szerző: morzsaManu Chao 2002 május 28, Petőfi Csarnok
A világhírű francia banda, akinek a nevét több millió eladott album és számos világkörüli turné fémjelzi, májusban Budapestre látogat. A koncerten zenélnek majd a tavaly megjelent ESPERANZA és a CLANDESTINO albumról is.
Manu Chao, a néhai francia rockcsapat, a Mano Negra, egykori frontembere, az elmúlt 4 évben legkevésbé sem törődött hazája zenei eseményeivel. Sokkal inkább foglalkoztatta Latin-Amerika vagy Spanyolország, és lehetősége nyílt, hogy brazil, argentin, mexikói és spanyol zenészekkel dolgozzon. Most, amikor visszatérését tervezi a francia színtérre, egyszerre több projekttel akar megjelenni. Mindre jellemző az erős latin hatás, az utazás „illata”, valamint az, hogy harciasan populáris akar lenni, és meg akar hódítani minél több hallgatót.
Az elmúlt 3 évben Spanyolországban élő Manu Chao-t az ibériai művész-és médiakörök is tárt karokkal várták. Olyannyira, hogy Galícia tartomány a 2000-es év művészeti ünnepségeinek koordinálását is rá bízta. A La Feria de las Mentiras, (A hazugságok fesztiválja), a világ minden pontjáról érkező művészek és a helyi erők közös munkája volt. A program szerint „2000 év telt el, 5 milliárd ember, 5 milliárdnyi megoldás. Azonban valójában csak egy milliárdnyian vagyunk, akiket ez érdekel is. A többieknek az egész egy nagy hazugság.”
Emellett Manu Chao a Circo Da Madrugada projekten is dolgozott az Archaos zenekarból Pierott Bidonnal. Ez egy olyan cirkuszi produkció, amelyben brazil utcagyerekek szerepelnek, akiket Brazília legszegényebb negyedeiből válogattak. A program egy éve fut már, és jó néhány helyi vállalkozó támogatta az indulását, valamint azt, hogy mihamarabb sikeres legyen.
További sikert hozott még az a megvalósult elgondolás, hogy az 1998-as futball világbajnokság mérkőzéseit egy óriási sátorban vetítsék, és közben koncertet is adjanak és közvetítsenek. Ez Spanyolországban, és Franciaországban is nagyon népszerű volt.
De talán a legfontosabb, hogy az évek múltán ismét van végre hanganyag is, egy CD formájában, amely a Cladestino címét viseli, és a Manu Chao-t ért hatások jól észrevehetők rajta. A 12 spanyol nyelvű dal mellett, 2 francia, 2 brazil és egy angol nyelvű szám is helyet kapott rajta. Természetesen a rádiókban, videókról már jól ismert sláger a Je Ne Taime Plus is megtalálható a lemezen. A latin hangzások kedvelőinek kötelező anyag. Csak remélhetjük, hogy a következő albumra nem kell ennyire sokat várnunk.
Most tekintsünk egy picit vissza az időben a Manu Chao életútját végigjárva. Manu Franciaországban látta meg a napvilágot spanyol köztársaságpárti menekültek gyermekeként 1961-ben. A nyolcvanas évek elején néhány alkalmi barátjával megalakítja a Joint de Culasse-t, a punk és a R&B hatású rock zenekart. A banda később Hot Pants-re változtatja a nevét, és Manu spanyol „anyaföldi” tartózkodása után némi latin érzést vegyit a stílusába. A Hot Pants album, a Loco Mosquito ebben az időszakban jelenik meg.
1985-től 1995-ig írja azokat a dalokat, melyekből új csapatának, a Mano Negra-nak albumai készülnek. Ez a csapat lesz a soknemzetiségű franciaországi kultúra legerősebb „combo-csapata”. Az eredmény: közel 3.000.000 eladott lemez (melynek egyharmada Franciaországon kívül kelt el), valamint a legendás koncertek sora , még olyan távoli tájakon is mint pl.: Dél-amerikai Cargo” turné a 90-es évek elején.
1996-ban Manu Spanyolországban létrehozza a Radio Bemba-t. Egy galíciai turné során Manut magával ragadja apai őseinek „kalóz” kultúrája, enged a tenger és hajóversenyek csábításának. Utazásai során, a kötöttségektől megszabadulva gyűjti az élményeket.
1998-ban megjelenik a Clandestino, Manu első szóló albuma, melyet egy angol, egy portugál, két francia és 12 spanyol dal szerepel. Bár a Clandestino megjelenését nem előzte meg reklám kampány, az album mégis több mint 1.000.000 rajongó szívét hódította meg Franciaországban, és majdnem 2.000.000 emberét a világ más tájain (különösen Európában és Dél-Amerikában). Manut meghatotta és meg is lepte az album ilyen meleg fogadtatása, ő maga így jellemezte a lemezt, „olyan mint egy zűrős tinédzser, aki teljesen egyedül nőtt fel”.
1999-ben Manu letelepedik Barcelonában, amiről így nyilatkozik: van egy szobám, egy stúdióm a nappaliban és egy másik otthonom a dokkra néző utcák kávéházaiban- pontosan a történések középpontjában!” Néhány hónappal a Clandestino megjelenése után, Manu megint elzárkózik, hogy új kollázsokat” készítsen. A kollázs kifejezés Manu zeneírási módszerére utal, ami abból áll, hogy különböző zenei anyagokat illeszt össze, melyek később dalokká érlelődnek.
A harmadik évezred beköszöntését Manu egy vad koncerttel ünnepelte meg, mely a La Fire Aux Mensonges, A hazugságok fesztiválja címet viselte. Aztán a világ minden égtájáról származó együttesével turnéra indul Latin-Amerika nagyvárosaiba. Ezek a helyszínek szolgálnak majd forrásul az új album melegségéhez és színeihez. A stúdióban Manu hűséges bűvészével” Renaud Létang-al együtt nekilát, hogy nevet és arcot adjon második lázadó” lemeznek.
2001 május 28-án megjelenik Manu Chao legújabb szóló lemeze, a Proxima Estación: ESPERANZA (Következő állomás: Remény). A lemezen 17 dal szerepel, melyek közül egy franciául, egy portugálul, egy arabul, kettő angolul, kilenc spanyolul és kettő portunyoul írodott. (”A protunyol a portugál és spanyol nyelv keveréke, melyet a határvidéken élő emberek találtak ki- azok a kedvenc helyeim”). Az egyik dalban, melynek címe Infinita Tristeza (Határtalan szomorúság) a fenti nyelvek mindegyike szerepel. Amikor azt kérdezték tőle, miért választott ilyen szomorú címet, Manu azt válaszolta. „Miért ne? Végül is jól hangzik. És ez a dal teljesen eltér a lemez többi dalától.” Tulajdonképpen a Proxima Estacion: ESPERANZA minden csak nem szomorú. Nem csak azt az elbűvölő folyékonyságot tartalmazza, ami a Clandestino-t is olyan sikeressé tette, de sugárzik belőle a változatos dallam energiája valamint a fúvósok és ritmushangszerek feszítő ereje. „Azt akartam , hogy ez az album olyan örömutazásra vigye az embereket, amilyenre álmaikban vágynak” - magyarázza Chao.” Az út hosszú, de az élet túlságosan rövid ahhoz, hogy ne szálljunk fel a vonatra és, hogy ne vágyjunk arra, hogy a választásunk szerinti megállónál szálljunk le- legyen az akár a következő megálló vagy egy sokkal távolabbi!”
A Manu Chao és a Radio Bemba Sound System 2002 május-júniusi koncertkörútja a következő helyeket érinti:
Május: 17 Moszkva; 19 St Petersbourg; 21 Riga; 23 Varsó; 25 Prága; 28 Budapest; 30 Ljubljana.
Június: 01 Belgrád; 03 Skopje; 05 Sofia; 08 Athén; 10 Isztanbul; 27 Roskilde Festival (Dánia) Nagyszínpad délután 7.30; 29: Glastonbury (Angleterre) Jazz Színpad este 9; 30: Glastonbury (Angleterre) Pyramid Színpad este 1.50.