb érdeklődést idén is a kísérleti- és kisjátékfilmek iránt tanúsították. A nagyjátékfilmek közül az elsőfilmes alkotók kapták a legnagyobb figyelmet, közülük az első helyen Alföldi Róbert Nyugalom című alkotása állt, majd Mundruczó Kornél Deltája, illetve Gigor Attila Nyomozója. Ugyancsak népszerű film volt Till Attila Pánik és Almási Tamás Márió, a varázsló című munkája. A Filmszemle az idei évet közel 40 ezer nézővel zárta (ez egészen pontosan 37269 főt jelent).
A díjak és a díjazott alkotások a következők voltak:
Különdíjak: Magyar Filmplakát szakmai díját A 13-as című film plakátjáért Kenczler Márton kapta. Magyar Filmplakát közönség díját a Friss levegőért Muka Péternek ítélték oda. Az ORTT díját Goda Kriszta vehette át, mivel a Szabadság, Szerelem volt a tavalyi év legnézettebb filmje. Mozisok Országos Szövetségének díját Sas Tamás S.O.S Szerelem című munkája kapta. A film.hu díját az internetes közönségszavazás alapján Till Attila nyerte el a Pánikért. A külföldi kritikusok Gene Moskowitz díját Mundruczó Kornél Delta című alkotása kapta. Tudományos- ismeretterjesztő film kategóriában a legjobb film Pócs Judit - Ritgasser István Szelíd szálakon (A nemezelésről) című filmje lett. Kísérleti és kisjátékfilm kategóriában pedig a következő díjakat osztották ki: Legjobb kísérleti film díját Forgács Péter Saját halál című alkotása kapta. Kategória díjat kapott Gerő Marcell Kócos, illetve Szabó Simon Megyünk című filmje. Elismerő oklevelet vehetett át Perrin György a Szakadás, valamint Cserhalmi Sára SzűkenSzépen című munkájukért. A Legjobb kisjátékfilm díját pedig a Gyengébb napokért Császi Ádám kapta. Dokumentumfilm kategóriában a Legjobb dokumentumfilm Böszörményi Zsuzsa és Kai Salminen Hosszú utazás című filmje lett.
A Játékfilmek esetében a fődíjat, az újonnan bevezetett Arany Orsó díjat idén Mundruczó Kornél Deltája vihette haza, ami nagyobb meglepetést nem okozott, bár a film alapvetően megosztotta a közönség véleményét. Viszont mindenki elismeréssel adózott az elsőfilmes Gigor Attila A nyomozó című munkájának, mely megkapta a legjobb közönségfilmnek járó Moziverzum-díjat, a Legjobb forgatókönyvírói díjat (Gigor Attila), a Legjobb Férfi alakítás díját (Anger Zsolt), emellett az Országos Diákzsűri fődíját, a Zöld Holló díját is haza vihette. A legjobb első filmnek járó Simó Sándor Emlékdíjat Paczolay Béla Kalandorok című filmje kapta.
A Játékfilm kategória további díjazottjai: Különdíj: Tejút (Fliegauf Benedek) Legjobb eredeti filmzenének járódíj: Delta (Lajkó Félix) Legjobb Női alakítás: Pánik (Gubik Ágnes) Aranymikrofon díj (legjobb hang): Tejút (Beke Tamás) Arany Olló díj (legjobb vágás): A nyomozó (Kovács Zoltán) Látványtervezői díj: Overnight (Hujber Balázs) Játékfilm produceri díj: Nincs kegyelem, A nap utcai fiúk (Szekeres Dénes) Játékfilm Operatőri díj: Fövenyóra, Tejút (Pohárnok Gergely) Legjobb rendezői díj: Nincs kegyelem (Ragályi Elemér)
Szerencsére idén is sok magyar film készült és vehetett részt a Filmszemle versenyprogramjában. Alapvetően elmondható, hogy az elsőfilmesek alkotásai határozták meg az idei mustrát, és nemcsak mennyiségben, de általában minőségben is messze meghaladták a régi motorosok munkáit. A legtöbb kreativitást a kísérleti-és kisjátékfilmek mutatták, és igazán érdemes lenne azon elgondolkozni, hogy ez a műfaj újra megjelenjen a moziban a nagyjátékfilmek előtt. A Szemle újításai nem feltétlenül jelentettek pozitív változást, sőt. Nagy vitát, és sok esetben felháborodást váltott ki a hagyományos nyitófilm mellőzőse, különösen, hogy ez Tarr Béla filmjének a várva várt Londoni férfinak a kizárását jelentette. Ugyancsak elégedetlenséget szült, hogy idén a nagyközönség jegyelővételi lehetőségét korlátozta, hogy a szakmán kívüli nézők csak a nyitónaptól kezdve tudtak jegyet vásárolni, ami valamelyest a zártkörűség érzését keltette. Viszont a nagy érdeklődés következtében folyamatosan tűzték ki a pótvetítéseket, így ha valaki lemaradt egy-egy filmről, később lehetősége nyílt bepótolni. Mindezek ellenére alapvetően pozitív tapasztalatokkal zárult a 39. Magyar Filmszemle, a díjakat is - az esetek többségében - azok az alkotások kapták, amelyek megérdemelték.